رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

آرش علوی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

رفتارهای تهدیدآمیز بانک مرکزی به ضرر اقتصاد است

آرش علوی، فعال اقتصادی و عضو سابق کمیته ارزی اتاق ایران، رویکرد بانک مرکزی نسبت به وضعیت بازار ارز و رفتارهای تهدیدآمیز علیه فعالان اقتصادی در حوزه تامین ارز را برای اقتصاد کشور آسیب‌زا می‌داند.

سارا ترابی

خبرنگار
16 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56267
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
آرش علوی، فعال اقتصادی و عضو سابق کمیته ارزی اتاق ایران، رویکرد بانک مرکزی نسبت به وضعیت بازار ارز و رفتارهای تهدیدآمیز علیه فعالان اقتصادی در حوزه تامین ارز را برای اقتصاد کشور آسیب‌زا می‌داند.

عکس: اکو ایران

رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در پیامی که مخاطبان آن، فعالان اقتصادی بودند، ورود آنها به بازار غیررسمی ارز را معادل پول‌شویی دانست که موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود. او در این پیام فعالان اقتصادی را متهم به حضور در بازار غیررسمی برای دریافت ارز می‌کند درحالی که هم‌زمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر مانده تا مابه‌التفاوت آن را نیز به‌دست آورند.

این نگاه فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، انتقادهایی را از سوی بخش خصوصی به همراه داشت. آنها تاکید دارند که اگر بازرگانان به ناچار باید برای دریافت ارز گران‌تر به بازار غیررسمی مراجعه کنند ناشی از عملکرد ضعیف بانک مرکزی برای تخصیص به موقع ارز است.   

آرش علوی، فعال اقتصادی و از کارشناسان حوزه صادرات و مباحث ارزی، برداشت بانک مرکزی از وضعیت ارز و سیاست‌هایی که برای مدیریت این بازار، اعمال می‌کند را نادرست خواند و در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» تصریح کرد: عملکرد بانک مرکزی از سال 1397 بر این باور استوار بود که آنچه خود به عنوان نیاز مشروع جامعه تشخیص می‌داد با قیمت مشروعی که خود درنظر می‌گرفت تامین می‌شود و هرچه غیر از این است، پولشویی و تبادلات سیاهی است که در سطح جامعه اتفاق می‌افتد و از آن زمان تا به امروز این دیدگاه، تغییر نکرده است.

او از تخصیص‌های دیرهنگام ارز توسط بانک مرکزی انتقاد کرد و افزود: تاجر به ارز نیاز دارد و این نیاز باید در زمان خود، تامین شود. متاسفانه بانک مرکزی تخصیص‌های ارز را به موقع انجام نمی‌دهد و چون تاجر باید بدهی ارزی خود به طرف تجاری‌اش را بر اساس قرارداد و زمان‌بندی تعیین شده بپردازد، ناچار است برای تامین ارز به بازار رجوع کند.

علوی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود یادآور شد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی معنای دو نرخی شدن ارز را به درستی درک نمی‌کند؛ وقتی می‌گویند، نمی‌شود از ارز ارزان‌تر لذت ببرید بدون اینکه زجر در صف ماندن را بکشید. اگر ارز ارزان‌تری باشد هر انسان عاقلی به سراغ آن می‌رود، اما باید زمان بیشتری در صف بماند. در واقع باید زجر در صف ماندن را بکشد که این موضوع با روند تجارت هم‌خوانی ندارد. پس اینکه ملت را برای روان‌تر کردن تجارت جریمه کنیم، اشتباه بزرگی است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تنها راه بهبود وضعیت ارز، از بین بردن فضای رانتی است که به دلیل همین تصمیمات و اقدامات بانک مرکزی، شکل گرفته است.

او همچنین برخوردهای تهدیدآمیز با فعالان اقتصادی که تا کنون چندین مورد شاهد آن بودیم را برای اقتصاد کشور، مخرب ارزیابی کرد و گفت: اینکه بانک مرکزی با انواع مصوبات و بخش‌نامه‌ها، پولشویی، فرار از تعهدات ارزی و غیره را به بخش خصوصی نسبت داده و با این عناوین آنها را تهدید می‌کند، نه تنها به سیستم اقتصادی کشور کمکی نمی‌کند، بلکه اقدام آسیب‌زایی برای اقتصاد است و این بار هم شاهد چنین رویکرد نادرستی از سوی بانک مرکزی هستیم.

در همین رابطه