رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان آذربایجان غربی مطرح شد

تبدیل آذربایجان غربی به پایانه بزرگ تجاری به توسعه و امنیت استان کمک می‌کند

رئیس اتاق ارومیه می‌گوید: با توسعه کریدور تجاری کشور به سمت اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و قاره آفریقا و ایجاد نقطه اتصال آنها در آذربایجان غربی، این استان به پایانه بزرگ برای صادرات مجدد کالا تبدیل می‌شود.

30 آبان 1402
کد خبر : 5637
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به تلاش‌های اقتصادی استاندار آذربایجان غربی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی گفت: توسعه زیرساخت‌های کریدور تجاری و اقتصادی کشور به سمت کشورهای اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و قاره آفریقا و ایجاد نقطه اتصال این سه منطقه از طریق آذربایجان غربی و تبدیل استان به یک پایانه بزرگ تجاری برای صادرات مجدد کالا از پایانه‌های مرزی موجود آذربایجان غربی قطعاً در توسعه و امنیت اقتصادی استان مؤثر خواهد بود.

قاسم کریمی در شصت و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی، افزود: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی روان‌سازی و رفع موانع محیط کسب‌وکار در استان به همت استاندار و تیم ایشان به‌ویژه در امر گمرکات، عوارض ماده صد واحدهای تولیدی و رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی ازجمله گام‌های مثبتی برای رشد فضای اقتصادی آذربایجان غربی در 6 ماهه سال جاری بوده است.

رئیس اتاق ارومیه افزود: عدم پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای بخش کشاورزی و تسهیلات واردات دستگاه‌های سورت و بسته‌بندی و مشکلات وثیقه این بخش و زمان‌بر بودن دریافت تسهیلات بخش کشاورزی مشکلاتی هستند که باید در سریع‌ترین زمان ممکن مرتفع شوند چراکه این عوامل باعث اخلال در امر تولید و صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی هستند.

وی اظهار کرد: در مورد مشکلات و موانع بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارائه راهکار به‌عنوان بسته پیشنهادی برای اصلاح سیاست‌های موجود و موضوع خرید ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی توسط دولت با نرخ ارز آزاد، مستثنا کردن صادرات محصولات کشاورزی از اخذ تعهد ارزی اجرائی کردن مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و افزایش مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات قطعاً در رونق‌بخش صادرات استان تأثیرگذار خواهد بود.

بررسی مشکل ۵۰ واحد تولیدی در کمیته حمایت قضایی در 6 ماهه 1402

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ مشکل تعداد ۵۰ واحد تولیدی در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری طرح و ۶۰ مصوبه به تصویب رسیده و از ۴۰ واحد تولیدی بازدید شده و ۱۵۰ دستور قضایی هم در حمایت از تولید صادر شده است.

ناصر عتباتی افزود: حلقه مفقوده استان آذربایجان غربی اشتغال است که دستگاه قضایی استان به‌شدت از این موضوع متأثر هست و هر چه قدر اشتغال، اقتصاد و توسعه ثروت در استان توسعه پیدا کند قطعاً ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، بزهکاری و تخلفات به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

عتباتی به اقدامات ارزشمند دستگاه اجرایی استان اشاره و گفت دیپلماسی منطقه‌ای که مجموعه اجرایی استان رقم زده است موجب توسعه و رشد صنعتی و تولیدی استان می‌شود.

وی از تولیدکنندگان و صنعتگران خواست از همه ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه استان بهره بگیرند و دستگاه قضایی استان را حامی اقدامات خود بدانند.

گشایش مرز جدید در کوزه رش سلماس

 استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست از گشایش مرز جدید در سلماس و برنامه‌ریزی برای حمل‌ونقل ترکیبی برای توسعه مراودات تجاری با کشورهای ترکیه و سوریه خبر داد.

محمدصادق معتمدیان با تأکید بر گشایش مرزهای جدید با کشورهای همسایه در استان اظهار کرد: با نهایی شدن گشایش مرز جدید در شهرستان سلماس شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

وی اضافه کرد: درصدد آن هستیم تا شرایط تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه را فراهم سازیم که بر همین اساس در کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور در حال تلاش برای تسهیل امور تجار و فعالان اقتصادی هستیم.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص تجارت با کشور سوریه نیز اظهار کرد: این استان ظرفیت حمل‌ونقل ترکیبی در محور تجارت با سوریه را دارد بنابراین حمل‌ونقل به‌صورت جاده‌ای و ریلی در دستور کار قرار گرفت تا تبادلات به‌صورت ترکیبی صورت گیرد.

وی ادامه داد: رفع موانع پیش رو و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی رویکرد اساسی دولت سیزدهم در این حوزه بوده که زمینه موفقیت‌های قابل‌توجه را فراهم کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه