رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از نوسان بازارهای پولی

3900 تومان؛ رکوردزنی دلار در دولت یازدهم

در روز نهم آذرماه دلار آزاد بعد از معاملات ساعت یک ظهر به بعد، مرز 3900 تومان را نیز رد کرد. این اتفاق طی سه سال اخیر و در دولت روحانی، تا پیش از این سابقه نداشته است. سال گذشته نیز نوسان‌های بازار در نیمه دوم سال، تنها به کانال 3700 تومانی کشیده شده بود.

09 آذر 1395
کد خبر : 5645
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دلار در روزهای اخیر روندی صعودی داشته است، تا جایی که کانال 3800 تومانی را نیز پشت سر گذاشته و برخی را در بازار غافل‌گیر کرده است. داستان بالا رفتن قیمت دلار، سال گذشته نیز در همین زمان تکرار شده بود و برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند قیمت آن تا انتهای سال 94 به 4 هزار تومان هم خواهد رسید. اما این اتفاق نیفتاد و پیش از رسیدن سال 95، التهاب‌های بازار فروکش کرد.

حالا اما به نظر می‌رسد پیروزی ترامپ در امریکا و مخاطراتی که روی کارآمدن او برای برجام ایجاد کرده است، بازار را ملتهب کرده است.

شروع حرکت صعودی دلار در بازار، با آغاز سفرهای اربعین و افزایش تقاضای ارز همراه بود. در آن زمان قیمت‌ها تکان خورد و از حدود ۳۵۶۰ تومان جریان صعود آغاز شد و ۳۶۰۰ تومان را هم رد کرد. هم‌زمان شدن افزایش تقاضای اربعین با اعلام نتایج انتخابات امریکا و تردیدها بر سر فرجام برجام، باعث شد در روز گذشته مرز ۳۸۰۰  تومان نیز برای دلار شکسته شود. امروز نیز دلار در بازار آزاد حتی به قیمت 3870 تومان نیز رسید. امروز دلار آزاد، از ساعت یک ظهر به بعد، مرز 3900 تومان را نیز رد کرد، این اتفاق طی سه سال اخیر و در دولت روحانی، تا پیش از این سابقه نداشته است. سال گذشته نیز نوسان‌های بازار در نیمه دوم سال، تنها به کانال 3700 تومانی کشیده شده بود.

اما از طرف دیگر، ارز دولتی که با جدی شدن زمزمه‌های تک‌نرخی شدن ارز قیمت آن افزایش یافته بود، چند روزی است که در بازار ثابت مانده است. فاصله ارز ازاد و دولتی در حال کم شدن بود که ارز آزاد، با سرعت زیادی روند صعودی را پیش گرفت. دلار بانکی در ماه‌های قبل تا ۲۰۰ تومان اما حدود شش روزی می‌شود که در نرخ ۳۲۰۹ تومان ثابت مانده و در حد ریال نوسان دارد. حالا اختلاف نرخ ارز ازاد و دولتی، به بیشتر از 600 تومان رسیده است.

نمودار زیر، عملکرد شاخص دلار آزاد را طی دو هفته گذشته نشان می‌دهد که البته روز نهم آذر، در آن قرار نگرفته است:

در بازار طلا چه خبر؟

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۱۹۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۰.۹ درصد رشد داشت.

بر اساس گزارش ایسنا، در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه اندکی کاهش یافت و به ۱۱۹۰.۱۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار برای تحویل در دسامبر، روز دوشنبه ۱۲.۴۰ دلار یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و در ۱۱۹۰.۸۰ دلار بسته شد.

به گفته بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC سنگاپور، سرمایه‌گذاران احتمالا منتظر نشست کشورهای صادرکننده نفت اوپک هستند. اگر نتیجه این نشست به قیمت‌های بالاتر نفت منجر شود، اندکی فشارهای تورمی در اقتصادهای جهانی به خصوص آمریکا ایجاد می کند و این مسئله ممکن است به کمتر شدن قیمت طلا منجر شود.

طبق آمار بلومبرگ، سرمایه‌گذاران هفته گذشته بیشترین میزان طلا را در صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت این فلز فروختند. ذخایر طلای این صندوقها تا روز جمعه ۳۹.۲ تن کاهش یافت و به ۱۸۹۳.۳ تن رسید که کمترین میزان از ماه ژوئن بود. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۶.۵۷ دلار رسید. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۷۵۴ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و در ۹۲۲.۴۵ دلار ایستاد.

نمودار زیر، تحولات قیمت هر گرم طلای 18 عیار را در بازار ایران طی دو هفته گذشته نشان می‌دهد:

موضوعات :
در همین رابطه