روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نشست 171 اوپک به نتیجه رسید

توافق بزرگ نفتی‌ها بر سر کاهش تولید طلای سیاه

توافق کشورهای اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت در شش ماه آینده در حالی نهایی شد که ایران از کاهش تولید و فریز نفتی مستثنی خواهد بود.

10 آذر 1395
کد خبر : 5648
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: کشورهای صادرکننده نفت اوپک امروز چهارشنبه در نشست خود در وین در خصوص کاهش تولید نفت خام به توافق رسیدند.

اعضای اوپک توافق کرده اند که روزانه تولید یک میلیون و 200 هزار بشکه از نفت خود را کاهش دهند تااینگونه سقف تولید نفت اوپک به 32.5میلیون بشکه در روز برسد. کشورهای اوپک پیش از این روزانه 33.64میلیون بشکه در روز تولید می کردند.

درپی توافق اعضای کشورهای صادر کننده نفت اوپک در وین، قیمت نفت خام برنت دریای شمال بیش از هفت درصد افزایش یافت و به بالای 50 دلار در هر بشکه رسید.

کشورهای نفتی بزرگترین و مهمترین مذاکرات 40 سال اخیر خود را در وین از سر گذراندند تا برای حفاظت از قیمت نفت در بازارهای جهانی به مدیریت عرضه در این بازار بپردازند. بر اساس این توافق، هرکدام از اعضای اوپک سهمی در کاهش تولید نفت برعهده خواهند گرفت تا مجموع تولید کشورهای این سازمان به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش یابد. در این میان ایران موفق شد، موضع خود را در مذاکرات، نهایی کند و از کاهش تولید نفت مستثنی شود. با این حساب ایران افزایش تولید تا سطح پیش از تحریم‌ها یعنی بیش از 3 میلیون و 900 هزار بشکه را دنبال خواهد کرد.

مذاکرات بر سر طرح فریز نفتی که به توقف افزایش تولید کشورهای تولیدکننده نفت در اوپک و خارج از این سازمان منجر خواهد شد از اوایل سال 2016 آغاز شده و تا آستانه آخرین ماه از این سال ادامه یافته است. با توجه به افزایش تولید نفت کشورها در این دوره زمانی، طرح فیرز نفتی به کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت طی شش ماه آینده از سوی کشورهای عضو اوپک می انجامد. همچنین کشورهای غیراوپکی نظیر روسیه نیز در فریز نفتی شریک خواهند شد تا تنها اوپکی‌ها نباشند که با سهم 40 درصدی از عرضه نفت به کاهش عرضه نفت می‌پردازند. بر این اساس کشورهای عربستان و روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان، بیشترین کاهش تولید را تجربه خواهد کرد و سایر کشورها نیز هر کدام سهمی در کاهش تولید ایفا خواهند کرد اما ایران تنها کشوری خواهد بود که از کاهش تولید و حتی فریز تولید مستثنی می‌شود. وزیر نفت ایران از همان آغاز مذاکرات اعلام کرد به دلیل عبور ایران از تحریم‌ها، افزایش تولید نفت و رساندن آن به سطح پیش از تحریم‌ها برای ایران اجتناب ناپذیر است و ایران حاضر نیست از مسیر افزایش تولید عقب نشینی کند. این موضع ایران با بهانه‌گری عربستان مواجه شد تا در نشست 30 فروردین کشورهای نفتی در قطر، توافقی حاصل نشود. در ماه‌های گذشته اما مذاکرات میان کشورهای نفتی برای پایان دادن به اختلافات به اوج خود رسید تا اینکه هشتم مهرماه سرآغاز یک تفاهم تاریخی میان 14 عضو اوپک شد. اوپکی‌ها در الجزایر تفاهم کردند که بر سر مدیریت عرضه و کاهش سقف تولید اوپک به 32 میلیون و 500 هزار بشکه تا 33 میلیون بشکه در روز،‌ توافق کنند. در این نشست اعضا پذیرفتند که ایران به دلیل شرایط خاص در پساتحریم می‌تواند از کاهش تولید مستثنی شود. از این تفاهم به عنوان تفاهم تاریخی اوپک یاد شد به همین دلیل غیراوپکی ها هم به نهایی شدن طرح مدیریت بازار امیدوار شدند و مذاکرات ادامه یافت. سطح مذاکرات از وزرای نفت به روسای جمهور نیز رسید تا اینکه در مهمترین رایزنی، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه به طور تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. منابع روسی گزارش دادند که در این مکالمه دو کشور بر سر آینده بازار نفت و گاز با یکدیگر تفاهم کرده‌اند.

نتیجه این مذاکرات در روزهای منتهی به اجلاس اوپک خود را نشان داد. در شرایطی که وزیر نفت عربستان در فاصله دو روز مانده به اجلاس وزرا، تهدید به ترک مذاکرات کرد و از عدم حضور ایران در کاهش تولید را نپذیرفت، پیش از برگزاری اجلاس 171 اوپک اعلام کرد که عربستان با رسیدن تولید ایران به میزان پیش از تحریم‌ها مشکلی ندارد. با این اظهار نظر، عملا تنها مخالف مستثنی شدن ایران از فیرز نفتی نیز شرایط کشورمان را پذیرفت تا مسیر برای توافق بزرگ نفتی هموار شده باشد. وزیر نفت ایران در مواضع خود در مورد عربستان اعلام کرد که اوپک میدان جنگ نیست و ایران و عربستان باید برای مدیریت بازار با هم همکاری کنند. گفته می شود که توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها بر سر مدیریت عرضه نفت از سوی کمیته‌ای، با حضور 2 وزیر غیراوپکی و 3 وزیر اوپکی نظارت می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه