رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رایزن بازرگانی ایران در عراق

ایران نتوانسته به جایگاه صادراتی مطلوبی در عراق برسد

رایزن بازرگانی ایران در عراق طی نشستی با رئیس و هیات رئیسه اتاق زنجان، فرصت‌های تجارت با کشور عراق را معرفی کرد.

13 آذر 1395
کد خبر : 5650
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رایزن بازرگانی ایران در عراق که به‌منظور معرفی فرصت‌های تجارت با این کشور به استان زنجان سفرکرده بود در نشست با هیات رئیسه اتاق زنجان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین نماینده سازمان جهاد کشاورزی، گزارشی اجمالی از وضعیت تجارت خارجی این کشور ارائه کرد.

ابراهیم رضازاده گفت: در حال حاضر علی‌رغم بالا بودن حاشیه سود تجارت با کشور عراق متأسفانه ایران نتوانسته است جایگاه صادراتی مطلوبی در این کشور ایجاد کند به‌گونه‌ای که عمده صادرت ایران به این کشور توسط صادرکنندگان عراقی صورت می‌گیرد که این‌گونه تجارت متأسفانه به دلیل ناپایداری شرایط سیاسی کشور عراق دارای ثبات لازم نیست.

رایزن بازرگانی ایران در عراق در ادامه با اشاره به سهم 25 درصدی ترکیه از بازار عراق، به وجود تنش‌های سیاسی بین این دو کشور گفت: با توجه به روابط دیپلماسی مناسب بین ایران و عراق و کاهش 2 میلیارد دلاری صادرات ترکیه به عراق پس از حمله داعش و مناقشات داخلی بین این دو کشور، شرایط امروز فرصت مناسبی برای گسترش حضور ایرانیان در بازارهای این کشور است که باید از این فرصت بهره‌مند شد.

وی از رئیس اتاق زنجان خواست با انجام رایزنی‌های لازم با مسئولین ذی‌ربط، تمهیدات لازم جهت تسهیل تردد تجار و بازرگانان ایرانی به این کشور را فراهم کرده به‌گونه‌ای که سفر به این کشور مانع و محدودیتی در راستای سفر و تجارت با سایر کشورها برای اتباع ایرانی ایجاد نکند.

از سوی دیگر وی وجود نگاه امنیتی را بزرگ‌ترین مانع در تجارت با کشور عراق دانست و تصریح کرد: با توجه به ادامه مناقشات در کشور عراق جذب سرمایه‌گذاران این کشور یک فرصت طلایی برای ایران است که باید برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص صورت گیرد

رایزن بازرگانی ایران در عراق در ادامه با اشاره به فضای موجود در کشور عراق گفت: متأسفانه آمار کشته‌شدگان جاده‌ای ایران در هرسال به‌مراتب بالاتر از میزان تلفات انسانی در عراق است از این‌رو علی‌رغم مخابره اخبار منفی در خصوص ناامنی در عراق خوشبختانه امروز شاهد امنیت نسبتاً بالا در شهرهای سلیمانیه و اربیل عراق هستیم.

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان نیز در این نشست ضمن تقدیر از عملکرد رضازاده به‌عنوان رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: خوشبختانه طی چندین سال اخیر ما شاهد افزایش و تنوع محصولات صادراتی از استان زنجان هستیم که این امر گویای پتانسیل و استعدادهای بالقوه استان زنجان است.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق زنجان و کربلا در سنوات گذشته اظهار داشت: متأسفانه به دلیل مباحث سیاسی و ایجاد ناامنی در عراق این تفاهم‌نامه چندان عملیاتی نشد هرچند استان قزوین توانست اقدامات مشابه و خوبی در عراق انجام دهد که ما خواستار انعکاس این اخبار از طریق رایزنی ایران در عراق هستیم.

جمیلی در ادامه با اشاره به اختصاص پاویون اختصاصی اتاق زنجان در نمایشگاه‌های آلمان، کنیا و عمان، آمادگی اتاق را برای انجام اقدامات مشابه در عراق اعلام کرد و گفت: اتاق زنجانی آمادگی دارد با همکاری استان‌های شمال غرب کشور نمایشگاه دائمی را در عراق ایجاد کند.

وی در ادامه از آمادگی اتاق زنجان برای اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری به عراق خبر داد و گفت: با توجه به سیاست‌های فعلی اتاق، ما می‌توانیم هیات‌های عراقی را به‌صورت انفرادی و یا گروهی نیز در اتاق پذیرش کنیم.

جمیلی با اشاره به سیاست‌های دوگانه کشور عراق در خصوص تجارت خارجی به‌ویژه مواد غذایی و سیمان افزود: اتخاذ این سیاست‌ها لطمات جبران‌ناپذیری به تجارت ایران وارد می‌کند لذا ما خواستار ارائه برنامه سالانه در جهت معرفی محدودیت‌های صادراتی کشور عراق به تجار ایرانی شد. راه‌اندازی مرکز داوری فی‌مابین دو کشور از دیگر خواسته‌های رئیس اتاق زنجان بود.

موضوعات :
در همین رابطه