رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در جشنواره تخصصی ملی نخود مطرح شد

میزان برداشت نخود ایران باید دو برابر شود

رئیس شورای ملی نخود می‌گوید: تولید کنونی نخود در مزارع دیم کشور حدود ۵۰۰ کیلو در هر هکتار است که این میزان باید حدود دو برابر شود تا رتبه ایران در برداشت نخود و با رتبه سطح زیر کشت متناسب شود.

20 خرداد 1402
کد خبر : 56671
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های تولید این محصول، گفت: اگرچه در حال حاضر ایران رتبه ششم دنیا را از نظر سطح زیر کشت نخود دارد، اما از نظر میزان برداشت محصول در جایگاه یازدهم یا دوازدهم جهان هستیم.

ناصر مرادی اولین جشنواره تخصصی ملی نخود، افزود: تولید کنونی نخود در مزارع دیم حدود ۵۰۰ کیلو در هر هکتار است که این میزان باید حدود دو برابر شود تا بتوانیم جایگاهی که از نظر میزان تولید داریم را متناسب با سطح زیر کشت ارتقا دهیم.

وی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این محصول را دانه‌درشت کردن نخود دانست و ادامه داد: اگرچه در گذشته تفاوت قیمتی چندانی بین نخود دانه‌درشت و ریز نبود؛ اما امروز این تفاوت قیمت بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برای هر کیلو است که برای کشاورزان رقم قابل‌توجهی خواهد شد.

به گفته رئیس شورای ملی نخود، اکنون در ایران نخود سایز ۱۰ هم تولید می‌شود، اما باید مانند سایر کشورها به سمت تولید نخود سایز ۱۲ و ۱۴ برویم.

وی رفع تعهدات ارزی را نیز از دیگر چالش‌های مهم پیش روی نخود برشمرد و اظهار کرد: صادرات محصول نخود در سال نزدیک به ۱۰ هزار تن و با ارزش تقریبی حدود ۶۳ میلیون دلار است که در برابر صادرات ۵۰ میلیارد دلاری کشور رقم ناچیزی است و تقاضا داریم تسهیلاتی برای صادرات این محصول در نظر گرفته شود.

مرادی با بیان اینکه در زمینه فرآوری و بسته‌بندی نخود نیز هنوز جای کار زیادی وجود دارد، گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌های استان به این موضوع ورود کردند، اما هنوز جای کار بیشتری وجود دارد و تقاضا داریم تسهیلات بیشتری برای فرآوری نخود و تبدیل آن به غذا در نظر گرفته شود.

نخود می‌تواند یک محصول استراتژیک باشد

عبدالوحید محمدی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به اهمیت محصولات کشاورزی و ظرفیت‌هایی که در این حوزه در ایران وجود دارد، گفت: کشورهای دیگر تنها دو محصول سویا و ذرت دارند و مار را به آن وابسته کردند به‌گونه‌ای که کشتی کشتی سویا وارد می‌کنیم اما ما محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو و ... را داریم که خیلی بر آن تمرکز نکردیم.

وی تمرکز بر محصولات کشاورزی را برای حفظ امنیت غذایی کشور، جلوگیری از خروج ارز و ... ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را خصوصاً در بخش فرآوری تکمیل کنیم.

محمدی نخود را یک محصول مهم و استراتژیک برای کرمانشاه دانست که باید بر فرآوری آن متمرکز شویم که می‌تواند در نهایت به رشد تولید در استان نیز کمک کند.

می‌توانیم سالانه صد هزار تن صادرات نخود داشته باشیم

عبدالله موموند، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز با اشاره به ابلاغ الگوی کشت در کشور در سال گذشت، گفت: در الگوی کشت ابلاغ شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته 15 محصول اصلی وجود دارد که نخود یکی از آن محصولات است، لذا نخود جای خود را در سبد غذایی ایرانیان باز کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس الگوی کشت باید در سال زراعی جاری بین 550 تا 560 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت نخود اختصاص پیدا کند تا 350 هزار تن تولید نخود در کشور داشته باشیم، گفت: با احتساب سرانه سه کیلوگرمی نخود می‌توانیم با این حجم از تولید 100 هزار تن صادرات نخود داشته باشیم این در حالی است که بنا به اعلام شورای ملی نخود ایران در سال زراعی گذشته 35 هزار تن نخود صادر کردیم.

در همین رابطه