رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سنندج اعلام کرد

تشکیل کمیته‌های کارشناسی برای حل مشکلات تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق

رئیس اتاق سنندج می‌گوید: در حاشیه حضور در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقلیم کردستان عراق، مقامات ایرانی و اقلیم در خصوص ایجاد کمیته‌های مشترک کارشناسی برای ارائه راهکارهای رفع مشکلات تجاری به توافق رسیدند.

22 خرداد 1402
کد خبر : 56695
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق سنندج در خصوص دستاوردهای حضور در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقلیم کردستان عراق 2023 گفت: بعد از برگزاری نشست مشترک استانداران و اتاق‌های بازرگانی استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه، هیات عراقی طرف‌های ایرانی را برای حضور در این همایش دعوت کرد که هیئت اتاق سنندج در معیت استاندار در این همایش شرکت کرد.

علی‌اکبر عبدالملکی افزود: این سفر فرصت مناسبی برای اتاق سنندج برای بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادات و نقشه راه‌های مناسب بود و ما توانستیم با همکاری و حمایت‌های استاندار کردستان نهایت استفاده از این فرصت را ببریم.

عبدالملکی با اشاره به موارد مطرح شده در نشست با طرف عراقی، اظهار کرد: اختصاص یک لاین برای تردد بازرگانان ایرانی و عراقی در مرزها با هدف کاهش زمان، سرعت در اجرای برنامه‌ها، جلوگیری از ایجاد بی‌نظمی در تردد و کاهش ترافیک و پایان دادن به برنامه شستشوی ماشین‌های ایرانی در عراق که به بهانه جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا انجام می‌شود و موجب افزایش زمان تخلیه و بارگیری و تحمیل هزینه به ماشین‌های ایرانی می‌شود، از جمله موارد مورد بحث بود.

وی ادامه داد: حل مشکل دخالت‌های غیرقانونی و غیرمنطقی سندیکای کامیونداران اقلیم در تردد، بارگیری و ترخیص کالا و همچنین افزایش سطح کیفی برخورد مرزبانان دو طرف با بازرگانان و گردشگران و احیای اتاق‌های بازرگانی و مراکز داوری مشترک در اقلیم کردستان از دیگر مواردی بود که دو طرف به تبادل‌نظر در مورد آن پرداختند.

به گفته عبدالملکی، در این نشست درباره استفاده مشترک از دستگاه‌های ایکس ری دو طرف و اجرای طرح حمل یکسره بار به بازار ایران و عراق نیز بحث شده است.

رئیس اتاق سنندج، گفت: مقامات ایرانی و اقلیم در خصوص ایجاد کمیته‌های مشترک کارشناسی برای ارائه راهکار به توافق رسیدند و مصوب شد همه پیشنهادات این کمیته‌ها 100 درصد اجرایی شود، که گامی مهم و کارساز در افزایش نقش ایران در بازار اقلیم کردستان بود و آینده درخشانی را نوید می‌دهد.

رئیس اتاق سنندج با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی منحصربه‌فرد اقلیم کردستان، اظهار کرد: از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقلیم می‌توان به نیازمند بودن بازار این منطقه به تولیدات صنعتی و غذایی ایران و امکان دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد زیرا دولت اقلیم به علت نداشتن رسمیت بین‌المللی و محرومیت از بسترهای مدرن مبادلات اقتصادی و مالی، الزام کامل به تبعیت از قوانین تحریمی آمریکا نداشته و ما می‌توانیم از این فرصت برای دور زدن تحریم‌ها در زمینه تأمین اقلام صنعتی مشمول قانون تحریم و انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل استفاده کنیم.

عبدالملکی افزود: یکی دیگر از امتیازات اقلیم این است که کردها به علت داشتن اشتراکات نژادی، فرهنگی و دینی و حمایت‌های ایران از کردها در دوران جنگ با صدام حسین، اولویت در روابط اقتصادی را به ایران می‌دهند و همواره این علاقه را بیان و در عمل ثابت کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها استفاده کافی را ببریم و علل اصلی این موارد هم برمی‌گردد به وجود قوانین سخت‌گیرانه در اقلیم و ایران و برخی از رفتارهای ناخوشایند بعضی از تولیدکنندگان و پیمانکاران ایرانی در عمل به تعهدات که ضرورت دارد تا این موارد را در سریع‌ترین زمان ممکن حل‌وفصل شود.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین ظرفیت بازار اقلیم کردستان در دست تجار ترکیه قرار دارد که اگر ما بتوانیم موانع موجود را حل کنیم، جای ترکیه در بازار اقلیم را خواهیم گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه