رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد در دیدار با سرکنسول ترکیه در مشهد

ارتقای روابط تجاری با ترکیه از برنامه‌های اصلی خراسان شمالی است

سرکنسول ترکیه در مشهد با هیات رئیسه و هیات نمایندگان تاق خراسان شمالی دیدار کرد.

14 آذر 1395
کد خبر : 5670
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمد صمدی در دیدار سرکنسول ترکیه و هیات همراه با اعضای هیات نمایندگان اتاق بجنورد، ضمن قدردانی از حضور این هیات ترکی در استان خراسان شمالی، روابط ایران با کشور ترکیه را در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی مطلوب ارزیابی کرد.

رئیس اتاق خراسان شمالی ارتقاء روابط تجاری و صادراتی با کشور ترکیه را ازجمله برنامه‌های اصلی اتاق بجنورد عنوان کرد و گفت: به‌طور حتم این روابط در توسعه و پیشرفت استان تأثیرگذار خواهد بود.

صمدی با تأکید بر استمرار و تداوم روابط تجاری و اقتصادی با کشور ترکیه، گفت: قدمت تاریخ، فرهنگ و اقتصاد ایران با کشور ترکیه از هر نظر به هم نزدیک است و باید از این پتانسیل و ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم.

وی به تشریح پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان خراسان شمالی پرداخت و گفت: سال گذشته باوجود تحریم‌ها و تمام مشکلات موجود، استان خراسان شمالی توانست به 22 کشور دنیا صادرات داشته باشد.

صمدی به وجود حدود 400 کارخانه تولیدی در استان خراسان شمالی و تولیدات 71 نوع کالا و صادرات 22 نوع کالا از این استان به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: استان خراسان شمالی یکی از استان‌های فعال در زمینه تولید صنایع‌دستی ازجمله تولید گلیم و فرش است.

رئیس اتاق خراسان شمالی پذیرش و اعزام هیات های تجاری به کشورهای مختلف را ازجمله اقدامات مهم این اتاق برشمرد که ازجمله آن را پذیرش هیات تجاری از گرجستان به این استان و بالعکس، اعزام هیاتی تجاری از خراسان شمالی به گرجستان و آذربایجان اعلام کرد که نتایج مطلوبی داشته است.

صمدی استان خراسان شمالی را یکی از استان‌های دارای ظرفیت‌های بسیار کشاورزی برشمرد و گفت: محصولات کشاورزی فراوانی در این استان تولید و به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی پرورش دام حیوانی استان خراسان شمالی را از دیگر پتانسیل‌های خوب این استان برشمرد و گفت: از این استان دام‌های فراوانی به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

صمدی همچنین تولید پرورش اسب اصیل ترکمن و فرش دورو را از مزیت‌های خوب این استان دانست که مورد استقبال و علاقه‌مندی اکثر کشورهای همسایه چون قرقیزستان، تاجیکستان و... قرارگرفته است.

صمدی به 310 کیلومتر مرز مشترک استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان اشاره کرد و گفت: به‌طور حتم بازگشایی این مرز در آینده در مراودات و روابط تجاری در توسعه این استان تأثیرگذار خواهد بود.

وی استان خراسان شمالی را یکی از استان‌های فعال در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و تولیدات داخلی دانست و افزود: این استان دارای کارخانه‌های بزرگ چون پتروشیمی، کارخانه آلومینا، سیمان و ... است که بیشترین صادرات را به کشورهای دنیا دارد.

صمدی همچنین تولید زعفران، پسته و خشکبار را از دیگر پتانسیل‌های این استان برشمرد.

وی از رصد بازاریابی مراودات تجاری، صادرات و واردات کالا با 26 کشور دنیا خرداد و گفت: ازجمله آن‌ها با اقلیم گرجستان، عراق، سوریه، امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، روسیه، اوکراین، هند، چین، لهستان و حتی ایتالیا، آلمان بازاریابی صادرات و واردات انجام می‌شود.

صمدی از سرمایه‌گذاران تجاری ترکیه خواست صادرات محصولاتی از قبیل پیاز، سیب‌زمینی، انگور از استان خراسان شمالی داشته باشند و به‌صورت تهاتر این استان هم کالاهای موردنیاز خود را از کشور ترکیه خریداری کند.

خراسان شمالی در زمینه گردشگری می‌تواند با ترکیه همکاری کند

سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این نشست گفت: در سفر به خراسان شمالی به این نتیجه رسیدیم که این استان در تقویت روابط ایران و ترکیه سهم بسیار خوبی دارد.

محمت دوغان افزود: این استان به‌ویژه در زمینه گردشگری می‌تواند روابط خوبی با ترکیه داشته و تبادلاتی برقرار کند.

وی تصریح کرد: در این راستا به‌مرورزمان و با تکمیل شدن فرودگاه بین‌المللی بجنورد می‌توان پروازهای مستقیمی از این استان به ترکیه برقرار کرد.

سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: با توجه به اطلاعات خوبی که از این استان به دست آورده‌ایم بسیار علاقه‌مند به برقراری روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و ... با این استان هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه