رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرد

الزامات سیاست‌گذاری صنعتی در جهان در حال تغییر چیست؟

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ترجمه مقاله «سیاست‌گذاری صنعتی در یک جهان در حال تغییر» را منتشر کرد؛ این مقاله سیاست‌گذاری را مداخلات آگاهانه دولت در صنعت می‌داند که به‌قصد تسریع تحول بهره‌وری و تحولات ساختاری صورت می‌گیرد.

22 خرداد 1402
کد خبر : 56709
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، ترجمه مقاله «سیاست‌گذاری صنعتی در یک جهان در حال تغییر»، نوشته پروفسور ها-جون چانگ و آنتونیو آندریونی را منتشر کرد. نویسندگان این مقاله می‌کوشند تا با لحاظ برخی مسائل که تاکنون در بحث حوزه سیاست‌گذاری صنعتی نادیده گرفته‌شده‌اند و نیز با در نظر گرفتن تغییرات اخیر در واقعیات اقتصادی، نظریه جدیدی را در باب سیاست‌گذاری صنعتی بنا نهند.

اصل این مقاله در سال 2016 توسط مجله اقتصاد کمبریج منتشرشده، پس از مرور سه قرن بحث اقتصادی درباره سیاست صنعتی، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه به شمار آوردن برخی مسائل مغفول، این نظریه را تغییر خواهد داد. سپس مقاله به واکاوی این موضوع می‌پردازد که با توجه به تغییرات اخیر در واقعیت اقتصادی -ظهور و بروز زنجیره ارزش جهانی، مالی‌سازی و امپریالیسم جدید- نظریه سیاست‌گذاری صنعتی چگونه باید اصلاح شود.

در این مقاله سیاست‌گذاری صنعتی را مداخلات آگاهانه دولت در بخش‌ها دانسته‌اند که به‌قصد تسریع تحول بهره‌وری و تحولات ساختاری صورت می‌گیرد. مجادلات بر سر سیاست‌های صنعتی، به‌ویژه سیاست‌های صنعتی عمودی که معطوف به مداخلات آگاهانه و هدف‌گیری شده دولت برای توسعه برخی بخش‌ها و فعالیت‌ها و در مقابل، عدم‌حمایت از سایر بخش‌ها است، منازعات نظری گسترده‌ای را دامن زده و برخی حتی استدلال کرده‌اند که «بهترین سیاست صنعتی، فقدان آن است». این مقاله در مقابل این دیدگاه و برای دفاع از سیاست‌گذاری صنعتی نگاشته شده است.

هدف این مقاله بررسی اقبال مجدد مباحث اخیر درباره سیاست‌گذاری صنعتی و فراهم کردن یک پایه نظری عمیق‌تر و گسترده‌تر برای اتخاذ سیاست‌های صنعتی است.

این مقاله به‌مرور تاریخی 3 سده مباحثه دیدگاه‌های گوناگون در مورد سیاست‌گذاری صنعتی پرداخته و در این بررسی، 4 دوره فرازوفرود این مباحث را تشخیص می‌دهد و در ادامه به مباحثی که از نگاه نظریه‌پردازان مغفول مانده اشاره می‌کند.

علاوه بر آن، این مقاله با استفاده از آراء «مکتب کمبریج» برخی کاستی‌های این نظریه‌ها را نشان می‌دهد و دست‌آخر هم باتوجه به تحولات اقتصادی، ازجمله جهانی‌سازی و تجارت جهانی، امکانات و ویژگی‌های سیاست صنعتی در جهان جدید را تشریح می‌کند.

 

متن کامل مقاله «سیاست‌گذاری صنعتی در یک جهان در حال تغییر» را از اینجا بخوانید.

در همین رابطه