رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد در نشست با فعالان اقتصادی ترکمنستان

اشتراکات فرهنگی به پایداری روابط اقتصادی خراسان شمالی و ترکمنستان کمک می‌کند

مازیار زند، رئیس اتاق بجنورد با اشاره به اشتراکات فرهنگی استان خراسان شمالی و ترکمنستان، گفت: هر جا تجارت از گذرگاه فرهنگی عبور کند، همکاری‌ها پایدار خواهد بود و این اشتراکات فرهنگی به روابط اقتصادی کمک می‌کند.

27 خرداد 1402
کد خبر : 56751
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد، با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه استان خراسان شمالی در تمام بخش‌ها، گفت: با شناسایی ظرفیت‌ها و نیازهای تجاری طرفین، توسعه روابط خراسان شمالی و ترکمنستان محقق خواهد شد.

مازیار زند در نشست تجاری فعالان اقتصادی و بازرگانان ترکمنستان اظهار کرد: استان خراسان شمالی در بحث گردشگری نیز می‌تواند از جاذبه‌های بسیاری به‌ویژه در حوزه پزشکی بهره ببرد؛ چراکه وجود مراکز و متخصصان پزشکی می‌تواند جاذبه مناسبی برای جذب توریست در حوزه پزشکی باشد.

وی افزود: تجربه ثابت کرده است که هر جا تجارت از گذرگاه فرهنگی عبور کند، همکاری‌ها پایدار خواهد بود و مشترکات فرهنگی میان دو استان مذکور می‌تواند به اقتصاد دو کشور کمک کند.

 رئیس اتاق بجنورد از تشکیل شورای مشترک بازرگانی و تجاری بین دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و فعال‌سازی پرواز مستقیم بجنورد به عشق‌آباد، راه‌اندازی مرکز تجاری، انعقاد تفاهم‌نامه علمی فرهنگی بین دانشگاه‌های دو طرف، همکاری متقابل در زمینه مبارزه با آفات نباتی و انتقال دانش و فناوری را مهم‌ترین پیشنهاد‌های همکاری اعلام کرد.

وی افزود: خراسان شمالی باوجود صنایع بی‌نظیر همچون آلومینا، پتروشیمی و فولاد و نیز ظرفیت‌های بی‌بدیل کشاورزی می‌تواند جاذبه‌های بسیار خوبی برای این کشور باشد.

وی ادامه داد: همچنین این استان در بحث گردشگری نیز می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه در حوزه پزشکی بهره ببرد چراکه وجود مراکز و متخصصان پزشکی می‌تواند جاذبه مناسبی برای جذب توریست در حوزه پزشکی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی خدمات فنی را دیگر جنبه‌های همکاری عنوان کرد و گفت: بر اساس توافق جدید دو کشور امکان خرید خدمات فنی به‌جای گاز بین دو کشور فراهم شده است.

در ادامه رئیس اتاق بجنورد اظهار کرد: ایران و ترکمنستان دارای اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی بسیاری هستند که توسعه روابط می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی بین دو کشور باشد.

الیاس قایب اف، سرکنسول جمهوری ترکمنستان در ایران نیز با بیان اینکه استان خراسان شمالی و آخال ترکمنستان مرز مشترک دارند، ابراز امیدواری کرد: در آینده تحولات خوبی در روابط اقتصادی دو استان به وقوع بپیوندد.

وی بیان کرد: بازرگانان و فعالان بخش تجاری ترکمنستان در استان خراسان شمالی حضور یافتند تا با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این خطه از نزدیک آشنا شوند و بتوانیم روابط بیشتری در بخش تجاری داشته باشیم.

قایب اف تصریح کرد: برقراری ارتباط بین تجار دو کشور از دیگر اهداف سفر حیات تجاری ترکمنستان به استان خراسان شمالی است و امیدواریم قراردادهای خوبی منعقد شود.

سرکنسول جمهوری ترکمنستان در ایران گفت: رفت‌وآمدهای بین دو کشور مراودات و روابط بین دو کشور ازنظر فرهنگی و اقتصادی را تقویت می‌کند.

وی اظهار کرد: رفت‌وآمدها و دیدارهای بین ایران و ترکمنستان تقویت می‌شود امیدواریم با توجه به سیاست‌های دو کشور رفت‌وآمدها بیشتر نیز شود.

وی افزود: اینک بین مسئولان دو کشور رفت‌وآمدهایی انجام می‌گیرد و نشست‌هایی برگزار می‌شود که نشان می‌دهد دیدارها تقویت خواهد شد.

محمد بدری، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: اشتراکات فرهنگی و خویشاوندی میان مردم خراسان شمالی و کشور ترکمنستان از دیگر ظرفیت‌ها است و می‌تواند به روابط پایدار تجاری و فرهنگی کمک شایانی کند.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی دارای بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است، افزود: این استان رتبه سوم تولید زعفران را دارد و سالانه حدود 23 تن زعفران در خراسان شمالی تولید می‌شود.

به گفته بدری رتبه چهارم پیله ابریشم و هشتم انگور در کشور متعلق به خراسان شمالی است.

وی با اشاره به اینکه در این استان 27 هزار بافنده فرش وجود دارد، افزود: منحصر به فردترین فرش دنیا بانام فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ در خراسان شمالی بافته می‌شود.

بدری ادامه داد: در این استان 2000 سر اسب اصیل ترکمن وجود دارد که 1000 سر از آنها دارای شناسنامه است.

در پایان سرکنسول جمهوری ترکمنستان در ایران به همراه هیاتی از تجار و فعالان بازرگانان کشور ترکمنستان و برخی از اعضای حیات رئیسه اتاق بجنورد از واحدهای تولیدی خراسان شمالی بازدید کردند.

موضوعات :
در همین رابطه