رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با پیگیری‌های دبیرخانه شورای گفت‌وگو

فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی منتشر شد

فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی آب مجازی توسط وزارت کشاورزی برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد و بدین‌ترتیب دریافت این عوارض محدود به اقلام خاصی می‌شود.

27 خرداد 1402
کد خبر : 56782
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزارت کشاورزی بر اساس قانون بودجه سال جاری، فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی آب مجازی را برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کرد تا بدین‌ترتیب، دریافت این عوارض محدود به صادرات کالاهایی خاص که سطح آب‌بری بالایی دارند، شود.

پیش از این طبق قانون بودجه سال 1401، صادرات همه انواع کالاهای کشاورزی و حتی آبزیان نیز مشمول پرداخت نیم درصد عوارض صادراتی می‌شدند که موضوع مورد انتقاد صادرکنندگان حوزه کشاورزی قرار گرفت؛ این مسئله در شورای گفت‌وگو نیز مورد بررسی قرار گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو این بند در قانون بودجه 1402 اصلاح شد.

بر این اساس موضوع بند (ه) تبصره (8) قانون بودجه سال 1402 کل کشور تصریح دارد که فهرست کالاهایی که مشمول این نوع عوارض می‌شوند، از سوی وزارت کشاورزی در اختیار معاون اول رئیس‌جمهور قرار بگیرد.

در این راستا فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی موضوع بند (ه) تبصره (8) قانون بودجه سال 1402 کل کشور در 35 ردیف تهیه و منتشر شده است.

در نشست شورای گفت‌وگو نیز مقرر شده بود که به منظور اجرای اثربخش این ماده قانونی در سال 1402، وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و همکاری مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب (در قالب کمیته تخصصی مشترک) نسبت به تهیه فهرست محصولات کشاورزی و غذایی آب‌بر، متولی و شاخص‌های آب‌بر بودن محصولات مشمول این بند مطابق با اصول استاندارد محاسبه میزان آب مجازی هر محصول و با هدف اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری اقدام کند.

در همین رابطه