رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق زاهدان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر

گسترش صادرات همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سیستان و بلوچستان همراه با رونمایی از تمبر هشتاد و چهارمین سالگرد تأسیس اتاق زاهدان، برگزار شد.

15 آذر 1395
کد خبر : 5691
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سیستان و بلوچستان همراه با رونمایی از تمبر هشتاد و چهارمین سالگرد تأسیس اتاق زاهدان، برگزار شد.

رئیس اتاق زاهدان در این مراسم گفت: صادرات یکی از راهبردهای مؤثر گسترش روابط با کشورهای دنیاست و رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی با افزایش صادرات ارتقا پیدا می کند.

عبدالحکیم ریگی گفت: بازار کشورهای عراق و افغانستان از نظر صادرات برای کشور بسیار مهم است.

ریگی افزود: وجود نهادهای اقتصادی و توسعه‌ای در سطح استان سیستان و بلوچستان، به‌ویژه منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار با امتیازات ویژه سرمایه‌گذاری از مزیت‌های مهم استان سیستان و بلوچستان است.

رئیس اتاق زاهدان با اشاره به برخی از مشکلات صادرکنندگان افزود: گسترش صادرات همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط را می‌طلبد.

ریگی بازنگری در قانون تعرفه ترجیحی با پاکستان را از عوامل مؤثر در گسترش روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: پیشنهاد کرده‌ایم کالاهای مورد مبادله دو کشور از نظر تعداد کاهش و ازنظر ارزش افزایش یابد.

افزایش میل به قاچاق

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه این نشست گفت: درگذشته اثرات بد وابستگی به نفت برایمان روشن شد و کشور را به سمت اقتصاد مقاومتی سوق داد. اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زا و حاصل دانش و خرد ایرانی است که به محصولات ایرانی شأن می‌دهد. امروز بااین‌همه تنوع امکانات، قابل‌قبول نیست که بازار کشور ما مملو از اجناس وارداتی باشد و میل به قاچاق آن‌قدر قوت گیرد که اقتصاد ما را به سکوت و رکود سوق داده است.

علی اوسط هاشمی افزود: ما اگر به سمت تولید محصولی که مشتری جهانی خود را داشته باشد حرکت کنیم رمز بقای صنعت ما خواهد شد و صنعت ما رو به رشد خواهد ماند و بازارهای نو و جدیدی را هدف خواهد گرفت.

هاشمی ادامه داد: راه دسترسی به خیلی از علوم استراتژیک و مهم در کشور ما باز شده است و جزء کشورهای برتر دنیا هستیم و می‌طلبد در شرایطی که در دنیا رقابت وجود دارد به دنبال ایجاد بازارهای دائمی و ثابت باشیم که نیاز به تحول در تولید محصول ملی است تا توان رقابت با محصولات خارجی را پیدا کند و بازارهای هدف را در اختیار خود گیرند.

وی در ادامه افزود: اگر در تولید محصولات نگاه صادرات گرا نداشته باشیم تولید رونق و دوام نخواهد داشت و باید از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده کرد و مراکز علمی و تحقیقاتی را در مسیر خودمان قرار دهیم که اقتصاد کشورها به پیشرفت‌های علمی و نیروهای انسانی متکی است.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: تجار و فعالان اقتصادی استان باید شکل فعالیت خود را هرچه سریع‌تر از روش‌های سنتی به‌روش‌های جدید تغییر دهند و از ظرفیت‌های جوانان استفاده کنند و به آن‌ها نقش دهند.

وی در خصوص فعالیت‌های مهم صورت گرفته در بخش تجارت استان، گفت: طی دو سال اخیر دروازه‌های تجارت سیستان و بلوچستان را از 2 دروازه میر جاوه و میلک به 4 دروازه ارتقاء داده‌ایم و باید با کشورهای همسایه بازارهای مشترک ایجاد کنیم تا تولیدات استانی و ملی خودمان را به نمایش بگذاریم.

هاشمی با اشاره به راه‌اندازی خط کشتیرانی با کشور عمان عنوان کرد: ایجاد خط دریایی در تسهیل مبادلات تجاری دو کشور نقش به سزایی دارد.

هاشمی تصریح کرد: باید با تجارت مشکوک برخورد شود و این بدین معنی است که وقتی در کشورهای پاکستان و هند که در همسایگی ما هستند برنج تولید می‌شود و هزینه‌های کمتری برای واردات برای کشور ما ایجاد می‌کند چرا باید از کشورهای دوردست مانند اروگوئه برنج وارد کنیم که باید با این موضوعات برخور‌د قاطع شود.

در پایان همایش از تمبر هشتاد و چهارمین سالگرد تأسیس اتاق بازرگانی زاهدان رونمایی شد و صادرکنندگان نمونه استانی تجلیل شدند.

 

موضوعات :
در همین رابطه