رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کاردار سفارت شیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

قدم اول در ارتباط تجاری میان ایران و شیلی، شناخت متقابل است

فرناندو برگونو، کاردار سفارت شیلی در تهران معتقد است ایران و شیلی باید در مرحله اول تبادل اطلاعات انجام داده و فرصت‌های یکدیگر را شناسایی کنند تا در قدم بعدی بتوانند اطلاعات لازم را در اختیار تجار دو طرف قرار دهند.

16 آذر 1395
کد خبر : 5734
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فرناندو برگونو، کاردار سفارت شیلی در تهران معتقد است ایران و شیلی باید در مرحله اول تبادل اطلاعات انجام داده و فرصت‌های یکدیگر را شناسایی کنند تا در قدم بعدی بتوانند اطلاعات لازم را در اختیار تجار دو طرف قرار دهند.

فرناندو برگونو، کاردار سفارت شیلی در تهران

 بر اساس اطلاعات بانک جهانی، شیلی اولین کشور آمریکای جنوبی است که به سازمان توسعه همکاری اقتصادی و توسعه ملحق شده و اقتصاد آن از بین کشورهای آمریکای لاتین سریع ترین رشد را تجربه کرده است.
حدود سه ماه گذشته شیلی میزبان هیات اقتصادی-سیاسی ایران در سانتیاگو بود که فرصتی برای گفتگوی فعالان اقتصادی ایران و شیلی به همراه داشت.

در پی این دیدار، اتاق ایران نیز در هفته جاری میزبان هیات اقتصادی شیلی بود و همایش «معرفی فرصت های همکاری ایران و شیلی» با حضور مدیرکل همکاری های دوجانبه اموربین الملل اتاق ایران، مسئول پروچیله (ProChile)، کاردار سفارت ‌شیلی در تهران و فعالان بخش خصوصی برگزار شد. در این همایش فرصت های همکاری مشترک و محصولاتی که قابلیت صادرات به دو کشور دارند، معرفی شدند.

در حاشیه این همایش، فرناندو برگونو (Fernando Berguno) کاردار سفارت شیلی در تهران که 11 ماه است از حضورش در ایران می گذرد، به گفتگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» پرداخت. او ارتباط با ایران را فرصتی بسیار مناسب برای بازرگانان شیلیایی می‌داند و با هیجان می‌گوید: «نمی‌دانم چطور می‌توانم موقعیت‌های عالی اقتصاد و صنعت ایران را توصیف کنم»

برگونو می‌گوید: ایران دارای یک اقتصاد متنوع و چند محصولی است و در زمینه‌های مختلف تولیدات خود را دارد. چنانچه اگر به بازار بروید، محصولات ایرانی در همه زمینه‌ها به چشم می‌خورد. بنابراین ایران و شیلی می‌توانند در زمینه ‌های مختلف مبادلات تجاری داشته باشند.

او فرصت‌های همکاری ایران و شیلی را متعدد دانسته و ادامه می‌دهد: ایران و شیلی شباهت‌های زیادی دارند و می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف داشته باشند. البته حجم روابط تجاری بین این دو کشور در سالهای اخیر روند کاهشی داشته است.

برگونو هم مانند دیگر فعالان اقتصادی ایرانی و شیلیایی حاضر در نشست اتاق ایران، مسائل بانکی موجود را مهم ترین مانع برقراری ارتباط بین دو کشور دانسته و می‌گوید: فرصت ها اکنون در ایران است و شیلی نباید فرصت برقراری با این کشور را از دست بدهد.

کاردار سفارت شیلی در تهران معتقد است ایران و شیلی باید در مرحله اول تبادل اطلاعات انجام داده و فرصت‌های یکدیگر را شناسایی کنند تا در قدم بعدی بتوانند اطلاعات لازم را در اختیار تجار دو طرف قرار دهند؛ اقدامی که در نهایت می تواند به گسترش مناسبات دوجانبه منجر شود.

در همین رابطه