هفته وحدت و میلاد حضرت محمد (ص) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 29 شهریور 1403

درآمد‌های قابل وصول در بودجه

ساله قابل توجه درباره بودجه علاوه بر انبساطی بودن، این است که تامین منابع آن هم مشخص باشد، یعنی اگر قرار است هزینه‌های دولت در سال آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا کند باید به تبع آن ۱۰ درصد درآمدها هم افزایش پیدا کند.

آلبرت بغزیان

کارشناس اقتصادی
16 آذر 1395
کد خبر : 5746
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ساله قابل توجه درباره بودجه علاوه بر انبساطی بودن، این است که تامین منابع آن هم مشخص باشد، یعنی اگر قرار است هزینه‌های دولت در سال آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا کند باید به تبع آن ۱۰ درصد درآمدها هم افزایش پیدا کند.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

بودجه ماهیتا سند هزینه‌ای برای دولت است که باید در آن میزان هزینه‌ها و در مقابل آن درآمد‌ها برآورد شود، بنابراین اگر قرار باشد در سال ۱۳۹۶ ‌بودجه به صورت انبساطی نباشدٰ، دولت باید همان خدمات را‌ با همان مبلغ سال گذشته برای سال آینده ارائه کند که با توجه به افزایش ۱۰ درصدی حداقل هزینه‌ها، افزایش جمعیت و بالا رفتن سطح انتظار مردم از‌ کیفیت خدمات، این امر شدنی نیست. مساله قابل توجه درباره بودجه علاوه بر انبساطی بودن، این است که تامین منابع آن هم مشخص باشد، یعنی اگر قرار است هزینه‌های دولت در سال آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا کند باید به تبع آن ۱۰ درصد درآمدها هم افزایش پیدا کند که ممکن است این درآمدها از سوی درآمدهای نفتی باشد یا از طریق مالیات‌ها و عوارض حاصل شود. نکته مهم در این زمینه این است که درآمدها باید قابل وصول و تحقق باشد تا بتواند هزینه‌ها را بپوشاند و مانع از به وجود آمدن کسری بودجه شود. درباره تعیین قیمت ۵۵ دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال ۱۳۹۶ باید گفت اطمینان در این پیش‌بینی امکانپذیر نیست، ولو اینکه در سال‌های گذشته پیش‌بینی‌های ۲۰ دلاری و ۱۱۰ دلاری هم بوده است ولی در کل پیش بینی قابل اطمینان و با احتمال بالا بهتر از یک پیش بینی خیلی خوشبینانه است. اما موضوع مهم این است که اگر قیمت نفت کاهش پیدا کرد و دولت هم نتوانست تولیدات خود را افزایش دهد، هزینه‌ها از کدام منابع تامین خواهد شد؟ و‌ آیا در بودجه سال ۱۳۹۶ ردپایی از اقتصاد مقاومتی خواهیم دید؟ آیا قرار است هزینه‌ها در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری شود که اقتصاد را مقاوم کند تا در انتهای سال ۱۳۹۶ با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، دولت دچار کسری بودجه نشود؟ با توجه به کاهش درآمدهای دولت طی دو سال گذشته، مساله یارانه می‌تواند در کاهش هزینه‌های دولت کمک کننده باشد، به شرطی که مردم به دولت اعتماد کنند و مطمئن باشند تنها قشر مستحق جامعه یارانه دریافت خواهند کرد، ‌زیرا تعلق یارانه به همه اقشار جامعه بدون اینکه در نظر بگیریم این فرد واجد شرایط هست یا نه، بی عدالتی است. بنابراین امکان کاهش ‌هزینه یارانه با حذف افراد با توجه به نوع خودرو، ملک، سپرده و... که تعداد آن هم کم نیست، وجود دارد. بنابراین درآمد حاصل از حذف افراد غیر واجد شرایط را می‌توان وارد بخش تولید کرد و مردم ما آن‌قدر فهمیده هستند که اگر دولت اطلاع رسانی کند که به جای دریافت مبلغ یارانه،‌ کارخانه‌ای راه‌اندازی می‌شود که سبب اشتغال چند نفر خواهد شد به راحتی می‌پذیرند تا از دریافت یارانه انصراف دهند، اما دولت تا کنون اقدامی در این راستا انجام نداده است؛ اقداماتی نظیر ورود به حساب افراد برای شناسایی وضعیت مالی آنها و پی بردن به اینکه آیا واجد شرایط برای گرفتن یارانه هستند یا خیر. انتظار می‌رفت دولت ظرف این چهار سال به جد این اقدامات را انجام دهد تا تعداد افرادی که یارانه به آنها تعلق می‌گیرد کمتر باشد و در عین حال افراد نیازمند، یارانه دریافت کنند.

در همین رابطه