رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از سیاست‌های نفتی

چه کسی برنده توافق اوپک بود؟

عربستان قول داده است که سطح تولید خود را 4.7 درصد کاهش دهد، این کشور با این کار می‌تواند 18 درصد افزایش را در قیمت نفت به دست آورد.

16 آذر 1395
کد خبر : 5756
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

برای آنکه درک کنید چرا عربستان سعودی مسیرش را عوض کرد و تغییر در سطح عرضه را پذیرفت، به دو تا از بزرگترین چالش‌های پادشاهی سعودی توجه کنید: 1- نیاز فوری به بستن منافذ بودجه و برنامه‌ریزی برای فروش سهام نفتی که در انحصار دولت است.

عربستان قول داده است که سطح تولید خود را 4.7 درصد کاهش دهد، این کشور با این کار می‌تواند 18 درصد افزایش را در قیمت نفت به دست آورد.

درد قیمت زیر بشکه‌ای 50 دلار، برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیای عرب بسیار سنگین بوده است. عربستان هم‌چنین با کسری بودجه مواجه است و طی دو سال اخیر، بیش از یک چهارم ذخایر مالی خارجی‌اش را سوزانده است.

آپوستلوس بانتیس، تحلیل‌گر نفتی در دوبی می‌گوید:«حتی نفت 60 دلاری نیز برای حل کردن مشکلات مالی این کشور، کافی نیست. این بیشتر یک سوال برای ساخت اعتماد در اقتصاد است. اگر قیمت نفت در سطوح بالاتر تثبیت شود، آنگاه شرکت آرامکو قوی‌تر و مطمئن‌تر پیش خواهد رفت.»

قیمت نفت خام برنت بعد از اجلاس نوامبر اوپک، به 55 دلار به ازای هر بشکه رسیده است. این افزایش قیمت بعد از توافق بر سر کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه در هر روز انجام شد.  مسئولان عربستان در دهم دسامبر با همتایان روسی‌شان و سایر تولیدکنندگان مستقل دیدار خواهند کرد تا بریا کاهش عرضه در کشورهای غیر عضو اوپک تا سطح 600 هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی کنند.

رابین میلز، دیگر تحلیل‌گر برجسته نفتی می‌گوید:«برای عربستان، موفقیت در افزایش هرچند اندک قیمت نفت معنا می‌شود. بهترین نتیجه مبارزه با شیل برای حفظ سهم از بازار است.»

زمانی که اعضای اوپک در نوامبر سال 2014 دیدار کردند، عربستان کاهش سطح تولید را برای مقابله با مازاد عرضه نپذیرفت و باعث شد قیمت هر بشکه نفت خام برنت از 115 دلار در آن زمان، به سراشیبی سقوط بیفتد.

(برای دیدن نمودار با اندازه بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

منبع: بلومبرگ

در همین رابطه