رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق زنجان عنوان کرد

به جای افزایش گمرکات باید جلوی قاچاق گرفته شود

رئیس اتاق زنجان معتقد است تشکیل کمیته بخش خصوصی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، فرصتی مغتنم برای طرح انتظارات بخش‌خصوصی استان است.

21 آذر 1395
کد خبر : 5805
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تخصصی کمیته بخش خصوصی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به‌منظور بررسی تنگناها و چالش‌های صادرات استان در اتاق زنجان برگزار شد.

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان در این نشست تشکیل کمیته بخش‌خصوصی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را فرصتی مغتنم به‌منظور ایجاد جایگاهی مناسب برای ارائه انتظارات بخش‌خصوصی استان دانست و تأکید کرد: ستاد مقاومتی استان در حال تدوین یک سند ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی است و این کار مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

جمیلی با اشاره به پژوهش‌ها و مطالعات انجام‌شده از سوی بسیج اساتید در خصوص بررسی موانع صادرات استان زنجان گفت: علی‌رغم تمامی زحمات صورت گرفته در جمع‌بندی نهایی این پرسشنامه نقاط ضعف و اشکالات فراوانی دیده می‌شود که باید با حضور مستقیم نمایندگان گمرک، اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان استان بررسی‌های مجدد صورت گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل وجود برداشت‌های متفاوت از مباحث اقتصادی یک سردرگمی در اقتصاد ایجاد شده است به‌طور مثال بالا رفتن نرخ ارز به مذاق عده‌ای خوش و به اعتقاد برخی به زیان تولید است لذا وظیفه دولت در این شرایط چیست؟ آیا ارزش ملی پول را بالابرده یا اینکه نرخ ارز را افزایش دهد؟ لذا در این شرایط اتخاذ یک‌رویه واحد می‌تواند راهگشا باشد.

جمیلی در بخش دیگری از سخنانش افزایش تعداد گمرکات را به ضرر استان دانست و گفت: در حال حاضر میزان قاچاق کالا در کشور بشدت رو به افزایش است و این میزان قاچاق نمی‌تواند از مبادی به‌غیراز گمرکات کشور باشد.

رئیس اتاق زنجان یکی از دلایل مهم قاچاق کالا را ناکافی بودن نظارت بر واردات دانست و تصریح کرد: به‌جای افزایش تعداد گمرکات بهتر است با استفاده بهینه از ظرفیت‌های گمرکات موجود به‌طور تخصصی مانع قاچاق کالا به کشور شویم تا امنیه‌های رشد تولید ملی بیش‌ازپیش فراهم شود.

مهدی رنگ رونا، دبیر اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نیز بابیان اینکه تنها پنج درصد پروسه صادرات مربوط به گمرک است، گفت: ما باید به‌صورت ریشه‌ای مشکل صادرات را حل کنیم زیرا تا زمانی که کارخانه‌های ما با یک‌چهارم ظرفیت فعال‌اند صادرات افزایش نخواهد یافت.

احمد برکابیان، مدیرکل گمرک زنجان نیز در این نشست از کاهش مدت‌زمان توقف کالا در گمرک زنجان خبر داد و گفت: در حال حاضر در صورت آماده بودن اسناد مدت‌زمان توقف بار در گمرک زنجان تنها 20 دقیقه است.

برکابیان با اشاره به تعداد کم گمرکات در کشورهای آذربایجان و روسیه افزود: تعداد گمرکات ایران نسبت به این کشورها بالاست لذا هیچ ضرورتی برای ایجاد گمرک جدید در شهرستان‌های استان وجود ندارد.

موضوعات :
در همین رابطه