روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست شورای گفت‌وگوی فارس مطرح کرد

اختیارات حوزه گیاهان دارویی به استان تفویض شود

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز با اشاره به ظرفیت‌های حوزه گیاهان دارویی و سنتی، پیشنهاد کرد: برای حمایت از فعالان این حوزه و رفع موانع تولید، اختیارات حوزه گیاهان دارویی به استان تفویض شود.

08 اسفند 1402
کد خبر : 5848
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان فارس در تنوع گونه‌های گیاهی و فعالیت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی مستعد در حوزه فرآورده‌های دارویی طبیعی، سنتی و مکمل و همچنین به‌منظور حمایت از متقاضیان فعالیت در زمینه تولید فرآورده‌های طبیعی از طریق تسهیل روند صدور مجوزهای لازم در استان، تا پایان شهریورماه سال 96 فرایند صدور، تمدید و اصلاح پروانه‌های مرتبط با بسته‌بندی گیاهان دارویی و مکمل و همچنین صدور و اصلاح پروانه تأسیس و مسئول فنی شرکت‌های تولیدی شیر خشک و غذای کودک به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تفویض شد.

محمدصادق حمیدیان، در هفتاد و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، افزود: ازآنجاکه تفویض صورت گرفته صرفاً بخشی از فعالیت‌های حوزه طبیعی، سنتی و مکمل را پوشش می‌داد و حتی در موارد تفویض شده امکان صدور پروانه به‌صورت مستقل توسط دانشگاه به دلیل عدم دسترسی به سامانه‌ها مربوط اعم از TTAC (کنترل ردیابی و احراز هویت) و IRC (کد ثبت ایران) وجود ندارد، مجدداً درخواست شرکت‌های متقاضی تولید باید به سازمان ارجاع شود که این مسئله، تولید در حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل استان را با چالشی بزرگ روبرو کرده است.

حمیدیان با تأکید بر ظرفیت گیاهان دارویی در کشور و استان فارس و استفاده گسترده از آن در حوزه درمان، اظهار کرد: درخواستی مبنی بر تفویض اختیار صدور مجوزها و پروانه‌های لازم در حوزه وزارت بهداشت به استان داده شده که تاکنون از سمت وزارتخانه این مهم اتفاق نیفتاده است.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: مطالبه فعالان بخش خصوصی فارس تفویض اختیار صدور و تمدید مجوز پروانه‌های تأسیس، بهره‌برداری، ساخت، صادرات و واردات، پروانه مسئول فنی و بسته‌بندی محصولات نیمه فرآوری شده گیاهان دارویی، مکمل‌ها، فرآورده‌های طبیعی و محصول نهایی به استان است.

حمیدیان تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرایط لازم جهت پروانه‌های واحدهای تولیدی در حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل را و از سویی در دهه 90 این تفویض به این دانشگاه‌ها بارها داده شده است، به‌منظور حمایت از امر تولید و تسهیل صدور مجوزهای این حوزه و رفع مشکلات و موانع موجود، واگذاری تمام مراحل صور مجوزهای مربوطه از سازمان غذا و دارو به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تولید مکمل‌ها و بسته‌بندی گیاهان دارویی و تفویض تمام مراحل صدور مجوزهای بهداشتی فرآوری گیاهان دارویی اعم از عصاره گیری و اسانس‌گیری، تولید فرآورده‌های طب سنتی، تولید فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی، پخش فرآورده‌های طبیعی، ستی و مکمل و دسترسی به سامانه TTAC و سامانه صدور IRC و ایجاد امکان صدور شماره پروانه‌ها توسط دانشگاه را به‌منظور حمایت از تولید استانی صادر شود.

در ادامه محمدمهدی رزمجو، مدیرکل استاندارد استان فارس نیز گفت: در زمینه صدور مجوزها، نکته اینکه موارد مربوط به حوزه غذا می‌شود و یا حوزه مکمل‌ها که درصورتی‌که زیرمجموعه مکمل‌ها باشد وارد حوزه دارو می‌شود و برخورد و بررسی آنها با حساسیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: درحالی‌که موارد گیاهان دارویی حساسیت به میزان دارو ندارد و این مستلزم ارزیابی و تفکیک به‌جا و مناسب موضوعات این حوزه است. پیش‌ازاین مباحثی در جهت تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان مطرح بوده و همچنان هم در جریان است که به نتیجه رسیدن آن در موضوعاتی از جمله مواد اولیه جهت تولید گیاهان دارویی و داروی گیاهی و موارد مرتبط با کشت قراردادی در خصوص حمایت از کشاورزان داخلی و هماهنگی جهت واردات مواد اولیه که قرار است از خارج تهیه شود، کمک بزرگی به این حوزه می‌کند.

رزمجو با تأکید بر ضروری بودن تفویض اختیار به استان اظهار کرد: در بحث گیاهان دارویی متأسفانه قاچاق و خام فروشی تاکنون بیشتر از تولید و فرآوری و ایجاد ارزش بیشتر تحت عنوان طرح‌های سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی اتفاق نیفتاده که امیدواریم در این زمینه اتفاقات مثبت رقم بخورد.

علیرضا رستمی، سرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز که به‌صورت وبینار در این جلسه حضور داشت، با تأکید بر حمایت از گیاهان دارویی و تولیدات داخلی، گفت: در بحث برون‌سپاری تفویض اختیارات اعم از واگذاری‌ها به دانشگاه‌ها یا شرکت‌های واسط و یا نهادهای دانشگاهی اعتقاد داریم که هر اقدامی که بتواند بار اجرایی و تصدی‌گری دولت را کاسته و توسعه بخش سیاست‌گذاری و نظارت را به دنبال داشته باشد، راهگشاست و استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ما به بحث برون‌سپاری و تفویض اختیار اعم از اینکه به دانشگاه‌ها شود و به شرکت‌های واسط و یا نهادهای دانشگاهی اعتقاد داریم و هر چیزی بتوانیم بار اجرایی و تصدی‌گری دولت را کمتر کنیم و بار سیاست‌گذاری و نظارت را توسعه دهیم به سمت اهدافمان حرکت کردیم لذا نه با شعار بلکه با اعتقاد قلبی به این موضوع اعتقاد داریم و از اهداف ماست.

رستمی اضافه کرد: برون‌سپاری و تسهیل فضای کسب‌وکار اولویت جدی ما در این بخش است که این مهم را به‌صورت عملیاتی، نتیجه محور و عمل‌گرا پیگیری می‌کنیم و در این زمینه تصمیم‌های کلان و ظرفیت‌های استان‌ها را نیز در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: این در حالی است که تفویض اختیارات باید منجر به تسهیل امور شرکت‌ها و فعالیت بخش صنعت شود که در این زمینه نیز وجود امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز لازم و ضروری است و باید مورد توجه استان‌ها باشد.

مصوبات نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس

- کمیته‌ای متشکل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره استاندارد و اتاق بازرگانی جهت هم‌افزایی توانمندی‌های این دستگاه‌های در صدور مجوزهای مربوطه تشکیل شود.

- دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری اداره استاندارد نسبت به پیش‌نویس را تهیه اقدام تا درخواست تفویض اختیار و صدور و تمدید مجوزهای مربوط به حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل با توجه به دستور ریاست محترم جمهور در سفر اخیر به استان فارس، با سازمان غذا و دارو مکاتبه کنند.

- دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت موضوع تفویض صدور مجوزهایی که در راستای تسهیل فرآیند فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل با توجه به سوابق تفویضات قبلی درخواست کند.

- با توجه به اینکه در حال حاضر تنها استعلامات اصناف و بهداشت محیط وزارت بهداشت از طریق درگاه ملی صدور مجوزها قابل‌پیگیری است، دفتر استاندار طی مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت، صدور مجوزهای وزارت بهداشت از طریق درگاه ملی صدور مجوزها درخواست کند.

- در خصوص تفکیک استعلامات غذایی و دارویی و بسته‌بندی گیاهان دارویی در صدور جواز تأسیس توسط سازمان جهاد کشاورزی، مکاتبه‌ای از دفتر استاندار با وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت گیرد و موضوع توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیگیری شود.

- تشکیل میز ملی گیاهان دارویی به تصویب رسید و مقرر شد درخواست قانونی آن برای اخذ مصوبه ملی از طریق وزارت کشور پیگیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه