رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

به همت بخش کارنه‌تیر اتاق ایران

دومین دوره آموزش حمل و نقل کالاهای خطرناک برگزار شد

دومین دوره آموزش حمل و نقل کالاهای خطرناک به همت بخش کارنه‌تیر اتاق ایران برگزار شد.

23 آذر 1395
کد خبر : 5897
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بخش کارنه‌تیر اتاق ایران با مشارکت آکادمی IRO با تاییدیه بین‌المللی، دوره‌های آموزش حمل و نقل کالاهای خطرناک را برگزار کرد. این دوره‌ها برای نخستین بار در این سطح از استاندارد در ایران تشکیل شده است.

در این دوره‌ها مدیران و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، اعضای اتاق ایران، انجمن ها و شرکت های حمل و نقل بین‌المللی حضور داشتند که پس از پشت سرگذاشتن آزمون نهایی، همه شرکت‌کنندگان این دو دوره را با موفقیت به اتمام رساندند. 

ایران قصد دارد با پیوستن به کنوانسیون ADR (حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک) نظام حمل و نقل  داخلی را ارتقا داده و زمینه را برای امکان حمل انواع محصولات توسط خودروهای داخلی، فراهم سازد. همچنین در پی آن است که علاوه بر داخل، در منطقه و فرامنطقه نیز به عنوان کشور پیشرو اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی سطح بالا کند.

به گفته منصور بیات مدرس حمل کالاهای خطرناک که در این دوره حضور داشت، برای پیوستن به این کنوانسیون برگزاری دوره‌های آموزشی به عنوان قدم اول لازم بود که انجام شد. در این رابطه علاوه بر بحث های تئوریک، در بخش عملیاتی نیز آموزش های لازم ارائه شد و بسیار مفید بودند.

وی همکاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه را حرکتی موثیر توصیف کرد و گفت: ارائه آموزش های یکسان در سطح کشور که می تواند با همکاری دو بخش خصوصی و دولتی انجام شود، گام رو به جلویی است و باید تدوام داشته باشد. ایران باید به جایی برسد که با کمک رانندگان آموزش دیده قادر به حمل و نقل انواع کالاها باشد.

فرزاد صفارزاده، از دیگر شرکت‌کنندگان در این دوره، بالا بردن سطح کیفی خدمات حمل و نقل کشور را هدف اصلی برگزاری دوره‌های آموزشی عنوان و تاکید کرد: خلا آموزش های با استانداردهای بین‌المللی در این زمینه به خوبی احساس می‌شد؛ از سوی دیگر برای پیوستن به کنوانسیون ADR برگزاری این دوره‌های اموزشی ضروری بود. صفارزاده گفت: نباید فراموش کنیم که در کنار آموزش بحث زیرساخت ها نیز باید به صورت هماهنگ توسعه پیدا کند و زمینه برای اجرای موضوعات آموزش داده شده، مهیا شود.

وی رسیدگی به قوانین مقررات مربوط به این بخش را نیز بسیار مهم دانست و ادامه داد: دولت باید انضباط های قانونی، تعیین جرایم متناسب، درنظر گرفتن استانداردهای زیرساختی و مواردی از این دست را در دستورکار قرار دهد.

عباس محمودآبادی، معاون برنامه‌ریزی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از جمله شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی با اعلام این خبر که درخواست پیوستن به کنوانسیون ADR از سوی وزیر راه و شهرسازی در اختیار معاونت حقوقی رئیس جمهور قرار گرفته تا با طرح درمجلس بتواند مراحل قانونی خود را طی کند، تصریح کرد: هماهنگی دولت و بخش خصوصی در این رابطه می‌تواند بسیار موثر باشد.    

وی از فرصت به وجود آمده به عنوان دوره طلائی در راستای حرفه‌ای شدن نظام حمل و نقل کشور یاد کرد و افزود: برای تعامل با دنیا باید قادر به رقابت با همتایان خود در سطح دنیا باشیم. خوشبختانه ایران از نظر نیروی انسانی و ظرفیت ها، در سطح خوبی قرار دارد، بنابراین باید تلاش کنیم از داشته‌های خود بهترین بهره‌ها را ببریم.

سید مصطفی اکرامی‌نیا، رئیس گروه شرکت ها و موسسات حمل و نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، بعد اقتصادی موضوع را مدنظر قرار داد و گفت: ارتقای سطح آموزش رانندگان و در نهایت توسعه نظام حمل ونقل کشور می تواند به کسب درآمد بیشتر منتهی شود.

بر اساس اظهارات وی بالغ بر 650 هزار راننده در سطح کشور فعال هستند که آموزش این افراد می‌تواند برای بهبود سطح فعالیت و زندگی آنها نیز موثر باشد.

لازم به ذکر است، سورن کریستین سن از کشور دانمارک، استاد بین‌الملل در حوزه حمل ونقل، برگزاری این دوره‌ها را برعهده داشت.    

موضوعات :
در همین رابطه