رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق قزوین در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین:

سند توسعه صادرات نیازمند بازنگری است

در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قزوین از ۴ صادرکننده نمونه کشوری و ۳۰ صادرکننده استانی تجلیل شد.

23 آذر 1395
کد خبر : 5899
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قزوین با حضور استاندار در سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین برگزار شد.

رئیس اتاق قزوین گفت: بازنگری در سند توسعه صادرات کشور، برای رفع مشکلات و موانع تولید و صادرات با استفاده از نظر صنعتگران و تولیدکنندگان شاخص ضروری است.

علیرضا کشاورز قاسمی افزود: با تهیه سند توسعه صادرات بخش مهمی از موانع و مشکلات حوزه صادرات کشور شناسایی و لحاظ شده است و مسئولان نیز در جریان این مسائل قرار دارند.

وی بیان کرد: نقدینگی و سرمایه در گردش، بالا بودن سودهای بانکی، طولانی بودن بازگشت سود سرمایه و بالا بودن هزینه‌های تولید از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه تولید است.

کشاورز قاسمی تصریح کرد: پیش بینی رشد برای هشت‌درصدی امسال نشان می‌دهد، فعالیت‌های اقتصادی روبه رشد و رونق است و امیدواریم هرسال وضعیت بهتر شود اما اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حضور بیشتری داشته باشیم باید حمایت‌های دولتی نیز تقویت شود.

سیاست‌های تشویقی تغییر کند

وی اظهار داشت: تاکنون سیاست‌های تشویقی به مواردی مانند اعزام هیات‌ها به خارج، شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، جوایز صادراتی محدود می‌شد اما وقتی رقبای ما حساب‌شده و هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند ما نیز باید در روش‌ها و سیاست‌های کنونی خود بازنگری کنیم.

رئیس اتاق قزوین تصریح کرد: امروز نیز ظرفیت‌های زیادی داریم که می‌تواند در بازارهای خارجی موردتوجه قرار گیرد اما باید شرایط را شناسایی کرده و با اقدام به‌موقع حضوری موفق در بازارهای هدف داشته باشیم.

کشاورز قاسمی بیان کرد: برای صادرات در برخی کشورها باید اقامت مستمر داشته باشیم تا ضمن معرفی کالای مرغوب برای بازاریابی و فروش به‌طور مستمر اقدام کنیم.

شناسایی حلقه‌های مفقوده در صادرات ضروری است

رئیس اتاق قزوین گفت: برای شناسایی حلقه‌های مفقوده در حوزه صادرات لازم است بخش دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر باشند و نسخه مناسبی بنویسند در غیر این صورت به موفقیت نمی‌رسیم.

کشاورز قاسمی یادآور شد: باید با تعریف سند چشم‌انداز و رفع موانع تولید و صادرات برای حضور مؤثر در بازارهای بین‌المللی برنامه مدونی داشته باشیم.

وی با اشاره به سفر اخیر اعضای اتاق بازرگانی قزوین به کشور کنیا گفت: در این کشور آفریقایی ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت‌های کشاورزی، صادرات مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی، ساختمان و گاز ال‌پی‌جی وجود دارد که با بررسی کارشناسی می‌توانیم این منطقه را به‌عنوان یک بازار جدید هدف‌گذاری کنیم.

کشاورز قاسمی افزود: در این کشور آفریقایی همچنین با واردات ۵۰۰ میلیون دلاری دارو ظرفیت بسیار خوبی هست و اگر بتوانیم استانداردهای بین‌المللی را کسب کنیم برای صادرات مفید است.

پراکنده‌کاری مهم‌ترین مشکل صادرات استان

رئیس اتاق قزوین گفت: در حال حاضر پراکنده‌کاری در حوزه صادرات یک آفت است که باید با تشکیل کنسرسیوم صادراتی آن را برطرف کنیم تا در بازارهای خارجی ماندگاری بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بازنگری در سند توسعه صادرات کشور با کمک صادرکنندگان و تولیدکنندگان شاخص استانی و کشوری می‌تواند بخشی از کمبودها و نواقص موجود را برطرف کند.

در این مراسم از ۴ صادرکننده نمونه کشوری و ۳۰ صادرکننده استانی تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه