رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفت‌وگوی پایگاه خبری اتاق ایران با پدرام سلطانی

چرا عضویت در شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان مهم است؟

پدرام سلطانی می‌گوید:«ما در برهه‌ بازسازی روابط با دنیا هستیم. در چنین شرایطی یکی از اقدامات این است که در سازمان‌های بین المللی و جهانی بتوانیم حضور داشته باشیم تا از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها جهت پیوند بهتر با جامعه و اقتصاد جهانی استفاده کنیم.»

27 آذر 1395
کد خبر : 5952
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
پدرام سلطانی می‌گوید:«ما در برهه‌ بازسازی روابط با دنیا هستیم. در چنین شرایطی یکی از اقدامات این است که در سازمان‌های بین المللی و جهانی بتوانیم حضور داشته باشیم تا از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها جهت پیوند بهتر با جامعه و اقتصاد جهانی استفاده کنیم.»

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران - عکس: اشکان روزرخ

«فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهانی یک سازمان بین المللی است که در کنار اتاق بازرگانی بین‌المللی شکل گرفته است. سازمانی است که نزدیک به ۱۲ هزار اتاق بازرگانی از کشورهای سراسر جهان عضو آن هستند.» پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران چنین درباره فدراسیون‌ اتاق‌های بازرگانی جهان توضیح می‌دهد. سلطانی که از جوان‌ترین مدیران موفق بخش خصوصی است، به تازگی برای عضویت در شورای عمومی این سازمان انتخاب شده است.

او درباره وظایف شورای عمومی این فدراسیون به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«این فدراسیون ارکانی دارد که با عنوان شورای عمومی آن را اداره می‌کند. در راس این سازمان هیئت مدیره و هیئت اجرایی قرار دارد. شورای عمومی هر سه سال یک‌بار انتخاب می‌شود و وظیفه‌‌اش سیاست‌گذاری اتاق های جهان است.»

او ادامه می‌دهد:«وظیفه خود فدراسیون هم ایجاد هم‌گرایی بین اتاق‌های سراسر جهان برای هم‌فکری جهت بهبود تجارت جهانی، بهبود کسب‌وکار در محیط بین‌المللی، بهتر شدن فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین کشورها در سطح دنیاست.برای همین موضوعات نیاز به همفکری و سیاست‌گذاری وجود دارد که این کار توسط شورای عمومی فدراسیون انجام می‌شود.»

فدراسیون‌ اتاق‌های بازرگانی جهان به عنوان یکی از شاخه‌های تخصصی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) در سال 1951 با هدف یکپارچه‌سازی تصمیمات در سطوح اقتصاد بین‌الملل تشکیل شد. سلطانی درباره پیشینه حضور ایران در این نهاد می‌گوید:«در دوره گذشته ایران در این فدراسیون حضور نداشته است. اما در دو دوره پیش در سال ۲۰۱۱ با نمایندگی آقای نهاوندیان حضور داشتیم که البته انتخابات آن فرآیند دیگری داشت.»

اما عضویت ایران در این نهاد چه اهمیتی دارد؟ نایب رئیس اتاق ایران درباره این سوال نیز چنین توضیح می‌دهد:«ما در برهه‌ بازسازی روابط با دنیا هستیم. در چنین شرایطی یکی از اقدامات این است که در سازمان‌های بین المللی و جهانی بتوانیم حضور داشته باشیم تا از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها جهت پیوند بهتر با جامعه و اقتصاد جهانی استفاده کنیم.»

او ادامه می‌دهد:«از طریق عضویت در این سازمان‌ها باید از فرصت شبکه‌سازی و هم‌افزایی برای معرفی ایران، ظرفیت‌ها و اقتصادش استفاده کنیم. از اینکه در چنین سازمان‌هایی بدون حضور ما تصمیماتی گرفته شود، به این طریق جلوگیری می‌شود. ما با حضور در این مجامع نظرات خودمان را خواهیم گفت، حرف‌های خودمان را خواهیم زد و این مزیت  اصلی و اساسی‌اش است.»

سلطانی با تاکید بر ظرفیت‌های اقتصاد ایران ادامه می‌دهد:«از طرف دیگر حضور هر کشوری در عرصه سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای نشان از اعتبار و مقبولیت آن کشور است. بر همین اساس  هم حضور ایران اهمیت پیدا می‌کند. اقتصاد ما جزء اقتصادهای بزرگ دنیاست و کشور ما از نظر جمعیت یکی از بزرگترین کشورهای دنیا و از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که به حضور در این سازمان‌ها نیاز داشته باشیم. برخی از این سازمان‌ها همکاری بین دولت‌ها و بعضی بین  بخش خصوصی است. می‌توان گفت فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان مهم‌ترین سازمان‌های بخش خصوصی در جهان است.»

در همین رابطه