رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

سفیر بلغارستان در اتاق یاسوج

آماده برقراری ارتباط میان فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد و بلغارستان هستیم

سفیر بلغارستان در ایران با سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد با فعالان اقتصادی این استان در اتاق یاسوج دیدار کرد.

29 آذر 1395
کد خبر : 5996
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر بلغارستان در ایران با سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد با فعالان اقتصادی این استان در اتاق یاسوج دیدار کرد.

هریستو پولنداکف، سفیر بلغارستان، در این نشست گفت: صنایع‌دستی ایران می‌تواند پایه و اساس جذب جهانگرد از سراسر دنیا باشد و صوفیه نیز آماده مشارکت اقتصادی در این زمینه است.

پولنداکف در نشست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: روابط سیاسی و فرهنگی ایران و بلغارستان بسیار خوب است و باید در زمینه اقتصادی نیز این‌گونه شود.

وی گفت: بلغارستان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع تبدیلی، مواد غذایی، تولید عطر گل رز و ماشین‌آلات قابلیت داشته و می‌تواند در این عرصه‌ها مناسبات تجاری با ایران و کهگیلویه و بویراحمد برقرار کند.

سفیر بلغارستان در ایران افزود: کهگیلویه و بویراحمد نه‌تنها زیباست بلکه ظرفیت‌های اقتصادی قوی دارد که باید مورداستفاده بهینه‌تری قرار گیرند.

پولنداکف با اشاره به این‌که بازار ایران بزرگ و گسترده است، بیان کرد: اقتصاد ایران و بلغارستان ثابت و رو به توسعه است.

وی گفت: دسترسی به انرژی و حمل‌ونقل آسان از نقاط مشترک اقتصاد ایران و بلغارستان است و هر دو کشور نیز با اتحاد هر چه بیشتر می‌توانند همکاری تجاری و بازرگانی بین خود را به‌طور روزافزون گسترش دهند.

پولنداکف افزود: تمامی همسایگان ایران‌، دوست تجاری بلغارستان بوده و در مورد همسایگان بلغارستان نیز این موضوع صدق می‌کند که این مزیت مهم می‌تواند روند فروش تولیدات و محصولات هر دو کشور را بهبود بخشد.

سفیر بلغارستان در ایران گفت: سال گذشته افزون بر 20 هزار گردشگر خارجی از جاذبه‌های گردشگری بلغارستان دیدن کردند که حدود نیمی از آن‌ها درصدد برقراری روابط تجاری و اقتصادی بوده و به مذاکره و گفتگو با مسئولان و مقام‌های مربوطه در این زمینه پرداختند.

پولنداکف افزود: ما در سفارت آماده برقراری ارتباط بین فعالان اقتصادی ایران و کهگیلویه و بویراحمد با تاجران و بازرگانان بلغارستان هستیم.

وی گفت: تشکیل و فعال کردن شورای مشترک اقتصادی بین کهگیلویه و بویراحمد و بلغارستان سکوی پرتاب مهمی در روابط تجاری دو طرف خواهد بود.

پولنداکف گفت: نمایندگان بخش خصوصی در بلغارستان ظرفیت چشمگیری دارند و حاضرم اطلاعات و تجربه کاری آن‌ها را به فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد انتقال دهم.

وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد تولیدکننده آرد بلوط است و تاجران بلغارستان نیز در صورت آگاهی از جنبه‌های مصرف آن آماده شراکت اقتصادی با استان در این زمینه خواهند بود. تولید عطر و اسانس از گل رز جزء توانمندی‌های مهم بلغارستان است و جشنواره گل رز نیز همه‌ساله در فصل برداشت در این کشور برگزار می‌شود. 

پولنداکف اظهار داشت: سفیران کشور ایران و بلغارستان دارای طرز تفکر اقتصادی مشابه هستند و برقراری روابط تجاری نیز مستلزم گفتگو، مذاکره، صبر و حوصله است.

توسعه روابط با دیگر کشورها دنبال می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: پس از توافق برجام، شرایط ایران در حوزه اقتصادی تغییر کرد و هم‌اکنون گسترش تعامل و همکاری تجاری با کشورهای مختلف دنیا به‌طورجدی در دستور کار کشور است.

جبار کیانی‌پور افزود: اکنون و برخلاف سال‌های قبل از برجام، هیات های تجاری از کشورهای مختلف دنیا به سرمایه‌گذاری در ایران تمایل و رغبت نشان می‌دهند.

وی افزود: ایران و بلغارستان دارای نقاط مشترک متعددی هستند و می‌توانند روابط اقتصادی و تجاری گسترده‌تری با یکدیگر داشته باشند.

کیانی پور بیان کرد: بر اساس سیاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی توسعه روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها با جدیت دنبال می‌شود و اتاق یاسوج نیز این سیاست مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

وی عنوان کرد: بلغارستان می‌تواند محل ترانزیت مناسبی برای کالاها و تولیدات ایران و کهگیلویه و بویراحمد باشد.

کیانی پور با اشاره به این‌که سیاست ایران پرهیز از خام فروشی و رفتن به‌سوی فرآوری محصولات باهدف ارزش‌افزوده بیشتر است، ابراز داشت: تحریم‌های دشمنان این نکته مهم را به ملت و مسئولان اجرایی ایران آموخت که در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت بیشتری کنند.

کیانی پور اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مطلوبی در زمینه گیاهان دارویی دارد و می‌تواند برای تولید نان با آرد بلوط با بلغارستان همکاری کند.

وی افزود: ایران امن‌ترین کشور منطقه خاورمیانه بوده و بازاری گسترده‌ با حدود 300 میلیون نفر در کشورهای اطراف آن وجود دارد و انتظار می‌رود که روند صدور روادید برای تاجران و فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در بلغارستان بیش‌ازپیش تسهیل شود.

وی خواستار برپایی نمایشگاه‌های مشترک اقتصادی بین کهگیلویه و بویراحمد و بلغارستان برای ارائه و معرفی محصولات و ظرفیت‌های اقتصادی به یکدیگر شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج و سفیر کشور بلغارستان در پایان سفر دو روزه حضور هیئت بلغارستانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در کنفرانس خبری با حضور اصحاب رسانه ملی و استانی به تشریح نتایج این سفر پرداختند.

گفتنی است سفیر بلغارستان طی سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد با استاندار این استان دیدار و به بازدید از تعدادی از واحدهای صنعتی استان پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه