رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق زاهدان در شورای گفتگو عنوان کرد

تأمین اعتباری طرح‌های زیرساختی استان سیستان و بلوچستان ضروری است

تازه‌ترین نشست شورای گفت و گوی استان سیستان و بلوچستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

06 دی 1395
کد خبر : 6069
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق زاهدان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سیستان و بلوچستان گفت: در بخش‌های مختلف باید کمک‌های فنی و اعتباری برای تأمین سرمایه در گردش تسهیلات ارزان‌قیمت اعطا شود.

عبدالحکیم ریگی‌میرجاوه، رئیس اتاق زاهدان با تأکید بر اجرای زیرساخت‌های طرح‌های اقتصادی استان سیستان و بلوچستان گفت: تأمین اعتبار برای طرح‌های زیرساختی ضروری است.

ریگی، ایجاد چاه‌های کشاورزی بخصوص در مناطق مرزی و پرداخت یارانه تسهیلات در این زمینه‌ها، حمایت ویژه از تولید محصولات ارگانیک، اختصاص یارانه شیر، تخصیص صددرصدی اعتبارات تملک دارائی سرمایه‌های استان، تخصیص اعتبار برای امهال تسهیلات بخش کشاورزی به‌منظور جبران صدمات ناشی از خشک‌سالی، تخصیص اعتبار برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اختصاص مجوز جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی و اختصاص یارانه صادراتی به خرما استان را خواستار شد.

رئیس اتاق زاهدان تصریح کرد: با توجه به اینکه تجارت روندی دوسویه است و جمهوری اسلامی ایران کلیه کالاهای خود را به کشور افغانستان صادر می‌کند اما به دلیل عدم انعقاد توافقنامه دوجانبه قرنطینه‌ای واردات محصولات کشاورزی افغانستان به ایران به دلیل شرایط قرنطینه‌ای برای بازرگانان ایرانی میسر نیست و با محدودیت و ممنوعیت مواجه هستند این در حالی است که طرف‌های مقابل همواره تقاضای صدور و ترانزیت محصولات خود را به ایران دارند.

دبیر شورای گفتگوی و دولت و بخش خصوصی سیستان و بلوچستان افزود: واردات نارنگی از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا نیمه اول شهریورماه هرسال در مقابل صادرات سه برابری پرتقال امکان‌پذیر شده است اما با توجه به آب‌وهوای کشور پاکستان فصل برداشت نارنگی در این کشور از اواخر دی‌ماه شروع و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد که عملاً  تجار این استان منتفع نخواهند شد و پیشنهاد می‌شود به‌منظور ایجاد اشتغال و جلوگیری از قاچاق این محصول و پیشگیری از انحصار واردات آن از سایر کشورها در مرکز کشور امکان واردات نارنگی پاکستانی برای تجار سیستان و بلوچستان در مقابل صادرات سه برابری سیب‌درختی از بهمن‌ماه تا اردیبهشت تعیین شود.

ریگی با اشاره به نیاز 3000 میلیارد ریالی در طرح آبیاری تحت‌فشار منطقه سیستان افزود: تاکنون 10هزار هکتار از این طرح اجرا و به بهره‌برداری رسیده است اما از سال 94 تاکنون اعتباری تأمین نشده و نیز مبلغ 250 میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران مانده است که ضروری است این مبلغ تخصیص اعتبار باشد.

وی تصریح کرد: با عنایت به نیاز استان به حدود 65 هزار گوشت سفید سالیانه و عدم دسترسی به سرمایه‌گذاری متناسب با کمبود ظرفیت تولید در استان به میزان 50 درصد پیشنهاد می‌شود سیستان و بلوچستان از مصوبه ممنوعیت صدور مجوز در کلیه واحدهای طیور صنعتی مستثنا گردد.

رئیس اتاق زاهدان گفت: برخی از اقلام صادراتی مانند برنج و نارنگی از کشور پاکستان به ایران با محدودیت و ممنوعیت ورود مواجه هستند. با توجه به اینکه تنها چند قلم محدود کالا از کشور پاکستان وارد می‌کند و در مقابل بیش از 40 قلم کالا به این کشور صادر می‌کند بدین سبب این محدودیت باعث می‌شود که طرف مقابل نیز برای محصولات تولیدی صادراتی ایران نیز موانع تعرفه‌ای لحاظ کند و این موجب می‌شود که بازار صادرات کشور که سالیان متمادی با زحمات بسیار ایجادشده به‌راحتی در اختیار رقبا به‌ویژه کشورهای ترکیه و چین قرار گیرد و توان رقابت از تجار ایرانی سلب شود وی همچنین پیشنهاد کرد ممنوعیت ورود این کالاها حذف و با توجه به هم‌جواری مایحتاج موردنیاز ازجمله برنج از این کشور تأمین می‌شود.

هیچ ارزی برای واردات گوشت به شخص پرداخت نمی‌شود

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای گفتگوی و دولت و بخش خصوصی سیستان و بلوچستان از آمادگی وزارت کشاورزی برای همکاری در عرضه محصولات کشاورزی و دامی سیستان و بلوچستان در تهران خبر داد و گفت: آماده‌ایم جهت عرضه گوشت استان و دیگر محصولات کشاورزی غرفه هائی را در میادین عرضه میوه و تره‌بار قرار دهیم همچنین در زمینه‌های بازاریابی آماده همکاری با فعالین اقتصادی سیستان و بلوچستان هستیم.

محمود حجتی بابیان اینکه واردات گوشت در نه ماه امسال به کشور کاهش‌یافته است گفت: هیچ ارزی برای واردات گوشت به شخص پرداخت نمی‌شود ضمن اینکه تعرفه گوشت برزیلی افزایش‌یافته است. وی با اشاره به واردات برخی کالاها مانند برنج و موز افزود: چاره‌ای نداریم در چهار ماه از سال که فصل برداشت است ممنوعیت واردات داشته باشیم ولی در هشت ماه تجار و بازرگانان آزادند نسبت به واردات آن اقدام کند ضمن اینکه برای واردات موز محدودیتی وجود ندارد.

وزیر جهاد گفت: در مسائل و مشکلات هیچ‌وقت خود را با دیگران مقایسه نکنید هر کشور و هر ملت بنا بر اقتضاء خاص خود مصلحت‌هایی رادارند و با توجه به این مصلحت‌ها انتخاب می‌کند به همین دلیل برای واردات مرکبات در فصل‌های برداشت محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم تا به کشاورزان صدماتی وارد نشود همچنین شرایط قرنطینه‌ای برای جلوگیری از ورود بیماری‌های ناشناخته از جنس سرطانی و حفظ منافع کشور اعمال می‌شود.

حجتی گفت: با توجه به سطح بالای اشتغال 20 هزار هکتار سطح زیر کشت زیتون چنانچه بیماری وارد کشور شود صدمات جبران‌ناپذیری به این بخش وارد خواهد شد.

وی افزود: گاهی برای مصالح کوچک‌تر نباید مصالح مهم‌تر و بزرگ‌تر را نادیده گرفت باید مراقبت کنیم برای حل یک مشکل مقطعی و زودگذر یک بحران بزرگ ایجاد نکنیم و آسیب‌های به جامعه وارد نشود.

حجتی بابیان این‌که قرنطینه‌ها خط قرمز ما هستند، از واردکنندگان محصولات کشاورزی و دامی خواست تا قرنطینه این محصولات را جدی بگیرند و حتماً  به منافع داخل کشور توجه کند.

وی گفت: بیماری مربوط به مرکبات در بخشه‌ای جیرفت و کهنوج بیداد می‌کند در بخش‌های دامی نیز تب برفکی بخش دام را فلج کرده این‌ها واقعیت‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم که بخشی از ملاحظاتی که انجام می‌دهیم برای جلوگیری از صدمات به کشاورزان و دامداران هست.

حجتی یادآور شد آنچه دستورالعمل می‌شود جزو مصالح کشور هست هر کشور در ارتباط با تولیدات خود ترجیحاتی دارد و مانیز برای تولیدات کشاورزی ترجیحاتی داریم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دنیا تقاضا به‌عنوان یک آورده است؛ رکود یعنی نبود تقاضا دولت‌ها و کشورها برای آن‌که به رکود نرسند یا از رکود گذر کنند تلاش‌هایی جهت افزایش تقاضا انجام می‌دهند.

موضوعات :
در همین رابطه