رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

با تدوین استراتژی در امور بین‌الملل اتاق ایران

فعالیت‌های بین‌المللی اتاق‌های سراسر کشور هماهنگ می‌شود

تازه‌ترین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با حضور رئیس و نواب رئیس اتاق ایران و با محوریت بررسی استراتژی‌ هماهنگ سازی فعالیت‌های بین‌المللی اتاق‌های سراسر کشور برگزار شد.

12 دی 1395
کد خبر : 6202
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با حضور رئیس و نواب رئیس اتاق ایران و با محوریت بررسی استراتژی‌ هماهنگ سازی فعالیت‌های بین‌المللی اتاق‌های سراسر کشور برگزار شد.

 در این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به آمار منتشر شده از سوی دولت در مورد رشد اقتصادی اعلامی گفت: دولت رشد اقتصادی را 7.6 درصد اعلام کرده که از این میزان 6.8 درصد فقط مربوط به نفت است و 0.6 درصد مربوط به فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و میعانات گازی و حدود 0.3 درصد مربوط به بخش فولاد است.

شافعی با انتقاد از رویکرد دولت در زمینه نحوه اعلام رشد اقتصادی کشور گفت: اگرچه رشد تولید و صنعت و کشاورزی منفی است اما درمجموع اعلام می‌شود که این مقدار رشد داشته‌ایم و زمانی که این مسئله را بیان می کنیم، دلگیر می شوند.

شافعی در ارتباط با بازار بدهی و بخش خصوصی گفت: اینکه می‌گویند بخش خصوصی مخالف بازار بدهی است درست نیست بلکه بحث ما این است که اگر دولت بازار بدهی را ایجاد می‌کند، حتماً باید متعهد باشد در زمان سررسید به تعهد خود عمل کند.

رئیس اتاق ایران همچنین در مورد نظرخواهی از بخش خصوصی در برنامه ششم و بودجه هم گفت: از مدت‌ها قبل برای برنامه ششم دبیرخانه‌ای تشکیل‌شده که به طور جدی روی برنامه ششم کار می‌کند و از اتاق‌های استانی و کمیسیون‌ها هم خواسته‌ایم نظرات کارشناسی خود را در رابطه با برنامه ششم برای اتاق ایران ارسال کنند اما متأسفانه موارد مطرح‌شده و پاسخگویی‌ها در حد انتظار نبوده است.

سیاست‌گذاری‌ جدید برای هماهنگی فعالیت‌های بین‌المللی اتاق ایران

در ادامه این نشست، معاون بین‌الملل و مسئول نظارت راهبردی بر امور بین‌الملل اتاق ایران مواردی را پیرامون استراتژی‌های بین‌الملل اتاق ایران برای هماهنگ سازی امور بین الملل اتاق‌های سراسر کشور عنوان کردند.  

پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران که مسئولیت نظارت راهبردی بر امرو بین الملل اتاق را هم به عهده دارد گفت: با افزایش ارتباطات بین‌الملل در دوران جدید کاری اتاق ایران، باید فعالیت‌های بین‌المللی بیشتری از گذشته داشته باشیم و در حال حاضر چارچوب و ضابطه‌ای برای این حد از فعالیت‌ها وجود ندارد.

سلطانی از سیاست‌گذاری‌های جدید برای فعالیت‌های بین‌الملل اتاق ایران و اتاق‌های استانی خبر داد و گفت: کاری را برای سیاست‌گذاری در رابطه با فعالیت‌های بین‌المللی اتاق شروع کرده و قصد داریم امور تکرارشونده و اساسی امور بین‌الملل را در قالب شیوه‌نامه‌ای به صورت قاعده‌مند و استاندارد پیش ببریم.

مسئول نظارت راهبردی بر امور بین‌الملل اتاق ایران افزود: بر همین اساس اتاق ایران باید سه رویکرد کلی داشته باشید؛ یکی از آن‌ها شبکه‌سازی و فراهم کردن زمینه ارتباطات اعضای اتاق با همتایان خود در سراسر دنیا است. دومین مورد تقویت حضور بخش خصوصی ایران در مجامع بین‌المللی مانند اتاق‌های بین‌الملل و مراجعی در منطقه و دنیا است که به اعتبار بخشیدن به بخش خصوصی ایران و تعامل با افراد و کشورهای دیگر کمک می‌کند.سومین مورد هم توانمندسازی اعضا در جهت تبدیل‌شدن به یک فعال اقتصادی جهانی است به گونه ای که بتوانند با توجه به ویژگی‌های منطقه ای، ارتباطات جهانی‌شان را افزایش دهند.

سلطانی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی باید حضور خود را در مجامع بین‌المللی تقویت کرده و در اتاق‌های بازرگانی بین‌الملل عضو شوند تا با افزایش حضور بین‌المللی و تقویت ارتباطات خود، از فرصت‌های بین‌المللی برای تقویت اتاق‌ها استفاده کنند.

سلطانی در ادامه با اشاره به وظایف اتاق ایران در مقابل اتاق‌های استانی در مورد امور بین‌الملل گفت: اتاق ایران وظیفه آموزش را در ارتباط با اتاق‌های استانی بر عهده دارد و باید در سطوح مختلف پرسنل و اعضای اتاق‌ها، آموزش‌های لازم برای توسعه امور بین‌الملل را به اتاق‌های استانی ارائه کند.

 نایب‌رئیس اتاق ایران بابیان اینکه در زمینه اطلاع‌رسانی برای اعزام و پذیرش هیات‌ها باید اقدام مناسب صورت پذیرد، گفت: در اطلاع‌رسانی برای اعزام و پذیرش هیات‌ها ضعف اساسی داریم چراکه اغلب در هیات‌های تجاری افرادی از تهران یا شهرهای نزدیک به تهران حضور دارند و افرادی از سایر استان‌ها کم‌تر هستند که باید بررسی کنیم و اگر این ضعف مربوط به مسئله اطلاع‌رسانی است حل شود.

مسئول نظارت راهبردی بر امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر لزوم سیاست‌گذاری و تدوین ضوابط همگون برای امور بین‌الملل اتاق‌ ایران و اتاق‌های استانی باهدف همگون سازی در پذیرش و اعزام هیات‌ها گفت: در حوزه شبکه‌سازی، بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار خارجی هم باید تجمیع یافته عمل کنیم و استان‌ها از ظرفیت‌های مناطق استانی هم‌جوار هم استفاده کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم معرفی ظرفیت‌های استان و اعضای اتاق در زمان اعزام و پذیرش هیات‌ها تأکید کرد و گفت: همه اتاق‌ها باید ارائه‌ای در قالب پاورپوینت به زبان انگلیسی برای معرفی ظرفیت‌های استان آماده داشته باشند و در جلسه های مرتبط از آن ها برای معرفی استان خود استفاده کنند.

ساختار سازی و بسترسازی جدید در امور بین‌الملل

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور گفت: یک ماه و نیم است که در این جایگاه قرارگرفته‌ام و وارث وضعیت کنونی هستم؛ بهبود این شرایط به گذشت زمان احتیاج دارد.

محمدرضا کرباسی گفت: بهبود شرایط امور بین‌الملل اتاق ایران و ارتباط با امور بین‌الملل اتاق‌های استانی نیازمند ساختارسازی و بسترسازی است و باید با همکاری و استفاده از خرد جمعی شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم در حد مطلوب امور بین‌الملل اتاق ایران را هدایت کنیم.

کرباسی از تدوین شیوه‌نامه امور بین‌الملل اتاق ایران خبر داد و گفت: یک‌ماهه و نیم گذشته، جلسات منظمی برای تدوین استراتژی‌های فعالیت‌های بین‌المللی اتاق ایران داشته‌ایم و این استراتژی‌های کلی تدوین‌شده که امیدواریم زودتر تصویب شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران افزود: در مورد برنامه سال آینده امور بین‌الملل،نیاز داریم برنامه‌های بین‌المللی اتاق‌های شهرستان را هم ببینیم تا بتوانیم یک برنامه همگون و منسجم برای امور بین‌الملل همه اتاق‌ها تدوین کنیم.

کرباسی همچنین با اشاره به موازی کاری در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری گفت: در اعزام و پذیرش به کشورهای مختلف بین اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استانی گاهاً موارد اختلافی پیش می‌آید که باید با درک تفاوت نگاه‌ها و اهداف در ارتباطات تجاری اتاق‌های استانی و اتاق‌های مشترک، در یک قالب منسجم این موضوع حل شود تا بتوان حداکثر بهره‌برداری را از این سفرهای خارجی داشت. وی افزود: اتاق ایران برای نظارت هرچه‌تمام‌تر بر اتاق‌ها و شوراهای مشترک و جلوگیری از تخلفات احتمالی، جلساتی را با روسای اتاق‌ها و شوراهای مشترک برگزار می‌کند تا به یک هماهنگی در این زمینه برسد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین از تشکیل کمیته جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های اتاق‌های سراسر کشور در ترکیب هیات‌های اعزامی خبر داد.

کرباسی با تأکید بر نیازهای آموزشی، از برگزاری دوره‌های آموزشی برای مسئولان بین‌الملل اتاق‌ها اعم از تشریفات بین‌المللی، آشنایی با وظایف بین‌الملل، آشنایی با اصول اعزام و پذیرش هر سه ماه یک‌بار، با تدوین آیین‌نامه استراتژی‌های بین‌الملل خبر داد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین با اشاره به موضوع حمایت مالی از اتاق‌ها و شوراهای مشترک گفت: شیوه‌نامه‌ای برای ارزیابی عملکرد اتاق‌های مشترک تدوین کرده‌ایم و اگر اتاق‌ها موافق باشند، شیوه‌نامه ارزیابی عملکرد بین‌المللی اتاق‌های استانی را هم تهیه می‌کنیم.

تأکید رئیس اتاق ایران بر جلوگیری از موازی کاری

رئیس اتاق ایران در جمع‌بندی جلسه گفت: هماهنگی در اعزام و پذیرش هیات‌ها هم شامل هماهنگی در داخل اتاق است و هم هماهنگی خارج از اتاق؛ از جمله سازمان‌هایی مانند سازمان توسعه تجارت.

شافعی افزود: گاهی هیات‌های مختلفی در فاصله کوتاه به یک منطقه اعزام می‌شوند که این امر می‌تواند آسیب‌های زیادی به بخش خصوصی بزند. هیچ هماهنگی برای انجام مذاکرات انجام نمی‌شود درصورتی‌که این موضوع اهمیت ویژه دارد و باید از موازی کاری در این رابطه جلوگیری شود.

غلامحسین شافعی با تأکید بر اینکه اتاق ایران در خدمت همه اتاق‌های استانی است و زمانی که آن‌ها نباشند، اتاق ایران هم وجود نخواهد داشت، گفت: اتاق ایران مرکز هماهنگی برای کل کشور است و باید هماهنگی میان اتاق‌ها استانی و اتاق‌ها و شوراهای مشترک را به‌طور مطلوب انجام دهد.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت ایرانیان خارج از کشور هم اشاره کرد و گفت: ظرفیت قابل‌توجهی تحت عنوان ایرانیان خارج از کشور داریم که باید در موارد مختلفی مانند جذب سرمایه‌گذاری و شناخت توانمندی‌های کشورهای مختلف از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و امور بین‌الملل باید به این موضوع هم توجه کند.

در همین رابطه