در نشست سالانه مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور که از سوی روابط عمومی اتاق ایران در تهران برگزار شد، راهکارهای ارتقای سطح همکاری و هماهنگی میان اتاقهای استانی و اتاق ایران و همچنین مشکلات موجود بر سر راه فعالیت روابط عمومیهای اتاقهای سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست کیوان کاشفی، عضو هیات رئسیه اتاق ایران، تبادل تجربیات میان اتاقها با یکدیگر و همچنین با اتاق ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت: «اتاق ایران یک نقش ستادی دارد؛ به همین ترتیب روابط عمومی اتاق ایران هم برای روابط عمومیهای اتاقهای سراسر کشور باید یک نقش ستادی ایفا کند.»
کاشفی با اشاره به کارکردهای روابط عمومی در ایجاد تصویر مثبت از سازمانها گفت: «نقش روابط عمومی اتاق ایران در این مسیر برای اتاقهای استانی بسیار مهم و حیاتی است؛ از این رو در اتاق ایران باید نقطه نظرات کارشناسی و گزارشهای هر اتاق را مطالعه و با اتاقهای دیگر استانها به اشتراک بگذاریم.»
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مزیت برگزاری اینگونه جلسات را تدوین برنامهها در سطح ملی دانست و گفت: «نمایندگان اتاقهای استانی باید نظرات، پیشنهادات و راهکارهای معرفی بخش خصوصی از طریق روابط عمومیها را به اتاق ایران منتقل کنند تا در جلسه شورای روسا این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.»
کاشفی استفاده از امکانات بهروز و ارتباط از طریق شبکههای مجازی با مخاطبان اتاق را از ارکان اصلی روابط عمومی مدرن عنوان کرد و افزود: «روابط عمومیها نه تنها باید در تعامل مستقیم با شبکههای استانی، در تهیه برنامهها و معرفی ظرفیتهای اقتصادی هر استان کوشش کنند، بلکه با بهره گیری از تکنولوژیهای نوین و فضای مجازی، ارتباط مؤثر با اعضا و فعالان اقتصادی ایجاد کنند.»
وی گفت: «اتاقهای بازرگانی کشور به عنوان بازوی مشورتی در کنار سه قوه، کلوپهای اقتصادی حرفهای به شمار میروند که ایجاد شرایط لازم برای رونق بخشیدن به کسب و کار فعالان اقتصادی، یکی از اهداف آنها است.»
کاشفی بر استفاده از ابزارهای ارتباطی با اعضای اتاقهای سراسر کشور مانند نظرسنجیها تاکید کرد و افزود: «اتاقهای استانی میتوانند با تعامل سازنده در جهت تقویت پایگاه خبری و نشریه اتاق ایران، از توانمندیها و امکانات هر استان مطالب متنوعی تهیه و در جهت پویایی و نوگرایی تلاش کنند.»
افزایش بهرهوری در روابط عمومی، با اعتلای سطح علمی نیروی انسانی
دبیرکل اتاق ایران در نشست مدیران روابط عمومیهای اتاقهای سراسر کشور با بیان اینکه انتظارات اتاق ایران از روابط عمومیها شامل دو بخش است، گفت: «دیدهبانی اخبار از مهمترین وظایف روابطعمومیهاست؛ روابط عمومی باید نگاههای داخل و بیرون به مجموعه را دیدهبانی و آنچه اتفاق میافتد را رصد کند.»
علیرضا اشرف انتظار دیگر از روابط عمومیها را «انعکاس بهترین تصویر» از سازمان عنوان کرد و گفت: «برای رسیدن به این هدف، بهترین ابزار، نیروی انسانی متخصص و علمی است.» او تاکید کرد: «رمز افزایش بهرهوری در روابط عمومی، اعتلای سطح علمی نیروی انسانی است.»
دبیرکل اتاق ایران بر لزوم برگزاری آموزشهای جامع برای روابط عمومیها تأکید کرد و گفت: «خوشبختانه بیشتر نیروهای روابط عمومی در اتاقهای سراسر کشور جوان هستند و ذهن آمادهای برای یادگیری دارند. روابط عمومیها میتوانند دورههای آموزشی کوتاه مدتی را برای کارشناسان برگزار کنند تا به رشد جایگاه روابط عمومیها کمک کند.»
لزوم آراستن سخن در انتقال خبر
سید جواد زمانی، معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز، مزیت برگزاری این جلسات را چهره به چهره شدن روابط عمومیهای اتاقهای کل کشور عنوان کرد و گفت: «هویت بخشیدن به اتاقها از طریق روابط عمومی صورت میگیرد. انتقال مطالب متنوع، زنده بودن اخبار و تدوین اخبار همگام با سلیقه جامعه اقتصادی کشور، از توقعات معاونت اموراستانها است.»
زمانی همچنین بر نقش محوری خبرنگاران روابط عمومی در انتقال اخبار اتاقهای سراسر کشور و ایجاد شناخت دیگر سازمانها از فعالیت اتاقها تاکید کرد و گفت: «همراه با انتقال خبر، سخن نیز باید آراسته شود تا از عاری از ابهامات باشد؛ این به درک بهتر از مواضع و دیدگاههای فعالان بخش خصوصی و اتاقهای سراسر کشور منجر میشود.»
بررسی مشکلات روابط عمومی اتاقهای استانی
مدیران و کارشناسان روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور طی سخنانی نبود زیرساختهای سخت افزاری و نرمافزاری لازم برای پوشش خبر و تهیه عکس، کمبود نیروی انسانی، کمبود بودجه را از جمله ضعفهای روابط عمومیهای اتاقهای استانها عنوان کردند و حمایت اتاق ایران برای تخصیص بودجه، آموزش و فراهم آوردن شرایط مطلوب برای تعامل با روابط عمومی اتاق ایران را خواستار شدند.
اصلاح چارت سازمانی اتاقهای استانی به منظور تعیین جایگاهی مستقل و ویژه برای روابط عمومیها و همچنین برگزاری نشست هماندیشی مدیران روابط عمومی به صورت فصلی از دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی مدیران روابطعمومی اتاقهای استانی بود.
دگرگون کردن تصویر پارلمان بخش خصوصی
محمدرضا عرب، مدیر روابطعمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه این نشست بر لزوم تداوم تعامل اتاقهای کشور با روابط عمومی اتاق ایران به منظور انعکاس مشکلات تاکید کرد و گفت: «بازوی اصلی ارتباط هیات رئیسه با اعضا، روابط عمومیها هستند؛ رفع مشکلات و موانع فعالیت این بخشها، به انجام کیفی وظایف محول شده به روابط عمومیها و در نتیجه برآیند مثبت در ارائه تصویر از فعالیت اتاقهای سراسر کشور منجر خواهد شد.»
وی افزود: «پس از برجام با ترافیک سنگین ورود هیات های اقتصادی از تمام کشورهای دنیا روبه رو شدیم و تلاش کردیم که در اتاق ایران زیرساختهای لازم برای معرفی فعالیت بخشهای مختلف را با ابزارهای گوناگون فراهم کنیم.»
محمدرضا عرب، ایجاد پایگاه خبری، مصاحبه با فعالان اقتصادی و پوشش اخبار بخشهای مختلف اتاق و هیات نمایندگان را از جمله فعالیتهای روابط عمومی طی چند ماه اخیر عنوان کرد و گفت: «رصد رسانهها بهصورت الکترونیکی، فعالیت در شبکههای اجتماعی برای انعکاس اخبار و اطلاعیهها، تولید محتوای چندرسانهای، مستندسازی وقایع و اتفاقات داخلی و خارجی اتاق ایران، در کنار پوششهای لازم و ارتباط با رسانههای نوشتاری، سمعی و بصری فعالیتهایی بوده که در روابط عمومی اتاق ایران انجامشده است.»
وی افزود: «رادیو مجازی اتاق ایران، فرصت خوبی برای مصاحبه با فعالان اقتصادی و انتشار اخبار پارلمان بخش خصوصی ایران فراهم آورده تا رسانهها از این امکان برای بازنشر اخبار دقیق اتاق ایران استفاده کنند.»
عرب عبور از روابطعمومی سنتی به روابط عمومی مدرن و همچنین دگرگون کردن «تصویر» اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در فضای اقتصادی کشور و در تعامل با قوای سه گانه را محور اصلی برنامههای روابط عمومی اتاق ایران در دوره جدید دانست و تاکید کرد: «اجرایی کردن چنین برنامههایی، نیازمند همراهی و همدلی بخشهای مختلف اتاق ایران و اتاقهای استانی است.»
مدیر روابط عمومی اتاق ایران انتقال درخواست روابط عمومی اتاقهای استانی به هیات رئیسه اتاق ایران را مورد تاکید قرار داد و افزود: «روابط عمومی اتاق ایران با ارائه گزارشی مفصل از نتیجه این نشست، پیرامون خواستههای روابط عمومیها مانند تخصیص بودجه، مشکلات مربوط به منابع انسانی و ضرورت تهیه ابزار و تجهیزات لازم برای ارتقای کیفیت کار، پیگیری لازم را به عمل میآورد.»