رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روغنی گلپایگانی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

برجام، امکان ارتباط دوباره ایران با بازارهای منطقه را فراهم کرد

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با امیدواری از شرایط پسابرجام یاد کرده و می‌گوید: حداقل نتیجه برجام این است که دنیا به ما لبخند می‌زند و ارتباطاتمان با دیگر کشورها برقرارشده است.

27 دی 1395
کد خبر : 6412
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با امیدواری از شرایط پسابرجام یاد کرده و می‌گوید: حداقل نتیجه برجام این است که دنیا به ما لبخند می‌زند و ارتباطاتمان با دیگر کشورها برقرارشده است.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسون صنایع اتاق ایران - عکس: زهرا رمضانی

م برجام به سالگرد یکسالگی خود رسیده و روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است این اتفاق، یکی از فرصت‌های تاریخی و بزرگ کشور ما بود و همه مردم باید آن را به فال نیک بگیرند. او درباره دستاوردهای برجام برای صنعت به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: اگر انتظارات قبل از تحریم را مبنا بگیریم، آن‌ها محقق نشده است. اما به‌هرحال مراودات و ارتباطات ما با جهان صنعتی برقرار شده است. راه‌های ورودی کشور به‌سوی حیات‌های تجاری-اقتصادی باز شده و با توجه به زمینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران، این امکان به وجود آمده که قطب صنعتی بودن منطقه‌ای خود را حفظ کنیم و به بازارهای منطقه دسترسی یابیم.

البته به گفته روغنی، هنوز کار و عمل دقیقی بین ایران و دیگر کشورها اتفاق نیفتاده است؛ چراکه نظام بانکی و فروش بعضی ماشین‌آلات مانند گذشته با مشکل روبه‌روست.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با امیدواری از شرایط پسابرجام یاد کرده و می‌گوید: حداقل نتیجه برجام این است که دنیا به ما لبخند می‌زند و ارتباطاتمان با دیگر کشورها برقرارشده است.

اما تاکید این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بر حضور هیات‌های تجاری-اقتصادی کشورهای خارجی در ایران، این سؤال را مطرح می‌کند که این هیات‌ها بیشتر به کدام حوزه‌های صنعت ایران توجه دارند؟ البته پاسخ او چنان دور از انتظار نیست. روغنی می‌گوید: دیگر کشورها چون ایران را در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد و خودروسازی صاحب مزیت می‌دانند، تقریباً توجه آن‌ها به این چند حوزه معطوف است. اما سایر حوزه‌ها مثل نساجی، لوازم‌خانگی، حمل‌ونقل و معدنی موردتوجه این هیات‌ها نیستند چراکه فکر می‌کنند برای آن‌ها بازده نخواهند داشت.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران چشم‌انداز خوبی برای صنعت ایران در سال جدید ترسیم کرده و می‌گوید: امیدواریم در سال 96 با توجه به افزایش درآمد نفت کشور و رفع کامل تحریم‌ها شاهد رشد بهتری مخصوصاً در صنعت ساختمان باشیم.

در همین رابطه