رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران برگزار شد

همایش دو روزه بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران طی روزهای 4 و 5 بهمن برگزار شد.

05 بهمن 1395
کد خبر : 6576
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش دو روزه بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران که از دیروز (دوشنبه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، وزرای بهداشت، دفاع، راه و شهرسازی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در چابهار آغاز شده، امروز نیز ادامه خواهد داشت.

مسعود پاکزاد، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری هرمزگان دراین‌باره گفته است: از هرمزگان هیئت 50 نفره مدیران دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این همایش حضور دارند و در نمایشگاه جنبی این همایش، فرصت‌ها و ظرفیت‌های منطقه سواحل مکران در استان هرمزگان را ارائه می‌کنند.

به گفته پاکزاد، در دستور کار بودن خط انتقال آب سد جگین به میناب، آغاز احداث نیروگاه حرارتی 1400 مگاواتی در کوهستک سیریک توسط روسیه که ۲۰۹ هکتار زمین آن واگذار شده و شهرک صنعتی دو هزار هکتاری در جاسک، از جمله اقدامات شاخص هرمزگان در ایران زمینه است.

جهانگیری نیز در بازدید از نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری سواحل مکران بر اهمیت و نقش هرمزگان در توسعه این سواحل تاکید کرد.

حمایت سازمان گسترش از طرح‌های سرمایه‌گذاری در سواحل مکران
معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این همایش گفت: این سازمان در حوزه حمل‌ونقل در 3 بخش حمل‌ونقل و خودرو، حمل‌ونقل کشتیرانی و حمل‌ونقل ریلی فعال است.

دلیری ادامه داد: در چابهار طرح ایدرو کمک به صنایع کوچک در منطقه مکران بوده و دو زمینه اصلی تولید شناور و صنعت شیلات و آبزیان و دوم حمایت از صنایع کوچک با هدف صادرات در این منطقه است.

وی افزود: کار ایدرو هماهنگی بین سازمان‌ها و ادارات مربوطه و پرداخت یارانه وام‌های بانکی تا 5 درصد از سود بانکی است و قرار است دو طرح در این منطقه افتتاح شود که اولی مربوط به لوله که هفته آینده افتتاح می‌شود و دومی شروع پروژه تولید خوراک آبزیان است.

دلیری گفت: مطالعات زیادی در این طرح‌ها انجام دادیم و برای منطقه طرح‌های زیادی از جانب ایدرو مورد مطالعه قرار گرفته و از سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌ها دعوت می‌کنیم و ایدرو حمایت لازم را به عمل خواهد آورد و در بحث حمل‌ونقل، سازمان گسترش از 20% تا 50% آمادگی حمایت و همراهی را خواهد داشت.

 سپس پنل های تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل مکران با حضور مسئولان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌منظور آشنایی بهتر از نحوه سرمایه‌گذاری در چابهار و کنارک به‌صورت جداگانه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

در این پنل ها علاوه بر تبیین سیاست‌های بخشی، پروژه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری از سوی صاحبان پروژه‌ها معرفی شد و توانست فرصتی را برای برقراری ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به وجود آورد.
در این پنل ها امکان پرسش و پاسخ و کسب اطلاعات بین مسئولان، صاحبان پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران فراهم شد.
این پنل ها با موضوع تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز، نیرو (آب و برق)، سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار، صنایع و معادن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری، محیط‌زیست و اکوتوریسم دریایی، پتروشیمی، شیلات و کشاورزی، حمل‌ونقل و بنادر و شهرسازی برگزار شد.

ظرفیت های گردشگری از محورهای مهم توسعه سواحل مکران است
 سعید شیرکوند، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پنل فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری، محیط‌زیست و اکوتوریسم دریایی اظهار کرد: چابهار و کنارک با تاریخ غنی چند هزارساله، سرشار از جاذبه‌های طبیعی هستند که مسئولان باید برنامه‌ریزی لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این مناطق داشته باشند تا موجب جذب گردشگر داخلی و خارجی شود.
وی افزود: صنعت گردشگری در توسعه اقتصاد محلی، اقتصاد خرد و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تأثیر فراوانی دارد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این نشست با تشریح محیط زیست پایدار در سواحل مکران اظهار داشت: تمام این سواحل باید به‌صورت کارشناسی و تخصصی ازنظر زیست محیطی مورد رسیدگی قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران بدون دغدغه ایجاد آلودگی به فعالیت بپردازند.
پروین فرشچی افزود: تمام صنایع بزرگ و کوچک برای ارائه فعالیت در سواحل مکران پیش از هرگونه اقدام باید مجوزهای زیست‌محیطی را اخذ کنند تا ساکنان محلی و طبیعت دچار آسیب نشوند.
در این پنل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری، محیط زیست و اکوتوریسم دریایی سواحل مکران و استان سیستان و بلوچستان تشریح شد.

موضوعات :
در همین رابطه