رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از خسارت‌های اقتصادی ریزش ساختمان پلاسکو

پیوند پلاسکو و اقتصاد

ریزش ساختمان پلاسکو بیش از 4 هزار نفر را که در این ساختمان به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کردند، بیکار کرد؛ خسارت حادثه پلاسکو رقمی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

راضیه علیپور

خبرنگار
07 بهمن 1395
کد خبر : 6603
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ریزش ساختمان پلاسکو بیش از 4 هزار نفر را که در این ساختمان به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کردند، بیکار کرد؛ خسارت حادثه پلاسکو رقمی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

عکس: تسنیم، حامد جعفرنژاد

هفته گذشته چنین روزی، اوایل صبح بود که دود به چشم خیابان های تهران رفت. در آن ساعات ابتدایی صبح فقط دود آتش بود که کاش همان دود باقی می ماند. دو ساعت بعد اما پلاسکو دود و خاکی به پا کرد که بعد از هفت روز، هنوز دامنه فاجعه آن تمام نشده است.

حادثه پلاســـکو از هر بعدی که نگریسته شود، اسف بار است. بحث مدیریت شهری و آسیب پذیر بودن تهران در برابر حوادث طبیعی، زیر آوار ماندن آتش نشانان که امروز سیزدهمین جسد آنها پیدا شده است، چشم نگران خانواده های مفقودین که بنابر آمار امروز، تعداد مفقودین کسبه حادثه پلاسکو تا کنون به ۱۰تن رسیده است و تلاش بی وقفه امدادگران و جستجو در تل خاک همگی از ابعاد این حادثه است.

و اما بند دیگر پلاسکو به اقتصاد گره زده شده است. پلاسکو تمام 560 واحد تجاری که همگی آماده بازار شب عید بودند را در خود بلعیده است.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، ضمن اشاره به از بین رفتن ۵۶۰ واحد صنفی و اجناس آن‌ها در این حادثه گفته است برآورد خسارت در این خصوص به روزهای آینده موکول می‌شود، اما در حال حاضر به طور متوسط حدود ۲۵۰ میلیون تومان کالای هر واحد صنفی به علاوه اسناد بهادار و خود سرقفلی مغازه‌ها از بین رفته است. این یعنی مغازه دار علاوه بر کالای خود مغازه را نیز از دست داده است. به گفته او، در این فصل به علت نزدیکی بودن به ایام عید بیشتر انبوه لباس‌های دوخته شده و پارچه در ساختمان پلاسکو دپو شده بود.

ریزش پلاسکو بیش از4 هزار نفر را که در این ساختمان به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کردند، بیکار کرده است. البته تمامی مردم برای جبران خسارات آسیب دیدگان حادثه پلاسکو بسیج شده اند؛ چنانچه یکی از بازاریان تهران گفته است: در نظر داریم تا زمان بازسازی ساختمان پلاسکو، مغازه های دو پاساژ خود را بدون دریافت اجاره بها در اختیار کسبه ساختمان پلاسکو قرار دهیم.

عمده واحدهای این پاساژ در زمینه تولید پوشاک مردانه و ورزشی فعال بودنده اند و پس از حادثه، سوالات مختلفی درباره گران شدن اجناس در شب عید شکل گرفت که پاسخ عمده مسئولان نشان می دهد بعید است این حادثه روی قیمت‌های شب عید تأثیر گذار باشد. چنانچه گفته شده حادثه ساختمان پلاسکو، بازار پوشاک را در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار می دهد اما برای بازار شب عید مشکلی از بابت افزایش قیمت و کمبود عرضه وجود نخواهد داشت.

البته پلاسکو نه فقط به کسانی که مستقیم در آن فعالیت داشته اند که تاثیرات غیرمستقیم نیز داشته است؛ چنانچه 90 درصد  پارچه مصرفی پلاسکو از بازار تهران خریداری می‌شد و پارچه‌فروشان گفته اند برای وصول مطالبات با کسبه پلاسکو مدارا خواهند کرد.

همه این خسارت ها جمع می شود در رقمی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت که تاکنون برآورد شده است. ان گونه که علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرده ساختمان پلاسکو بیمه نبوده ولی برخی از واحدها بیمه داشته اند و برآورد اولیه از میزان خسارات در این حادثه ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

تاثیر ریزش پلاسکو شاید بر بازار پوشاک کشور کوتاه مدت باشد، اما بر زندگی 4 هزار نفری که از آن امرار معاش می کردند بزرگ و ماندگار خواهد بود.

در همین رابطه