رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نخستین جشنواره نام نشان ایرانی تشریح کرد:

رمز ماندگاری برندها در صحنه رقابت تجاری

رئیس پارلمان بخش خصوصی در نخستین جشنواره نام نشان ایرانی گفت: زمانی که ارتباط یک برند با مصرف کننده از آشنایی صرف به رابطه خویشاوندی تبدیل شود، می توان ادعا کرد که این برند ماندگارخواهد شد.

10 بهمن 1395
کد خبر : 6663
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در نخستین جشنواره نام نشان ایرانی، محیط کسب و کار مناسب، حمایت از برند و به روز شدن بنگاه های تولیدی را لازمه ماندگاری برند در سطح بازارهای مصرف عنوان کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این مراسم که به همت سازمان توسعه تجارت برگزار شد، ضمن ادای احترام به برندهای برتر معرفی شده، این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت را ابتکاری ارزشمند توصیف کرد و گفت: امروز بیشتر بنگاه های اقتصادی کشور با خلا نشان تجاری روبرو هستند. با توجه به نگاه ویژه قانون رفع موانع تولید نسبت به لزوم برندسازی، امیدواریم در آینده شاهد اقدامات مناسب در این میدان باشیم.

وی تشریح کرد: اینکه برخی برندها در طول سالیان متمادی باقی می مانند و می درخشند، به دلیل وجود محیط کسب وکار مناسب، حمایت از برند و بهره گیری بنگاه ها از فناوری های جدید است.

رئیس اتاق ایران، به‌روز بودن واحدهای تولیدی را به عنوان اصلی مهم در کارزار برندسازی برشمرد و تاکید کرد: نشان تجاری باید بر اساس نیاز روز و فناوری های نو حرکت کند چرا که الگویی غیر از این سرانجامی جز نابودی نخواهد داشت.

به باور شافعی نگاه به برندسازی در قالب یک کار فانتزی و موقت، نگرشی تاریخ گذشته است و باید تغییر کند. او گفت: زمانی که ارتباط یک برند با مصرف کننده از آشنایی صرف به رابطه خویشاوندی تبدیل شود، می توان ادعا کرد که این برند ماندگارخواهد شد.

وی توجه بنگاه های تجاری به مسئولیت اجتماعی را در مرحله بعدی دارای اهمیت ویژه دانست و گفت: بسیاری از برندهای معروف، بخش قابل توجهی از فعالیت های خود را به تعهدات اجتماعی معطوف می کنند. این روش، رابطه عاطفی را در بین آحاد جامعه با محصول یا خدمت تولید شده به وجود می آورد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با حضور در این همایش با مرور گذشته و آنچه صنعت کشور در طول سال های اخیر تجربه کرده، تصریح کرد: هنوز ظرفیت های بسیاری در کشور به صورت بالقوه باقی مانده است. به طور مثال، وضعیت کنونی صنعت نساجی ایران ناشی از غفلت و بی توجهی خود ماست. متاسفانه در طول همه این ساهای برخی از اصول را نادیده گرفته و جلو رفته ایم.

وی ادامه داد: در مقوله برندسازی، اعتماد به مشتری گام اول به شمار می آید. به همین منظور برای تعیین واحدهای برتر به سراغ مردم رفتیم و با تحلیل میدانی، برندهای برتر کشور را شناختیم.

این مقام مسئول با تاکید بر جایگاه جوانان در توسعه و رشد صنایع، از لزوم گشودن درهای صنعت به روی دانشگاهیان و جوانان سخن گفت. به اعتقاد وی ارتباط نزدیک بین دانشگاه و صنعت یک شعار زیبا نیست بلکه یک استراتژی در مسیر توسعه تلقی می شود. باید به دارایی های علمی بنگاه ها ارزش بدهیم و توان علمی آنها را به عنوان دارایی درنظر بگیریم.

نعمت زاده انجام برنامه های فرهنگی در محیط کسب و کار را از دیگر لازمه های امروز اقتصاد کشور دانست و افزود: برای انجام کارهای فرهنگی باید از جامعه صنعتی شروع کنیم؛ کیفیت تولیدات را افزایش داده و خود را برای حضور در رقابت چشمگیر جهانی آماده کنیم. به طور حتم این روند، رضایت مشتری را نیز درپی خواهد داشت.

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی و برگزارکننده اولین جشنواره نام نشان ایرانی هدف از این اقدام را تاکید بر لزوم توجه همگان نسبت به موضوع برندسازی عنوان کرد و گفت: انتخاب و معرفی برندهای برتر طبق قانون رفع موانع تولید برعهده سازمان توسعه تجارت گذاشته شده است.

خسروتاج در مورد شاخص های ارزیابی برندها گفت: نام آشنایی برند، میزان ارزش و احترامی که مصرف کننده برای برند قائل است، شدت ارتباط بین مصرف کننده و برند و میزان تفاوت آن با سایر برندهای مشابه از شاخص های ارزیابی بودند.

برندگان جشنواره

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، 11 گروه کالایی به عنوان گروه‌های هدف نهایی جهت رقابت در جشنواره انتخاب شدند که از میان این گروه‌ها می‌توان به گروه اثاثیه و لوازم خانگی، نساجی و پوشاک، فرش ماشینی، فرآورده‌های لبنی، نوشیدنی‌ها، ماکارونی اشاره کرد. بر این اساس، 280 شرکت در گروه‌های کالایی مختلف جهت رقابت در اولین دوره جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که کمیته علمی جشنواره با بررسی و ارزیابی معتبرترین مدل‌های ارزیابی برند، 18 شرکت برتر را معرفی کرده است.

شرکت صنایع شیر ایران (برند پگاه) از گروه فرآورده لبنی و شرکت فرآورده لبنی کاله (برند کاله) از گروه فرآورده لبنی به عنوان منتخبان نخستین جشنواره نام نشان ایرانی در سال 95 انتخاب شدند. 

مجتمع صنایع غذایی، لبنی و بستنی میهن (برند میهن) از گروه فراورده لبنی و گروه صنعتی زرماکارون از گروه ماکارونی و همچنین گروه تولیدی تک ماکارون (برند تک) از گروه ماکارونی از دیگر منتخبین نخستین جشنواره نام نشان ایران در سال جاری که موفق به دریافت تندیس برنزین جشنواره شدند.

شرکت پارس خزر (برند پارس خزر) شرکت بوتان (برند بوتان) از گروه اثاثیه و لوازم خانگی، شرکت کشت و صنعت گلبرگ بهاران (برند اویلا) و گروه صنعتی بهشهر (برند لادن) از گروه روغن خوراکی جزو سایر منتخبان نخستین جشنواره نام نشان ایرانی امسال بودند.

صنایع غذایی شیرین عسل (برند شیرین عسل) و گروه صنعتی مینو (برند ساقه طلایی) از گروه کیک، بیسکویت و شکلات هم در مراسم امروز موفق به دریافت تندیس برنزین جشنواره شدند.

شرکت فرش مشهد (برند فرش مشهد) از گروه فرش ماشینی و شرکت هنکل پاک‌وش (برند تاژ) و گروه صنعتی پاک‌شو (برند سافتلن) از گروه شوینده‌ها هم جزو منتخبان نخستین جشنواره نام نشان ایرانی سال 95 بودند. 

شرکت کدبانو (برند دلپذیر) از گروه کمپوت، کنسرو و سس و شرکت عالیفرد (برند سن‌ایچ) از گروه نوشیدنی‌ها و شرکت نامی‌نو (برند نامی‌نو) از گروه فرآورده‌های گوشتی و شرکت هاکوپیان (برند هاکوپیان) از گروه نساجی و پوشاک از جمله برگزیدگان نهایی در نخستین دوره جشنواره نام نشان (برند) برتر ایرانی بودند که موفق به دریافت تندیس برنزین جشنواره شدند.

در همین رابطه