رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

به همت مرکز مطالعات آب اتاق ایران

اولین کنفرانس آب مجازی فروردین سال آینده برگزار می‌شود

نخستین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی با 5 محور و دو هدف عمده روزهای 26 و 27 فروردین سال آینده به همت مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق ایران و با همکاری دو وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد.

11 بهمن 1395
کد خبر : 6664
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی با محوریت تجارت آب مجازی و چالش‌های آن از سوی مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو و وزارت جهاد کشاورزی 26 و 27 فروردین 1396 در اتاق ایران برگزار می‌شود.

این همایش که سید محمدحسین شریعتمدار سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و رئیس کمیسیون آب،‌ محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران، دبیر اجرایی و بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست، ایمنی و بهداشت کار، دبیر علمی آن است، با محورهایی همچون «مفاهیم اولیه تجارت آب مجازی، چالش‌های اخیر و ضرورت‌های آن»، «تجارت آب مجازی، شیوه‌ها، ابزارها، زیرساخت‌ها و استانداردها»، «آب مجازی و امنیت غذایی»، «نقش تجارت آب مجازی در پاسخ به بحران آب و اثرات تغییر اقلیم» و «نقشه راه آب مجازی برای کشور میزبان» برگزار می‌شود.

همچنین اهداف برگزاری این کنفرانس بر روی دو محور اصلی «ارائه و تعیین مفاهیم آب مجازی»  و «اهداف استراتژیک در تجارت آب مجازی» تعیین شده تا خروجی آن بتواند برای اجرای تجارت آب مجازی در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

عموماً تولید هر کالایی به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. در کالاهای صنعتی، آب صرف سرد شدن و شست‌وشو می‌شود در صورتی که در تولیدات کشاورزی، آب (باران، آب زیرزمینی و سطحی) برای رشد گیاهان و تغذیه حیوانات و سیراب شدن آن‌ها ضروری است. این آب به نام (آب مجازی) شناخته می‌شود، زیرا اگر چه در تولید به کار رفته، ولی دیگر به همان صورت در تولیدات وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار کم است. وقتی کالاهای تولید شده و در مورد محصولات کشاورزی نظیر غلات، میوه و سبزی‌ها مبادله می‌شوند، گفته می‌شود که تجارت آب مجازی اتفاق می‌افتد.

موضوعات :
در همین رابطه