روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در همایش روز ملی اصناف

برای بهبود شرایط اصناف، قانون تعزیزات به قانون تجارت منصفانه تبدیل شود

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در همایش روز اصناف، گفت: اگر مجلس بخواهد گامی در جهت بهبود شرایط صنفی و توزیع بردارد، شاید بهترین قدم، تغییر قانون بسیار دست و پا گیر تعزیرات و تبدیل آن به قانون تجارت منصفانه باشد.

03 تیر 1402
کد خبر : 66844
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران در همایش روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد با اشاره به اهمیت اصناف در تحرک اقتصاد گفت: در همه این سال‌ها آنچه تکرار شده و منجر به گرفتار شدن ما در تله رشد پایین اقتصادی شده است، گذشته از مباحث مرتبط با بهبود فضای کسب‌وکار، مداخله دولت‌ها در بازار است.

او افزود: متأسفانه در 50 سال گذشته با پدیده تورم مواجه هستیم که ناشی از ناترازی بودجه است. هر وقت دولت‌ها در کنترل تورم و سطح عمومی قیمت‌ها ناتوان بودند دیواری کوتاه‌تر از دیوار اصناف پیدا نکرده و سعی کرده‌اند تا این پدیده را به گران‌فروشی تنزل بدهند و به اصناف منتسب کنند. این خطایی است که نقش و کارکرد اصناف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سلاح ورزی با ابراز تأسف از مداخله دستوری در حوزه قیمتی و در حوزه‌های دیگر ادامه داد: هنوز بعد از سال‌ها دولت‌ها در همه امور از جمله قیمت‌گذاری مداخله می‌کنند و اجازه نقش‌آفرینی به اصناف که در نقش سلول‌های اصلی اقتصاد عمل می‌کنند را نمی‌دهند.

او با اشاره به مداخله دیگری که وجه پنهانی‌تری دارد گفت: اگرچه در بیان به اتاق بازرگانی و یا اصناف عنوان مردمی‌ترین نهاد در سطح اقتصاد اتلاق می‌شود اما در عمل می‌بینیم شائبه‌هایی از دخالت در سازوکار انتخاب سخنگویان این نهادهای مردمی وجود دارد.

رئیس اتاق ایران افزود: امیدواریم با توجه به سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشته و به صراحت «سرک کشیدن در امور بخش خصوصی» را منع کردند این‌گونه مداخلات متوقف شود. امیدوارم مواضع رئیس‌جمهور و رئیس مجلس درباره بخش خصوصی و عدم مداخله در اقتصاد و امور بخش خصوصی را در سطوح پایین‌تر نیز شاهد باشیم.

او تأکید کرد: اگر قرار است مجلس قدمی در جهت بهبود شرایط صنفی و توزیع بردارد شاید بهترین قدم تغییر قانون بسیار دست و پا گیر تعزیرات و تبدیل آن به قانون تجارت منصفانه باشد.

به گزارش رسانه‌ها، رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز همایش روز ملی اصناف گفت: ما می‌خواهیم همه چیز را خودمان در سیستم رسمی دولتی به معنای عام پیش ببریم؛ اما این روش به خصوص در اقتصاد امکان‌پذیر نیست. حضرت امام نیز در جایی فرمودند که دخالت دولت در اقتصاد شرعا حرام است.

محمدباقر قالیباف افزود: به نظر من حکمرانی در دوران دفاع مقدس به طور قطع توسط مردم انجام می‌شد. اگر قهرمانان و شهدای دوران دفاع مقدس را ببینیم قبل از ورود به میدان جنگ یا مانند شما کاسب بوده اند و یا اینکه دانشجو، کارگر، طلبه و... بوده اند و به ندرت افرادی را پیدا می کنید که شغل نظامی داشته اند و این حکمرانی مردم در عرصه دفاع مقدس است؛ بنابراین می توانیم حکمرانی در حوزه اقتصاد را به دست مردم بسپاریم و بعد از آنها مسئولیت بخواهیم و دولت از آنها مطالبه گری و تنظیم گری کند و قطعا این کار امکان‌پذیر است. انتظارم این است که این موضوع را دنبال کنیم.

قالیباف در رابطه با قانونگذاری در حوزه اصناف نیز گفت: سال گذشته در رابطه با قانونگذاری با هم صحبت هایی داشتیم و قول هایی داده شد که دقیقا هرچه نگاه می کنم تاکنون این موضوع پیش نرفته است. به این دلیل که نه ما در مجلس و نه شما در این عرصه ارتباط ساختاری برقرار نکرده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظارم این است که این ارتباط برای اینگونه حکمرانی در حوزه اقتصاد برقرار شود.

در همین رابطه