رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با وجود عقب‌نشینی اردوغان از سیاست‌های مالی خود

افزایش نرخ بهره، روی تورم ترکیه بی اثر بود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از سال‌ها مقاومت، در نهایت به افزایش شدید و ناگهانی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه رضایت داد، اما به نظر می‌آید ابن اقدام دیگر برای مهار تورم ترکیه کافی نیست.

04 تیر 1402
کد خبر : 66846
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پس از افزایش 6.5 درصدی نرخ بهره در ترکیه در روز جمعه، ارزش لیر بیشتر از همیشه در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. افزایش شدید نرخ بهره که بر خلاف سیاست مالی اردوغان در دور قبلی ریاست جمهوری او است، کمتر از انتظارات بازار بود و باعث شد ارزش لیر 2.8 درصد سقوط کند. لیر در پایین‌ترین سطح معاملاتی خود از ابتدای سال تاکنون 27 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه 22 ژوئن نرخ بهره را با افزایشی 6.5 درصدی به 15 درصد رساند به این امید که بتواند تورم را مهار کند. اقتصاددانان انتظار دارند رئیس جدید بانک مرکزی نرخ بهره را در ترکیه تا 21 درصد افزایش دهد. با این همه حفیظه غایه ارکان، مدیر اجرایی سابق بانک‌های  گلدمن ساکس و فرست ریپابلیک در آمریکا، به نظر آماده افزایش نرخ بهره به فراتر از این ارقام است.

کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است که اجرای سیاست انقباض پولی تا زمانی که چشم‌انداز قابل قبولی در حوزه بهبود تورم به دست بیاید، به صورت تدریجی و در حد نیاز ادامه پیدا خواهد کرد. این کمیته همچنین اعلام کرد نرخ بهره را با هدف کاهش سریع نرخ تورم، تثبیت انتظارات تورمی و کنترل روند معیوب قیمت‌گذاری‌ها افزایش داده است.

افزایش نرخ بهره در تناقض کامل با سیاستی است که اردوغان برای سال‌ها در پیش گرفته بود. او برعکس دیگر کشورهای جهان در سال 2021 نرخ بهره را از 19 درصد به 8.5 درصد کاهش داد به این امید که باعث بهبود تولید داخلی و صادرات شود. اما سیاست مالی عجیب او منجر به افزایش تاریخی نرخ تورم در ترکیه شد. نرخ تورم ترکیه پس از آنکه در سال گذشته رکورد تاریخی 85 درصد را زد، در ماه گذشته به 40 درصد کاهش پیدا کرد.

اردوغان، ارکان را پس از پیروزی ماه گذشته‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان رئیس بانک مرکزی برگزید. اما مشخص نیست رئیس جدید بانک مرکزی برای تصمیم‌گیری مستقل از رئیس‌جمهور تا چه اندازه آزادی عمل داشته باشد. اردوغان چهره نزدیک به غرب دیگری به نام مهمت سیمسک را هم به عنوان وزیر دارایی کابینه خود انتخاب کرده است.

اگرچه اردوغان توانسته طی 5 دوره ریاست‌جمهوری گذشته در راس قدرت باقی بماند، اما سومدیریت او در اقتصاد با انتقاد شدید رای‌دهندگان مواجه شده است و همین موضوع منجر به تغییر سیاست او شده است. برخی از اقتصاددانان باور دارند اردوغان پیش از این هم به صورت موقت سیاست‌های عجیب و نادرست خود را به صورت موقت به سیاست‌های درست و رایج تغییر داده است، اما بلافاصله تغییر نظر داده و سیاست‌های غریب خود را از سر گرفته است.

در همین رابطه