رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

حرکت خلاف جهت در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی

به‌تازگی با انتشار یک مصوبه دولت، از افزایش 60 درصدی نرخ خوراک و جهش 100 درصد نرخ سوخت پتروشیمی‌های کشور رونمایی شده است؛ اتفاقی که ازنظر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی برخلاف روال جهانی است.

09 تیر 1402
کد خبر : 66918
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به‌تازگی با انتشار یک مصوبه دولت، از افزایش 60 درصدی نرخ خوراک و جهش 100 درصد نرخ سوخت پتروشیمی‌های کشور رونمایی شده است؛ اتفاقی که ازنظر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی برخلاف روال جهانی است.

پتروشیمی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در سالی که عنوان رشد تولید و مهار تورم را دارد دولت به‌جای اینکه کمک کند ظرفیت‌های خالی پتروشیمی را پر و ما تولید و صادرات را افزایش دهیم، معکوس دنیا که قیمت گاز رو به کاهش است قیمت خوراک را ۶۰ درصد و سوخت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

احمد مهدوی‌ابهری درباره افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها اظهار کرد: اکنون قیمت گاز هنری‌هاب امریکا ۸ سنت و متوسط نرخ گاز در دنیا زیر ۱۱ سنت است اما قیمت گاز پتروشیمی در ایران با ارز ۳۷ هزار و ۵۰۰ قیمت ۲۲ سنت درمی‌آید و قیمت سوخت هم ۵ هزار تومان در هر مترمکعب می‌شود، نتیجه اینکه واحدهای مصرف‌کننده خوراک مثل متانول از چرخه تولید خارج می‌شوند، تولید و صادرات کاهش پیدا می‌کند، در واحدهای پتروشیمی مشکلات اجتماعی به وجود می‌آید و تعطیلی رخ می‌دهد. همچنین نه‌تنها پتروشیمی‌هایی که پایه گازی دارند بلکه تمام مجتمع‌های پتروشیمی کشور تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرند زیرا قیمت یوتیلیتی‌ها بالا رفته و دچار مشکل می‌شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با طرح این سؤال که آیا جبران کسری بودجه دولت باید به قیمت تعطیلی واحدهای پتروشیمی و بخش تولید کشور تأمین شود، گفت: آیا راه‌های دیگری برای تأمین کسری بودجه وجود ندارد؟ اکنون نرخ تسعیر ارز ۲۸ و ۵۰۰ برای کالاهای داخلی در بورس داده می‌شود اگر این نرخ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ برسد قسمت بزرگی از منابع موردنیاز دولت تأمین می‌شود، بنابراین اکنون تصمیم دولت منطقی و مطابق با متغیرهای اقتصادی نیست و یک تصمیم صرفاً با نگاه تأمین بودجه است.

وی تأکید کرد: ما هم از دولت و سازمان برنامه‌وبودجه و هم از وزارت نفت گله‌مندیم که چرا به این راحتی تصمیماتی که مخرب اقتصاد کشور است و بازار سرمایه را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد، می‌گیرد؟ دولت به دنبال چه چیزی است؟ چرا پتروشیمی کشوری که دچار تحریم است و مشکلات زیادی در رابطه با تولید، صادرات و واردات دارد، باید از میانگین قیمت دنیا خوراک را خرید کند؟

مهدوی با ابراز تأسف از تصمیم افزایش نرخ خوراک و سوخت خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهیم که به‌سرعت تجدیدنظر کند در غیر این صورت این دولت است که بیشتر دچار چالش می‌شود.

در همین رابطه