رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست رئیس اتاق ایران با نمایندگان سازمان ایرو اعلام شد

لقب برترین کشور صادرکننده کارنه‌تیر به ایران رسید

در نشست حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با دو نماینده سازمان ایرو، اعلام شد: بیشترین میزان صدور کارنه‌تیر در دنیا از سال 2021 توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده و ایران از این منظر برترین کشور بوده است.

سارا ترابی

خبرنگار
11 تیر 1402
کد خبر : 66936
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در نشست حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با دو نماینده سازمان ایرو، اعلام شد: بیشترین میزان صدور کارنه‌تیر در دنیا از سال 2021 توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده و ایران از این منظر برترین کشور بوده است.

عکس:محمد علی مهدی

دو نماینده از سازمان ایرو (اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای) با رئیس اتاق ایران دیدار کردند. در این نشست ضمن تشریح سطح همکاری‌های بین اتاق ایران و سازمان ایرو، ایران به عنوان اولین کشور از نظر صدور کارنه‌تیر در دنیا از سال ۲۰۲۱ معرفی شد.

کارنه‌تیر سند گمرکی است که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدأ صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود. بنابراین ملحق شدن کشورها به کنوانسیون تیر، قدمی مهم در مسیر تسهیل ترانزیت به شمار می‌آید.

در این راستا، حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با نگاهی به مجموعه همکاری‌هایی که بین سازمان ایرو و اتاق ایران شکل گرفته است از تمرکز بخش حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ که در اتاق ایران قرار داشته و مسئولیت صدور کارنه‌تیر را به عهده دارد بر تسهیل شرایط ترانزیت از ایران سخن گفت.

او تصریح کرد: عراق نیز به تازگی کنوانسیون تیر را پذیرفته و این اقدام، بخش قابل توجهی از چالش‌های ترانزیتی از مرز این کشور را برف خواهد کرد. با توجه به ملحق شدن عراق به این کنوانسیون، بخش کارنه‌تیر ایران به دلیل تجربه بالایی که در این حوزه دارد، دوره‌های آموزشی را برای نمایندگان این کشور برگزار کرد.

سلاح‌ورزی تأکید کرد: اتاق ایران همواره روابط خوبی با دستگاه‌های اجرایی داشته و برای حذف قوانین و مقررات زائد تلاش کرده تا از این طریق به تسهیل روند تجارت، سرمایه‌گذاری و ترانزیت کمک کند.

رئیس اتاق ایران از آمادگی برای هرگونه همکاری با سازمان ایرو در راستای تقویت سطح ترانزیت در منطقه و حتی فراتر از آن سخن گفت و افزود: اتاق ایران این آمادگی را دارد تا در صورت نیاز در برگزاری رویدادهای بین‌المللی با هدف توسعه ترانزیت، همکاری کند.

او در نهایت بر ضرورت حل مشکلات مربوط به صدور روادید برای رانندگان ایرانی تأکید کرد.

با توجه به سطح بالای صدور کارنه‌تیر در ایران و بر اساس اظهارات بهنام فرامرزیان، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ، ایران توانسته در راستای توسعه سطح ترانزیت از ایران اقدامات قابل توجهی انجام دهد و از سال 2021 بیشترین مصرف کارنه‌تیر را به نام خود ثبت کند.

او همکاری اتاق ایران با ایرو را هدفی دانست که به جد دنبال می‌شود و در این راستا خاطرنشان کرد: ایده‌ای وجود دارد که با کمک سازمان ایرو و برخی نهادهای مالی بین‌المللی دیگر در حوزه حمل‌ونقل و گسترش سیستم رو-رو و راه‌اندازی ترمینال‌های مجهز در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت گیرد. البته لازم است جزئیات این طرح به طور کامل بررسی و مورد توافق قرار گیرد.

مسیرهای ترانزیتی ایران رقابت‌پذیرتر شوند

در ادامه کاظم آسایش، مدیر ارشد تیر و ترانزیت سازمان ایرو همکاری سازمان و اتاق ایران را جزو نمونه‌های موفق برشمرد و تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد که اتاق ایران نقش بارزی در توسعه ترانزیت از مسیرهای ایران دارد. در این حوزه شاهد عملکرد موفقی هستیم و می‌توان ایران را به عنوان یک الگو به سایر کشورها معرفی کرد. این موفقیت حاصل حضور یک گروه حرفه‌ای در بخش کارنه‌تیر اتاق ایران و همکاری بسیار نزدیک با سازمان‌های بین‌المللی مربوطه به ویژه ایروست.

او با بیان این مطلب که جایگاه ایران در حوزه ترانزیت یک موضوع مشخص است، ادامه داد: بعد از جریان کرونا حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به سایر روش‌ها رونق گرفت و به دنبال آن کریدورهای جدیدی ایجاد شدند. از طرف دیگر جنگ اوکراین و روسیه، تحریم‌های سنگینی علیه روسیه به دنبال داشت و بخش عمده‌ای از بار چین و کریدور شرق-غرب که از روسیه عبور می‌کرد به دو کریدور دیگر منتقل شد. البته به دلیل تحریم‌ها علیه ایران مسیر ایران خیلی مورد استفاده قرار نگرفت و راه سوم که به کریدور میانی معروف است، بیشتر استفاده شد.

به باور آسایش اگر ایران، مشکلات مرزی خود را به حداقل برساند، مسیرهای ترانزیتی‌اش با دادن تسهیلات و کاهش زمان و هزینه ترانزیت، رقابت‌پذیر می‌شود. در این بین تنها لازم است هماهنگی‌ها را در داخل کشور بالا ببریم. بنابراین در این سفر چگونگی استفاده بهینه‌تر از کریدور شرقی-غربی و کریدور شمال-جنوب را مورد توجه قرار دادیم و روی رونق گرفتن این دو مسیر متمرکز هستیم.

مدیر ارشد تیر و ترانزیت سازمان ایرو تأکید کرد: ایران باید در بحث تیر الکترونیک فعال‌تر شود و اجازه ندهد نسبت به سایر کشورها عقب بماند. در این رابطه لازم است گمرک ایران فعال شده و موضوع را پیگیری کند.

ایجاد مسیر سبز گمرکی

واختانگ زرندیا، مدیر ارشد اوراسیای سازمان ایرو نیز تسهیل تجارت را هدف نهایی این سفر برشمرد و عنوان کرد: گمرکات آسیای مرکزی بسیار جای کار دارند، این گمرکات خواستار استفاده از رویه تیر هستند چون پتانسیل‌های خوبی در این بخش وجود دارد و می‌تواند بسیاری از روندها را تسهیل کند، هرچند برای استفاده از آن باید زیرساخت‌های لازم، مهیا شود.

بر اساس اظهارات او تعدادی از کشورهای آسیای میانی برای بهینه‌تر شدن کارنه‌تیر، مسیرهای سبز را در گمرکات خود تعریف کردند که برای بهره‌برداری از مسیرها و اثرگذاری بیشتر آنها باید اقدام متقابل در دیگر کشورها هم صورت بگیرد. بنابراین به ایران توصیه کردیم تا مسیر سبز را در گمرکات خود تعریف کند.

در همین رابطه