رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق گرگان مطرح کرد

استفاده از ظرفیت همسایگان برای توسعه استان گلستان

امیر یوسفی، رئیس اتاق گرگان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان گلستان می‌گوید: برای توسعه این استان، استفاده از ظرفیت همسایگان در اولویت قرار گرفته و 7 هیات خارجی نیز در همین راستا پذیرش شده است.

17 تیر 1402
کد خبر : 66999
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: ما برای توسعه استان گلستان در تلاش هستیم تا از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کنیم و در این راستا ۷ هیئت تجاری از کشورهای همسایه پذیرش کرده‌ایم.

امیر یوسفی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: هم‌مرز بودن گلستان با برخی کشورهای آسیای میانه و وجود بخش خصوصی و بازرگانان توانمند، یک ظرفیت مهم در استان است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صادرات و واردات و ارزآوری باشد و نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان است.

وی افزود: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در رابطه با ارتباط تجاری با کشورهای همسایه گلستان، به دلیل فقدان ساختار مناسب در مرز اینچه برون و سواحل، گلستان امکان جذب سرمایه‌گذار را از دست می‌دهد.

یوسفی با توجه به برگزاری انتخابات اتاق گرگان با مشارکت 80 درصدی که بالاترین مشارکت در سطح کشور است، اظهار کرد: این مشارکت وظیفه اعضای اتاق را در ارائه خدمات به اعضا سنگین‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در این دوره ۱۰ کمیسیون در اتاق گرگان تشکیل شده است، ادامه داد: کمیسیون‌های اتاق در بخش‌های مختلف فعال بوده و جلسات کمیسیون‌ها از همان لحظات اولیه طبق برنامه تشکیل شد تا مشکلات و موانع بررسی و راهکارهای مرتفع شدن آنها ارائه شود.

یوسفی با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه برون هیچ‌گونه زیرساختی ندارد، گفت: اینچه برون ظرفیت بسیار قوی تجاری برای استان محسوب می‌شود که به دلیل فقدان امکانات، هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده سودآوری برای استان داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در ادامه گفت: تلاش ما استفاده از ظرفیت کشورها است به‌گونه‌ای که ۷ هیئت تجاری را از کشورهای همسایه پذیرش کردیم و تعداد ۳ هیئت را نیز به این کشورها اعزام کرده‌ایم.

یوسفی افزود: قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و عراق از نمونه کشورهایی هستند که تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان گلستانی با آنها در ارتباط هستند.

وی گفت: توجه به آموزش یکی از مهم‌ترین اهداف اتاق است که در این رابطه امسال ۱۶ دوره آموزش با تعداد ۲ هزار و ۵۴۲ نفر برگزار شده که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

یوسفی افزود: اتاق بازرگانی گرگان رتبه اول آموزش را در بین اتاق‌های بازرگانی کشور با رشد ۱۵۵ درصدی داشته است.

رشد ۱۷ درصدی ارزش صادرات کالا از گلستان

یوسفی گفت: در سه‌ماهه ابتدایی امسال، ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادرات از استان انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: لبنیات، رب گوجه، خوراک آبزیان، ید، مصنوعات فلزی و مصالح ساختمانی از مهم‌ترین محصولات صادراتی استان به ۱۹ کشور بوده است.

یوسفی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه استان دارند، اظهار کرد: معتقدیم اتاق بازرگانی و مسئولان بالادستی استان برای توسعه گلستان در بخش‌های اقتصادی نیازمند تعامل و همفکری با رسانه‌ها هستند.

وی گفت: اتاق بازرگانی نقش مهمی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشته است و بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی و تولید با پیگیری‌های اتاق در این شورا و پیگیری‌های استاندار حل‌وفصل شده است.

یوسفی بیان کرد: استان‌هایی از جمله گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است همواره به دولت یارانه داده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: این اتاق به دنبال تعیین قیمت برای گندم بر مبنای کیفیت بوده و تاکنون تذکر لازم را به مسئولان کشوری مرتبط در قیمت‌گذاری این محصول داده و بر پیگیری آن جدی است.

یوسفی یادآور شد: استان گلستان بهترین گندم با کیفیت را تولید می‌کند درحالی‌که قیمت آن با سایر استان‌ها یکی است.

استان گلستان در تولید گندم در کشور دارای رتبه دوم است و سالانه در شرایط عادی و به‌دوراز خشک‌سالی ۳۸۰ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی این خطه به زیر کشت گندم می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: میسر پیشرفت این استان شمالی، از بخش کشاورزی می‌گذرد که در این شرایط سرمایه‌گذاری برای حل مسائل و مشکلات توسعه این بخش ضروری است.

وی افزود: زمانی در این استان سالانه ۱۶۰ هزار هکتار زمین زیر کشت پنبه می‌رفت و اما سرمایه‌گذاری برای استفاده از این ظرفیت در توسعه استان، کاهش چشمگیر پیدا کرده است.

یوسفی تصریح کرد: اگر نتوانیم شرایط به‌کارگیری تکنولوژی را در بخش کشاورزی فراهم کنیم، به‌طورقطع سهم بخش کشاورزی در توسعه منطقه کمرنگ‌تر خواهد شد.

استان گلستان یکی از قرب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می‌رود و اکنون در تولید ۱۵ محصول کشاورزی رتبه‌های اول تا ششم را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با عملکرد بانک‌های استان نیز اظهار کرد: به دلیل تورم ایجاد شده منابع بانکی فریز شده و افزایشی نداشته است.

یوسفی افزود: چنانچه سرمایه در گردش در جهت تأمین نیازهای تولیدکنندگان توسط بانک‌ها انجام نشود، اقتصاد استان نیز دچار تحولات منفی می‌شود.

وی در رابطه با اجرای طرح آب‌شیرین‌کن در استان هم اظهار کرد: ۴ سال است که اتاق بازرگانی با جدیت به دنبال اجرایی شدن این مسئله است و اعلام آمادگی خود را برای حمایت و ورود به این طرح به مسئولان استانی نیز اعلام کرده‌ایم.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر مجوز برداشت ۲۳ میلیون مترمکعب آب دریا به استان داده شده و نیازمند سرمایه‌گذار است و این سرمایه‌گذار با این پیش‌بینی که برایش صرفه اقتصادی دارد وارد این بخش می‌شود و دولت باید با قیمت به‌صرفه آب را از سرمایه‌گذار خریداری کند.

موضوعات :
در همین رابطه