رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سید مهدی طبیب زاده در رویداد مدیریت منابع آبی و پساب‌های صنعتی

اراده جدی برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد

رئیس اتاق کرمان معتقد است باوجوداینکه شرایط منابع آب بحرانی است و در مناطقی نظیر کرمان از مرز فوق بحران نیز عبور کرده؛ اما همچنان به نظر می‌رسد اراده جدی برای مدیریت اصولی مصرف آب وجود ندارد.

19 تیر 1402
کد خبر : 67013
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با بیان اینکه شرایط منابع آب این استان از مرز فوق بحرانی عبور کرده است، گفت: حدود ۹۴ درصد آب مصرفی در استان کرمان مربوط به حوزه کشاورزی است.

سید مهدی طبیب زاده در رویداد «مدیریت منابع آبی و پساب‌های صنعتی» در اتاق کرمان، افزود: تلاش‌ها و اقدامات زیادی برای بازیافت آب در حوزه صنعت انجام می‌شود؛ اما ازآنجاکه فقط ۲ درصد آب کشور در بخش صنعت مصرف می‌شود، هدر رفت آب در بخش دیگری است و هرچه بر این حوزه متمرکز شویم به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

وی اظهار کرد: با وجود تمامی مشکلات و تهدیدات عینی و تکرار هشدارهایی مانند «آب از مرز فوق بحرانی گذشته»، «جنگ آب اتفاق می‌افتاد»، و «تمدن ایران در خطر است»، اما به نظر می‌رسد همچنان اراده جدی برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد.

رئیس اتاق کرمان گفت: از ۱۱۰ هزار هکتار باغات پسته رفسنجان، چهار تن در هکتار محصول برداشت می‌شود که به‌راحتی می‌توان با کشت اصولی و با همان میزان مصرف آب، برداشت محصول را تا پنج برابر ارتقا داد.

وی با بیان اینکه در سال 1367 به‌منظور زیر کشت بردن زمین‌های بایر، برگشت مالکیت زمین بدون کشت به دولت را تصویب کردند، افزود: این قانون به معضلی برای عدم استفاده بهینه از آب تبدیل شده و کشاورز را برای حفظ مالکیت زمین، مجبور به مصرف آب می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی سالانه کمتر از 6 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد یعنی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آن در حالی صرف حفظ مالکیت زمین‌های بی‌ارزش می‌شود که باید این میزان آب را با ۱۲ خط انتقال و هرکدام به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به کرمان بیاوریم، پس اگر این قانون اصلاح شود، مصرف آب و بهره‌وری را تا این میزان می‌توان ارتقا داد.

طرح پیشنهاد‌های اندیشکده آب اتاق کرمان در برنامه هفتم

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این رویداد با بیان اینکه نخستین نشست برنامه هفتم توسعه به‌زودی در مجلس برگزار می‌شود، گفت: اقتصاد آب را اولویت اصلی تصمیمات این برنامه و پیشنهاد‌های اجرایی اندیشکده آب اتاق کرمان را در آن لحاظ خواهیم کرد.

 محمدرضا پورابراهیمی افزود: باید مدیریت اقتصادی در منابع آبی کشور را احیا و ذیل تصمیمات برنامه هفتم احکامی در زمینه‌های قانون آبیاری زمین بایر، جابجایی منابع آب و بازار آب را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم باید با نگاه علمی، تخصصی و نخبه پروری مسائل کشور را پیش برد، گفت: دانش و فناوری بزرگ‌ترین ظرفیت خلق ثروت در اقتصاد دنیا محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاری در آن به افزایش توانمندی کشور کمک می‌کند. پورابراهیمی یادآور شد: امروزه در دنیا تجارت روی دانش است و هر کشوری به دانش، فناوری و تخصص دست یابد می‌تواند وارد بازار رقابت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اقدامات مدیریت مصرف آب بیشتر در راستای مصارف بخش صنعت است که این بخش طی سال‌های اخیر توسعه خوبی پیدا کرده و کارهای خوبی در این حوزه ایجاد شده است. وی ادامه داد: اما اگر در بخش کشاورزی به میزان ۱۰ درصد مدیریت مصرف آب داشته باشیم، پنج برابر انتقال آب خلیج‌فارس اثربخشی دارد.

پورابراهیمی با اشاره به لزوم توجه به امنیت غذایی، خودکفایی و تجدیدنظر در مدیریت مصرف آب حوزه کشاورزی گفت: بیش از ۸۰ درصد زمین‌های کشاورزی در استان کرمان آبیاری غرقابی دارند و بر اساس آمار یک‌سوم از آبیاری غرقابی، هدر رفت مطلق است. وی ابراز داشت: تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی، ایجاد بازار محلی آب در کشور است که اگر راه‌اندازی شود، صرفه اقتصادی در تخصیص بهینه منابع شکل می‌گیرد و آب به سودآورترین فعالیت‌ها تعلق می‌گیرد.

در این رویداد 40 طرح دانش‌بنیان توسط صاحبان ایده ارائه و درنهایت 8 طرح برای تولید و سرمایه‌گذاری انتخاب شد.

موضوعات :
در همین رابطه