رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

همزمان ورود اقتصاد چین به سراشیبی

پکن از بزرگترین سرمایه‌گذاران جهان برای سرمایه‌گذاری در چین دعوت کرد

اقتصاد چین در ماه‌های اخیر دچار کندی شده و تنش‌های ژئوپلیتیک هم بر سازوکار آن اثر گذاشته است؛ در این میان مقامات دولت چین از بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در سمپوزیوم سرمایه‌گذاری در چین دعوت کرده‌اند.

25 تیر 1402
کد خبر : 67087
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

منابع آگاه اعلام کردند مقامات دولت چین از بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در سمپوزیومی که هفته آینده برگزار خواهد شد، با هدف تشویق به سرمایه‌گذاری در چین دعوت کرده‌اند.

برگزاری این سمپوزیوم و دعوت از سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی برای تداوم سرمایه‌گذاری در دومین اقتصاد بزرگ جهان در حالی رخ می‌دهد که اقتصاد چین در ماه‌های اخیر دچار کندی شده و تنش‌های ژئوپلیتیک هم بر سازوکار اقتصاد این کشور اثر گذاشته است.

این نشست که قرار است جمعه آینده در پکن برگزار شود بر وضعیت کنونی شرکت‌های سرمایه‌گذاری دلاری آمریکا در چین و چالش‌های اصلی در پیش روی این شرکت‌ها متمرکز خواهد بود. این گردهمایی در دورانی برگزار می‌شود که سرمایه‎‌گذاران و بانک‌های جهانی نسبت به کاهش اعتماد به چشم‌انداز اقتصادی چین هشدار می‌دهند. روند رشد اقتصادی پس از همه‌گیری در چین به سرعت درحال کند شدن است و همزمان روابط چین و آمریکا برسر مسائل مربوط به امنیت ملی از جمله ممنوعیت صادرات فناوری‌های پیشرفته آمریکا به چین و سیاست‌های صنعتی دولتی چین در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

به گفته منابع آگاه، برگزاری چنین نشستی با دستور کار مشخص برای بحث و گفت‌وگو درباره چالش‌های پیش روی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در چین به شدت نادر و نشان‌دهنده تمایل پکن برای تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی است. انتظار می‌رود مدیران صندوق‌های خارجی و داخلی بزرگ از جمله شرکت‌های سهام خصوصی، صندوق‌های ثروت دولتی و صندوق‌های بازنشستگی به این نشست بپیوندند. قرار است کارمندان ارشد این شرکت‌ها برای حضور در نشست به پکن سفر کنند.

سیاست‌های محدودکننده و سختگیرانه و نظارت شدید چین بر شرکت‌های جهانی به ویژه شرکت‌های فناوری باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری و فعالیت در چین دوری کنند. همانطور که صندوق بازنشستگی شماره 3 کانادا در ابتدای سال جاری از سرمایه‌گذاری در چین دست کشید. نخست‌وزیر چین برای رسیدگی به این وضعیت به تازگی با مدیران شرکت‌های فناوری از جمله علی‌بابا و می‌توآن ملاقات کرد و از آنها درخواست کرد تا برای حمایت از اقتصاد کشور فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.

موضوعات :
در همین رابطه