رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با هدف تامین کسری بودجه

ترکیه مالیات بنزین را 200 درصد افزایش داد

ترکیه روز یکشنبه مالیات بر سوخت را افزایش داد تا بتواند میلیاردها دلار کسری بودجه‌ای که وقوع زلزله ویرانگر ماه فوریه و انتخابات ریاست‌جمهوری به آن دامن زد را جبران کند.

27 تیر 1402
کد خبر : 67114
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

افزایش مالیات بر سوخت کمک خواهد کرد تا بخشی از کسری بودجه‌ای که طی 5 ماه اول سال جاری به 263.6 میلیارد لیر رسید، جبران شود. کسری بودجه ترکیه در زمان مشابه سال گذشته 124.6 میلیارد لیر بوده است.

افزایش قابل توجه کسری بودجه در ترکیه بیشتر به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه می میلادی و همچنین پروژه‌های بازسازی مناطق زلزله‌زده ترکیه به وجود آمده است. در اثر زلزله ماه فوریه در ترکیه بیش از 50 هزار نفر جان خود را از دست دادند، صدها هزار ساختمان فروریختند و به زیرساخت‌های منطقه جنوب شرقی ترکیه آسیب جدی وارد شد. تخمین‌ها حاکی از آن است که بازسازی مناتطق تخریب شده بیش از 100 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

در آخرین اقدام برای تقویت منابع نقدی خزانه‌داری، نرخ مالیات برای بنزین از 2.52 لیر به 7.52 لیر در ازای هر لیتر رسید (حدود 200 درصد افزایش) و مالیات بر گازوئیل نیز از 2.05 لیر به 7.05 لیر در ازای هر لیتر (حدود 244 درصد) افزایش یافته است.

انتظار می‌رود تاثیر تعدیل‌های مالیاتی به اضافه مالیات بر ارزش افزوده حدود 6 لیر به قیمت نهایی پمپ بنزین‌ها افزوده و 20 درصد به قیمت هر لیتر بنزین بیفزاید.

در همین رابطه