رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

سفیر تاجیکستان در تهران در دیدار با رئیس اتاق رشت

تجارت ایران و تاجیکستان در دو سال، 5 برابر شده است

نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران، با اشاره به ظرفیت‌های همکاری تجاری ایران و تاجیکستان، گفت: روابط تجاری دوجانبه در 2 سال اخیر 5 برابر شده اما همچنان می‌تواند بهتر شود.

27 تیر 1402
کد خبر : 67119
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران با تأکید بر تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت: روابط ایران و تاجیکستان به‌عنوان دو کشور با اشتراکات فرهنگی و تاریخی قابل‌توجه، باید در بخش‌های مختلف گسترش پیدا کند؛ به‌خصوص که همکاری‌های ما در دولت سیزدهم در حال گسترش است و به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

نظام‌الدین زاهدی، در دیدار با قاسم رضاییان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت، با اشاره به اینکه اولین سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم به تاجیکستان بود، افزود: این یک اقدام ارزشمند در جهت توسعه روابط دو کشور بود و به تداوم همکاری‌ها کمک کرد. ضمن اینکه احتمالاً روز ۲۶ مرداد امسال نیز رئیس‌جمهور ایران دوباره به تاجیکستان سفر می‌کند که در توسعه همکاری‌ها مؤثر خواهد بود.

سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران با بیان اینکه این سفرها فرصت مناسبی برای تقویت همکاری‌ها و پیدا کردن راه‌های جدید همکاری است، گفت: گلایه مسئولان گیلانی از مغفول ماندن ظرفیت‌های همکاری را قبول دارم. خود برای اولین بار است که به گیلان می‌آیم و در این سفر متوجه شدم که گیلان ظرفیت بالایی در بخش اقتصادی دارد.

زاهدی با اشاره به اینکه در سال 1399 حجم مبادلات دو کشور ۵۷ میلیون دلار بود، تصریح کرد: در دو سال گذشته این میزان پنج برابر شد و حجم تبادل به ۲۴۰ میلیون دلار رسید؛ اما قطعاً باید این حجم تبادل بیشتر شود و برنامه‌ریزی‌ها مبنی بر این است که در دو سال آینده این ظرفیت به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

وی با بیان اینکه کارگروه مشترک حوزه سرمایه‌گذاری داریم، گفت: کمیسیون مشترک دو کشور فعال است و جلسه کمیته پیگیری کمیسیون دو کشور از طریق مجازی برگزار شد زیرا ابزارهای لازم وجود دارد و فقط در حوزه سرمایه‌گذاری حدود ۲۸ سند همکاری با حضور دولت‌ها امضا شده است؛ اما در اجرایی کردن سندها نقص وجود دارد.

سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران با بیان اینکه در تاجیکستان، ایران را از دریچه خراسان رضوی می‌شناسند، افزود: ما علاقه‌مند هستیم که با سایر استان‌های ایران ازجمله گیلان ارتباط داشته باشیم و آغاز همکاری استان گیلان با یکی از استان‌های تاجیکستان برنامه‌ریزی شده بود؛ اما نمایندگان استان گیلان در آن جلسه حضور پیدا نکردند.

وی با اشاره به اینکه تاجیکستان آمادگی دارد استان سغد خود را که ظرفیت‌های زیادی دارد با استان گیلان هماهنگ کند، تصریح کرد: این تفاهم‌نامه می‌تواند ارتباطات را بیشتر کند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این تفاهم‌نامه امضا شود تا فتح باب آغاز همکاری‌ها باشد زیرا استان سغد از پیشرفته‌ترین استان‌های تاجیکستان هست که با کشورهای مخالف ارتباط دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت نیز در این دیدار با بیان اینکه استان گیلان ظرفیت بالایی دارد، اظهار کرد: گیلان قطب کشاورزی ایران است و می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیازهای کشور یا سایر کشورهای همسایه را تأمین کند.

قاسم رضاییان با بیان اینکه استان گیلان با کشورهای قزاقستان، آذربایجان و روسیه دارای مرز زمینی و دریایی است، افزود: ارتباط بخش‌های بازرگانی تاجیکستان با استان گیلان زیاد فعال نیست و نیاز است که اتاق بازرگانی تاجیکستان ارتباط خود را با گیلان بیشتر کند.

وی با تأکید بر لزوم افزایش روابط تجاری گیلان و تاجیکستان، گفت: استان گیلان بهترین برنج دنیا دارد و این برنج هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی حرف اول را دنیا می‌زند که یک مزیت بسیار خوبی برای کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت با بیان اینکه گیلان ظرفیت بالایی در ایران و دنیا دارد، گفت: استان گیلان، طبیعی‌ترین چای دنیا را در لاهیجان، بهترین زیتون دنیا را در شهرستان رودبار، خوشمزه‌ترین فندق دنیا را در اکثر مناطق کوهستانی، بهترین کیوی منطقه، بهترین دم‌نوش‌های طبیعی، ماهی خاویاری و خوشمزه‌ترین کلوچه دنیا را در لاهیجان و فومن دارد.

موضوعات :
در همین رابطه