رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد

برترین اقتصادهای جهان تا سال 2075 کدامند؟

موسسه مالی گلدمن ساکس در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که موازنه قدرت اقتصادی در جهان در دهه‌های آینده دستخوش تغییراتی قابل توجه خواهد شد، برای مثال قرار است تا 50 سال آینده اقتصاد هند از اقتصاد آمریکا سبقت بگیرد.

31 تیر 1402
کد خبر : 67178
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس، لیست برترین اقتصادهای جهان تا سال 2050 و پس از آن تا سال 2075 دستخوش تغییراتی قابل توجه خواهد شد. این تغییرات با استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP) مبتنی بر برابری قدرت خرید (PPP) برآورد شده‌اند.

تولید ناخالص داخلی ارزش بازار همه کالاها و خدمات تولید شده در بازه زمانی مشخصی را در داخل یک کشور مشخص می‌کند. اما تولید ناخالص داخلی براساس برابری قدرت خرید، ارزش کالاها یا خدمات تولید شده در یک کشور را نسبت به واحد پول کشوری دیگر،‌معمولا دلار آمریکا، برآورد می‌کند. از این شاخص به صورت گسترده‌ای برای سنجش تفاوت‌های میان بهره‌وری در اقتصاد کشورهای مختلف جهان استفاده می‌شود. برای مثال آمریکا براساس تولید ناخالص داخلی اسمی بزرگترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود، اما براساس شاخص برابری قدرت خرید چین بزرگترین اقتصاد جهان خواهد بود.

سازمان ملل پیش‌بینی کرده است که اقتصاد جهان در سال جاری 2.3 درصد رشد خواهد کرد. پیش‌بینی رشد آمریکا برای سال جاری 1.1 درصد و برای چین 5 درصد بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود اقتصاد‌های اروپایی تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه تنها 0.9 درصد رشد را تجربه کنند و این روند نزولی در پیش‌بینی جدید گلدمن ساکس همچنان تداوم خواهد داشت.

کارشناسان اقتصادی زیادی قرن 21 را قرن آسیا نامیده‌اند. گلدمن ساکس هم باور دارد به دلیل عملکرد بهتر از حد انتظار کشورهای آسیایی و عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار کشورهای عضو بریکس، وزنه تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2050 در سمت آسیا سنگین‌تر خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط موسسه  پژوهشی PwC تولید ناخالص داخلی جهانی بین سال‌های تا 2016 تا 2050 نزدیک به 130 درصد رشد خواهد کرد. چین به تنهایی یک پنجم سهم تولید ناخالص مبتنی بر برابری قدرت خرید جهانی را  تا سال 2050 خواهد داشت، درحالی که هند از آمریکا سبقت گرفته و در رتبه دوم جهان خواهد ایستاد.

موسسه بین‌المللی مکینزی هم در گزارش جدید خود بر تاثیر شرکت‌های بزرگ بر اقتصاد جهانی تاکید کرده است، به ویژه شرکت‌هایی از قبیل اپل، مایکروسافت و لاکهید مارتین که درآمد سالانه آنها بالای یک میلیارد دلار است و بسیاری از آنها به دنبال نیروی کار ارزان، بخش تولید خود را به آسیا منتقل ساخته‌اند. شرکت‌های آسیایی نظیر تویوتا و علی‌بابا هم سهم زیادی در اقتصاد جهانی دارند. همین وضعیت احتمال حضور اقتصادهای آسیایی در میان اقتصادهای برتر جهان را در دهه‌های آینده تقویت می‍کند. به صورت خاص، پیش‌بینی گلدمن ساکس نشان می‌دهد اندونزی قرار است تا سال 2050 به چهارمین اقتصاد برتر جهان تبدیل شود. این کشور درحال حاضر از نظر جمعیت در رتبه چهارم جهان ایستاده است.

برترین اقتصادهای جهان تا سال 2050 و 2075

گلدمن‌ساکس با استفاده از تولید ناخالص داخلی مبتنی بر برابری قدرت خرید، برترین اقتصاد برتر جهان تا سال 2050 را چین با تولید ناخالص داخلی برابر 41.9 هزار میلیارد پیش‌بینی کرده است. پس از چین آمریکا با تولید ناخالص داخلی برابر 37.2 هزار میلیارد دلار و هند با تولید ناخالص داخلی برابر 22.2 هزار میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. اندونزی، آلمان، ژاپن، انگلیس، برزیل، فرانسه و روسیه به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در ادامه، این موسسه کشورهای چین، هند، آمریکا، اندونزی، نیجریه، پاکستان، مصر، برزیل، آلمان و انگلیس را برترین اقتصادهای جهان در سال 2075 معرفی کرده است. در این پیش‌بینی ژاپن به نسبت سال 2050 از رتبه 6 به 12، روسیه از رتبه 10 به 13 و فرانسه از رتبه 9 به 15 سقوط خواهند کرد. همچنین براساس این پیش‌بینی، تولید ناخالص داخلی چین در سال 2075 برابر57 هزار میلیارد دلار، هند برابر 52.5 هزار میلیارد دلار، آمریکا برابر 51.5 هزار میلیارد دلار و اندونزی برابر 13.7 هزار میلیارد دلار خواهد بود. این به آن معنی است که تولید ناخالص داخلی هند از سال 2050 تا 2075 بیش از دو برابر رشد خواهد داشت. همچنین حضور پاکستان، نیجریه و مصر در میان 10 اقتصاد برتر جهان نشان از متفاوت بودن جهان پیش‌بینی شده گلدمن ساکس در سال 2075 دارد. یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌هایی که در محاسبه این تخمین‌ها درنظر گرفته شده است، رشد جمعیت است که می‌‎تواند منجر به افزایش قابل توجه نیروی کار در کشورهای جهان شود.

همچنین برابری نسبی تولید ناخالص داخلی چین، هند و آمریکا در پیش‌بینی سال 2075 گلدمن ساکس این پرسش را مطرح می‌کند که این 3 قدرت برتر جهان برای تعامل با یکدیگر چه مسیری را در پیش خواهند گرفت؟ پاسخ این پرسش چشم‌انداز آینده جهان را شکل خواهد داد.

موضوعات :
در همین رابطه