رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

باوجود بداخلاقی علیه انتخابات بخش خصوصی

راهبرد اتاق ایران در توسعه مناسبات بین‌المللی موفق بوده است

اتاق ایران از زمان اتمام انتخابات تاکنون، راهبرد توسعه مناسبات با شرکای تجاری و همسایگان را به‌عنوان یک راهبرد کارگشا در وضعیت موجود در دستور کار داشته و توانسته است به توفیق‌های مورد نظر دست یابد.

04 مرداد 1402
کد خبر : 67239
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
اتاق ایران از زمان اتمام انتخابات تاکنون، راهبرد توسعه مناسبات با شرکای تجاری و همسایگان را به‌عنوان یک راهبرد کارگشا در وضعیت موجود در دستور کار داشته و توانسته است به توفیق‌های مورد نظر دست یابد.

ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران. عکس: بهاره تقی‌آبادی.

بعد از انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تاریخ 28 خرداد 1402، اولین نشانه‌های تأثیر نتایج این رویداد در شرکای اقتصادی و استراتژیک کشور نمایان شد. ارسال پیام‌های تبریک و دیدار سفرای کشورها با رئیس منتخب اتاق ایران، مقدمه‌ای برای تقویت مناسبات دوجانبه و چندجانبه جمهوری اسلامی ایران با سایر شرکای تجاری و اقتصادی است که با نقش‌آفرینی پررنگ بخش خصوصی در انتخابات اتاق ایران زمینه‌سازی شد.

سوریه، ونزوئلا، ترکیه و روسیه ازجمله کشورهایی که روابط بسیار نزدیکی با کشورمان دارند، جزو اولین کشورهایی بودند که از انتخاب حسین سلاح‌ورزی به‌عنوان رئیس اتاق ایران استقبال کردند و با ارسال پیام‌های تبریک، دورنمای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان بخش‌های خصوصی متبوع خود را روشن دانسته و بر تقویت همکاری‌ها تأکید کردند.

علاوه بر کشورهای سوریه، ونزوئلا، ترکیه و روسیه، نمایندگان بخش خصوصی یا سفرای کشورهای اسلواکی، عربستان، امارات، جمهوری آذربایجان، گینه، ویتنام، اندونزی، بنگلادش، عمان، ساحل‌عاج، نیجریه، تاجیکستان و ایتالیا نیز در جریان دیدارهای حضوری یا با ارسال پیام، نسبت به انتخاب رئیس جدید اتاق ایران واکنش نشان داده و بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در دوره جدید تأکید کرده‌اند.

این واکنش‌های مثبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره انتخابات اتاق ایران از سوی فعالان بخش خصوصی یا نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف در حالی است که فشار دشمنان و مخالفان ملت و دولت ایران برای منزوی کردن جمهوری اسلامی و قطع ارتباط آن با دنیای بیرون به بیشترین حد رسیده است؛ اما شواهد امر حاکی از این است که باوجود تحریم‌های ظالمانه و تخریب‌های ناجوانمردانه، بخش خصوصی همچنان توانسته است در راستای حفظ منافع ملی، ارتباط‌های مویرگی خود را با شرکای خارجی حفظ کند.

از سوی دیگر، این ارتباط‌ها و زنده نگه‌داشتن آن، کمک بزرگی به سیاست منطقه‌ای دولت سیزدهم برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست و همسایگان محسوب می‌شود و مسیر را برای رونق تجارت با کشورهای همسایه هموار می‌کند؛ به‌خصوص که بخش عمده تجارت منطقه‌ای ایران مربوط به کالاهای ساخته شده است و تولیدکنندگان و بازرگانان بخش خصوصی مجری آن هستند که با هدایت و همراهی اتاق ایران می‌توانند با کمیت و کیفیت بهتری وارد این عرصه شوند.

پس از اتمام دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، باوجود بداخلاقی‌هایی که علیه رفراندوم بخش خصوصی به راه انداخته شده بود، مجموعه اتاق ایران از همان ابتدا اجرای راهبرد توسعه مناسبات بین‌المللی با خط‌مشی ارتباط با همسایگان و حفظ و تقویت ارتباط با سایر کشورها را در دستور کار قرار داد و معاونت بین‌الملل اتاق ایران به‌صورت فشرده، پذیرای هیات‌های خارجی بود.

اتاق ایران با باور به اینکه مشکلات اقتصادی کشور از مسیر توسعه تجارت خارجی و تسهیل مراودات بین‌المللی می‌گذرد، همواره برای شناسایی موانع این حوزه و پیگیری از دولت برای رفع آنها تلاش کرده و در برنامه «تقسیم‌کار ملی برای عبور از شرایط فعلی اقتصاد» نیز برای ارتقای ظرفیت دیپلماسی اقتصادی از طریق بخش خصوصی برنامه‌ریزی کرده است.

علاوه بر این، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز از مدت‌ها پیش در زمینه راهبرد منسجم برای متحول کردن ساخت اقتصاد ایران مطالعات گسترده انجام داده و در دوره دهم، باوجود همه حواشی ایجاد شده برای انتخابات اتاق ایران، از تلاش برای زمینه‌سازی به‌منظور تصویب یک سند تولید و سرمایه‌گذاری در سطح عالی کشور و کمک به دولت در تدوین سند راهبردی اقتصادی کشور دست بر نداشته است.

توفیق اتاق ایران در راهبرد توسعه مناسبات بین‌المللی و بسیج توان کارشناسی مجموعه اتاق برای کمک به حل‌وفصل مشکلات کشور، آن‌هم در شرایطی که بخش خصوصی با مجموعه‌ای بداخلاقی‌های مخرب مواجه بوده است، نشانگر عزم دهمین دوره اتاق ایران برای پایبندی به مسئولیت‌ها و وظایف خود در قبال جامعه و کشور است و می‌تواند معتبرترین سند برای حقانیت انتخابات اتاق ایران باشد.

در همین رابطه