رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در پی وقوع خشکسالی ویرانگر

صندوق بین‌المللی پول و آرژانتین بر سر وام ۷٫۵ میلیارد دلاری توافق کردند

وقوع خشکسالی گسترده در آرژانتین و تبعات این خشکسالی بر اقتصاد و تراز تجاری این کشور باعث شد صندوق بین‌المللی پول برای کمک به این کشور با پرداخت وام ۷٫۵ میلیارد دلاری به آرژانتین موافقت کند.

08 مرداد 1402
کد خبر : 67256
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد با دولت آرژانتین به توافقی در سطح کارکنان رسیده است تا وامی ۷٫۵ میلیارد دلاری را در اختیار این کشور قرار دهد و پنجمین و ششمین بازبینی برنامه وام ۴۴ میلیارد دلاری این کشور را تکمیل کند.

این توافق که هنوز نیازمند تائید هیئت مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول است، برخی از الزامات دریافت وام را برای آرژانتین کاهش می‌دهد زیرا این کشور درگیر خشک‌سالی ویرانگری است که باعث ایجاد محیط اقتصادی به‌شدت بحرانی و از دست رفتن برخی از اهداف مالی ماه ژوئن آرژانتین شده است.  قرار است هیئت‌مدیره صندوق در ماه اوت برای بررسی این توافق تشکیل جلسه دهد.

به گفته صندوق، از زمان چهارمین بررسی برنامه وام آرژانتین در ماه مارس تاکنون وضعیت اقتصادی این کشور به دلیل تبعات بیش‌ازحد انتظار خشک‌سالی بر صادرات و وضعیت مالی به‌شدت چالش‌برانگیز شده است. همچنین صندوق باور دارد در آرژانتین لغزش‌ها و تأخیرهایی در سیاست‌های پولی و اقتصادی وجود داشته است که به افزایش تقاضای داخلی و ضعیف‌تر شدن تراز تجاری دامن زده است.

در این توافق از مقامات آرژانتینی درخواست شده است تا به‌منظور حفظ تقاضا برای پزوی آرژانتین، از مثبت باقی ماندن نرخ بهره سیاستی اطمینان حاصل کنند. همچنین از آرژانتین خواسته شده تا تقاضای واردات را با اعمال مالیات‌های ارزی جدید بر کالاهای وارداتی کاهش دهد و میزان کنترل‌ بر هزینه‌ها را تقویت کند.

ازآنجایی‌که آرژانتین هیچ ذخیره ارز نقدی در بانک مرکزی خود ندارد، به‌منظور کنترل جریان تبادل ارز، به‌تازگی نرخ‌های مبادله بیشتری برای پزو معرفی کرده است، اما صندوق با این سیاست مخالفت کرده است. ازاین‌رو دولت آرژانتین در فاصله میان توافق در سطح کارکنان و جلسه هیئت‌مدیره اجرایی صندوق باید خواسته‌های صندوق را عملی سازد.

پس از انتشار خبر توافق آرژانتین و صندوق، شاخص سهام اصلی این کشور ۱٫۶۸ درصد افزایش پیدا کرد. بااین‌همه آرژانتین هنوز باید از نکول هفته آینده بدهی صندوق جلوگیری کند. سررسید یکی از بدهی‌های ۲٫۶ میلیارد دلاری این کشور به صندوق پایان ماه جاری و سررسید وام ۸۰۰ میلیونی این کشور ابتدای ماه آینده است. به گفته منبعی آگاه در دولت آرژانتین، مقامات دولت در این کشور در تلاش‌اند برای عمل به تعهدات مالی خود از چندین منبع ازجمله بانک توسعه آمریکای لاتین پول دریافت کنند.

 

در همین رابطه