رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بر اساس داده‌های اقتصادی جدید

نرخ تورم منطقه یورو کاهشی شد

داده‌های جدید از وضعیت اقتصادی منطقه یورو حاکی از این است که شتاب رشد تورم در این منطقه در ماه جولای کند شده و میزان فعالیت‌های اقتصادی در 3 ماه دوم سال افزایش یافته است، اگرچه هنوز نگرانی از آغاز رکود وجود دارد.

10 مرداد 1402
کد خبر : 67284
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس داده‌های جدید، نرخ تورم در منطقه یورو در ماه جولای به 5.3 درصد رسیده و نسبت به ماه گذشته  از خود کاهش نشان داده است؛ اما این رقم هنوز فاصله زیادی تا 2 درصد هدف‌گذاری شده بانک مرکزی اروپا دارد. تورم اصلی که قیمت‌های پرنوسان مانند غذا و انرژی از آن حذف می‌شود، بدون تغییر روی 5.5 درصد باقی مانده است.

منطقه یورو از سال گذشته با بالا بودن نرخ تورم دست و پنجه نرم کرده است، روندی که باعث شد بانک مرکزی اروپا به مدت یک سال نرخ بهره را بالا ببرد تا به این شکل افزایش قیمت‌ها را کنترل کند. هفته گذشته هم با افزایش یک چهارم درصدی نرخ بهره، آن را به 3.75 درصد رساند. در ابتدا نرخ بهره تنها تحت تاثیر قیمت بالای انرژی بود. اما در ماه‌های اخیر قیمت مواد غذایی بیشترین سهم را در افزایش نرخ تورم داشته است.

داده‌های جدید اقصادی اروپا همچنین از سرعت گرفتن رشد تولید ناخالص داخلی خبر می‌دهد. براساس این داده‌ها، در3 ماه دوم سال جاری رشد اقتصادی منطقه اروپا 0.3 درصد افزایش داشته است، درحالی که انتظار می‌رفت این رشد 0.2 درصد باشد. فرانسه، ایرلند و اسپانیا با عملکرد خوبی که در رشد اقتصادی در این مدت از خود نشان داده‌اند، بر عملکرد کلی منطقه یورو تاثیرگذار بوده‌اند.

در همین رابطه