رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نیلوفر اسدی در اجلاس بریکس و ایران

ایران، از بهترین موقعیت برای همکاری با بریکس برخوردار است

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به سهم بریکس از مساحت، جمعیت و اقتصاد جهان، تأکید کرد: بریکس فرصت‌های خوبی برای همکاری اعضا فراهم می‌کند و ایران بهترین ظرفیت‌ها را برای همکاری با این گروه دارد.

17 مرداد 1402
کد خبر : 67353
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اجلاس بریکس و ایران با عنوان «چشم‌اندازها برای شراکت و همکاری» در محل وزارت امور خارجه و با حضور هیات‌هایی از کشورهای برزیل، روسیه هند، چین، آفریقای جنوبی و سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو برگزار شد.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این اجلاس به‌عنوان عضو پنل ایران، گفت: کشورهای عضو بریکس در اقتصاد جهانی، جایگاه مهمی دارند و توسعه همکارهای منطقه‌ای کشورهای عضو و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود برای همکاری بیشتر باید برای تقویت این جایگاه، پیگیری شود.

نیلوفر اسدی، افزود: در دنیای به‌شدت به‌هم‌پیوسته و بسیار رقابتی امروز، دیپلماسی چندجانبه، فرصت‌های متعددی را برای دولت‌ها فراهم می‌کند تا منافع خود را با حداقل هزینه دنبال کنند و بریکس یکی از نمونه‌های این دیپلماسی چندجانبه برای خلق فرصت‌های متعدد است.

او ادامه داد: دیپلماسی چندجانبه علاوه بر کارکردهای گسترده‌تر خود، یعنی دستیابی به مشروعیت و به رسمیت شناختن بین‌المللی، کارکردهای ویژه‌ای نیز دارد که شامل تولید دانش تخصصی، اطلاعات، ایجاد هنجارها و مقررات، نظارت، تقسیم عادلانه منابع و حل‌وفصل اختلافات می‌شود. بسته به نوع سازمان‌های چندجانبه، دیپلماسی چندجانبه می‌تواند برخی یا همه این اهداف را به‌طور هم‌زمان تأمین کند.

 سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران، بر ضرورت نقش‌آفرینی بخش‌های خصوصی در فرصت‌های ایجاد شده، تصریح کرد: بخش خصوصی موتور رشد است و خالق کسب‌وکارهای موفقی است که باعث رشد، ایجاد شغل و پرداخت مالیات می‌شوند و خدمات و سرمایه‌گذاری را تأمین می‌کند.

اسدی ادامه داد: در کشورهای درحال‌توسعه، بخش خصوصی 90 درصد شغل ایجاد می‌کند، 60 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را تأمین می‌کند و بیش از 80 درصد درآمدهای دولت را تأمین می‌کند.

به گفته او، شرکت‌های خصوصی سهم روزافزونی از خدمات ضروری مانند بانکداری، مخابرات، بهداشت و آموزش را در کشورهای درحال‌توسعه ارائه می‌کنند.

 اسدی افزود: رشد پایدار و فراگیر به رهبری بخش خصوصی که به کاهش فقر کمک می‌کند به‌خودی‌خود اتفاق نمی‌افتد و برای تحقق این امر، باید بخش خصوصی تشویق و حمایت شود تا بتواند رشد بالا و فراگیر ایجاد کرده و درعین‌حال سود موردنیاز برای موفقیت و رشد را نیز ایجاد کند؛ اما باوجود نقش حیاتی بخش خصوصی برای رشد اقتصادی و کاهش فقر، این بخش نمی‌تواند به‌تنهایی عمل کند.

نماینده اتاق ایران در اجلاس ایران و بریکس، گفت: دولت نیز نقش محوری در حمایت از رشد اقتصادی و کاهش فقر دارد. باید سیاست مناسب، نهادهای قوی و کالاها و خدمات عمومی کارآمد ارائه دهد تا اطمینان حاصل شود که بخش خصوصی می‌تواند شکوفا شود و مزایای رشد به همه شهروندان برسد.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران، اظهار کرد: اکنون یک سؤال بزرگ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد؛ اگر کارکرد اصلی دیپلماسی چندجانبه این است که به دولت‌ها اجازه دهد منافع خود را که شامل منافع اقتصادی نیز می‌شود دنبال کنند، بخش خصوصی چه نقشی در این زمینه دارد؟ من قویاً معتقدم که مفهوم دیپلماسی چندجانبه در تلاش برای یافتن پاسخ خوبی برای این سؤال بسیار مرتبط است.

او ادامه داد: ارتباطات تجارت، ابزارهای مؤثری برای ارتقای اهداف دیپلماسی دوجانبه و چندجانبه است و بخش خصوصی منابع گسترده‌ای در اختیار دارد تا به نتایج دیپلماسی چندجانبه کمک کند؛ بااین‌حال، علاوه بر نقش کلی بخش خصوصی، به بازتعریف دیپلماسی نیاز داریم تا نقش برجسته‌تری برای این بخش در تعقیب اهداف سیاست خارجی در نظر گرفته شود.

اسدی تصریح کرد: در حال حاضر گروه بریکس بیش از 40 درصد از جمعیت جهان، 30 درصد از کل مساحت جهان، 18 درصد از تجارت جهانی و 25 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده توسط اقتصاد جهانی را شامل می‌شود. بریکس با این ظرفیت قادر است فرصت‌های خوبی برای همکاری اعضا فراهم کند و ایران بهترین ظرفیت‌ها را برای مشارکت در خلق این فرصت‌ها و بهره‌برداری از آنها دارد.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران ادامه داد: ایران با نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده، سابقه طولانی مشارکت فعال در نهادهای جهانی، منابع عظیم انرژی، شبکه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت ارزان و مهم‌تر از همه با اعتقاد راسخ به امکان ایجاد فضایی عادلانه‌تر در نظم جهانی، برای کمک به اهداف بریکس و درعین‌حال بهره‌مندی از مزایای کامل این سازمان در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، علاقه‌مند به همکاری است و موقعیت‌های خوبی دارد.

 اسدی تأکید کرد: بریکس به لطف تلاش‌های خود برای اصلاح برخی از کاستی‌های نظام بین‌المللی کنونی، توانسته جایگاه ویژه‌ای برای خود ایجاد کند و مطمئناً الحاق سایر قدرت‌های منطقه‌ای همسو می‌تواند به سازمان کمک کند تا مدل موفقی از حکومت جمعی و فراگیر و ائتلافی از اقتصادهای نوظهور ارائه دهد.

 سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در پایان، پیشنهاد و آمادگی اتاق ایران برای تأسیس اتاق بازرگانی مشترک بریکس را برای توسعه همکارهای بخش خصوصی کشورهای عضو در ارائه کرد و گفت: ایران و بریکس به لطف توانایی‌های و ظرفیت‌های خود، موقعیت خوبی برای ورود به یک رابطه همزیستی مبتنی بر ارتقای منافع متقابل دارند و بخش خصوصی کشورهای عضو، ابزار استفاده از این ظرفیت‌ها هستند.

اسدی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش بخش خصوصی در تعاملات چندجانبه باوجود شرایط تحریم اظهار کرد: با اینکه تحریم مشکلات و هزینه‌های زیادی را برای تجار و شرکت‌های ایرانی ایجاد کرده است؛ جامعه تجاری ایران همچنان به تعاملات تجاری خود ادامه می‌دهد و اتاق ایران هم آمادگی کامل دارد به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در تعاملات اقتصادی بریکس نقش‌آفرین باشد.

در این اجلاس، خسرو ناظری، دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) نیز با تأکید بر اهمیت بریکس و همکاری اقتصادی کشورهای نوظهور، گفت: ایران عضو مهمی در سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان ملل، سازمان اکو، سازمان همکاری‌های اسلامی و همچنین سازمان همکارهای شانگهای است و این حضور پررنگ، موقعیت خاصی برای کشورمان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: مساحت بیش از ۸ میلیون کیلومترمربعی کشورهای عضو اکو، جمعیت ۵۰۰ میلیونی، نقاط اشتراک فرهنگی مذهبی و زبانی و همچنین ذخایر عظیم انسانی و طبیعی این کشورها، زمینه بسیار مناسبی را برای همکاری‌های اقتصادی در چارچوب این سازمان ایجاد کرده است.

ناظری ضمن برشمردن موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای اکو، اظهار کرد: ایران به‌واسطه وجود کریدورهای اصلی شمال جنوب و شرق به غرب در منطقه، اهمیت بسیاری برای ایجاد دسترسی کشورهای عضو اکو ازجمله کشورهای آسیای مرکزی دارد و این موقعیت برای بریکس نیز جذاب و مفید خواهد بود.

در همین رابطه