رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران خبر داد

بررسی لایحه ایمنی ساختمان‌ها در مجلس برای پیشگیری از حوادث

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن شهرسازی گفت: لایحه ایمنی در کمیسیون عمران و سایر کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است که عمدتا به موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی موجود می‌پردازد؛ در صورت تصویب این لایحه، موانع قانونی ایمن‌سازی سازه‌های بزرگ و ضربه‌پذیر در برابر حریق برداشته می‌شود.

20 بهمن 1395
کد خبر : 6737
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن  شهرسازی گفت: لایحه ایمنی در کمیسیون عمران و سایر کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است که عمدتا به موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی موجود می‌پردازد؛ در صورت تصویب این لایحه، موانع قانونی ایمن‌سازی سازه‌های بزرگ و ضربه‌پذیر در برابر حریق برداشته می‌شود.

محمد شکرچی‌زاده،‌ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص نظارت بر ساختمان‌ها و اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که درباره رعایت موارد ایمنی در برابر آتش در هنگام ساخت‌وساز است و همچنین میزان اجرای آن در ساخت‌وسازهای جاری و گذشته کشور گفت: اگر ساخت‌وسازها بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام شود در مواجهه با آتش‌سوزی، آسیب‌های وارده با این ساختمان‌ها به حداقل خواهد رسید. در حال حاضر در بسیاری از ساختمان‌ها اعم از مسکونی و تجاری مبحث سوم مقررات ملی سختمان رعایت نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو ادامه داد: ساختمان پلاسکو در زمانی ساخته شده بود که اصلا موضوعی به نام مقررات ملی ساختمان وجود نداشته است که درنتیجه در اثر یک آتش‌سوزی کوچک، با یک فاجعه ملی روبه‌رو شدیم. این حادثه به ما گوشزد کرد که رعایت مبحث سوم در ساخت‌وسازها را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی رعایت جدی‌تر مقررات ملی ساختمان از سوی سازندگان و انبوه‌سازان را با توجه به وقوع چندین‌باره زلزله‌های ویرانگر یادآور شد و افزود: باید رعایت مبحث سوم که در خصوص آتش‌سوزی است نیز مانند مبحث ششم به یک فرهنگ در میان سازندگان و انبوه‌سازان تبدیل شود که با توجه به فاجعه ملی پلاسکو، ازاین‌پس این مبحث، هم از سوی نهادهای نظارت بر ساخت‌وساز و هم نهادهای مجری و صادرکننده مجوزها بیشتر مورد دقت قرار می‌گیرد تا فاجعه‌های دیگری مشابه پلاسکو واقع نشود.

عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا از میزان رعایت یا عدم رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در مگامال‌ها و بلندمرتبه‌های تهران و سایر کلان‌شهرها آماری در دست است، اظهار کرد: چنین آماری وجود ندارد اما به طور کلی درباره میزان نفوذ رعایت مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان یک گزارش میدانی تهیه شده که گزارش آن در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است.

این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی تعداد ساختمان‌های در معرض آتش‌سوزی گسترده که مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در آن‌ها رعایت نشده به خصوص ساختمان‌های قدیمی را بسیار زیاد عنوان و خاطرنشان کرد: لایحه ایمنی در کمیسیون عمران و سایر کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است که عمدتا به موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی موجود می‌پردازد؛ در صورت تصویب این لایحه، موانع قانونی ایمن‌سازی سازه‌های بزرگ و ضربه‌پذیر در برابر حریق برداشته می‌شود.

وی علت اصلی ریزش ساختمان پلاسکو در اثر آتش‌سوزی را نبود لایه محافظتی ضد حریق بر روی اسکلت فلزی فولادی پلاسکو دانست و گفت: درجه حرارت سازه‌های اسکلت فولادی در اثر حریق در مدت‌زمان کوتاهی به بیش از 600 درجه می‌رسد که سبب کاهش 50 درصدی «مقاومت فشاری» فولاد و نهایتا تغییر شکل آن و فروریختن کل سازه می‌شود.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه ساختمان‌های بتنی برخلاف سازه‌های فولادی تا هزار درجه حرارت را می‌توانند تحمل کنند، تصریح کرد: ساختمان‌های متعددی در تهران داریم که به دلیل ارزان‌تر بودن از اسکلت فلزی برای ساخت آن‌ها استفاده شده که در این ساخت‌وسازها مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به خصوص لزوم پوشاندن رویه اسکلت فلزی با محافظ‌ها و عایق‌های حرارتی رعایت نشده است.

وی تأکید کرد: اگر در ساختمان پلاسکو سیستم داخلی اطفای حریق وجود داشت، با اولین شعله‌ها به صورت خودکار سیستم شروع به کار می‌کرد و نقطه آتش در جا از بین می‌رفت. اما متأسفانه به دلیل طولانی شدن روند اطفای حریق، درجه حرارت اسکلت فولادی سازه به بیش از 600 درجه رسید که این فاجعه ملی رخ داد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال تسریع آتش‌سوزی در ساختمان‌هایی که از یونولیت به عنوان سقف استفاده می‌شود، گفت: متأسفانه تنها تعداد معدودی از کارخانجات یونولیت‌سازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مجوز گرفته‌اند اما همه آن‌هایی که مجوز گرفته‌اند، محصولات دیرسوز تولید می‌کنند ولی تعداد واحدهای تولیدی یونولیت ساختمانی که سرعت آتش‌سوزی در آن‌ها بالاست، بسیار زیاد است. این وظیفه سازمان ملی استاندارد است که از فعالیت واحدهای تولید یونولیت ساختمانی بدون مجوز ممانعت کند.

در همین رابطه