رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای روسای اتاق‌های استانی پیشنهاد شد

اتاق ایران برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، برنامه ارائه دهد

در شورای روسای اتاق‌های استانی پیشنهاد شد که اتاق ایران در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور در منطقه و در ارتباط با سایر کشورها، برنامه‌ای دقیق و کارآمد پیشنهاد کند.

سارا ترابی

خبرنگار
30 مرداد 1402
کد خبر : 67523
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست اخیر شورای روسای اتاق‌ها درباره چالش‌های اقتصاد کشور که اتاق ایران می‌تواند نسبت به آنها واکنش نشان داده و راهکار ارائه دهد، صحبت شد. روسای اتاق‌های سراسر کشور ارائه برنامه‌ای دقیق و کارآمد در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در منطقه و در ارتباط با سایر کشورها توسط اتاق ایران را پیشنهاد دادند و همچنین خواستار رسیدگی به چالش‌هایی که در فرآیند صدور کارت‌های بازرگانی به وجود آمده است، شدند.

در ابتدای این نشست،حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در جمع روسای اتاق‌های سراسر کشور به اقدامات هیات رئیسه طی یک ماه گذشته، اشاره کرد.

او از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران طی امروز و دیروز سخن گفت و آن را گامی دیگر در راستای انجام مأموریت‌های اتاق ایران دانست. بر اساس اظهارات او برقراری روابط کمیسیون‌ها با کمیسیون‌های متناظر در مجلس نیز به زودی برقرار خواهد شد.

رئیس اتاق ایران به برگزاری نشست‌های خود با سفرای برخی کشورها در تهران با هدف توسعه سطح روابط و در عین حال جلساتی با سفرای ایران در سایر کشورها اشاره کرد.

سلاح‌ورزی همچنین از مکاتبه انجام شده با رئیس‌جمهور درباره تشریح ۷ برنامه راهبردی اتاق دهم، سخن گفت و از استقبال نسبت به این برنامه‌ها به ویژه موضوع توسعه منطقه‌ای خبر داد.

بر اساس اظهارات او، قرار است در جلسه‌ای تخصصی‌تر با روسای اتاق‌ها درباره توسعه منطقه‌ای که از برنامه‌های اصلی این دوره اتاق ایران است، صحبت شده و موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه این نشست، ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل جدید اتاق ایران نیز خطاب به روسای اتاق‌های سراسر کشور، گفت: ایران را استان‌ها می‌سازند و به طور حتم آنچه به عنوان استحکام ملی یاد می‌شود، نقش پررنگ استان‌ها را در ذهن متبلور می‌سازد. امیدوارم در کنار یکدیگر بتوانیم در مسیر رشد اقتصادی اقدامات لازم را دنبال کنیم.

در ادامه، شیوه‌نامه چگونگی تشکیل و اداره شورای هماهنگی روسای اتاق‌های سراسر کشور دوره دهم، بررسی و تأیید شد تا در این دوره اجرا شود.

همچنین فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان با پرچالش توصیف کردن دیپلماسی اقتصادی کشور، تلاش برای بهتر شدن شرایط و توجه بیشتر به دیپلماسی اقتصادی را خواستار شد.

او پیشنهاد داد: هیات رئیسه اتاق ایران برنامه‌ای جامع و دقیق با محتوای تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه و سایر کشورها را تدوین کند. چراکه نگاه جاری در دولت نسبت به این موضوع، اثربخش نخواهد بود و اتاق ایران با ارائه برنامه باید نقش خود را به صورت مؤثر ایفا کند.

این فعال اقتصادی ساماندهی اتاق‌های مشترک در این حوزه را نیز مورد تأکید قرار داد.

علیرضا خامه‌زر، رئیس اتاق بیرجند نیز وضعیت کشور در اعزام رایزنان بازرگانی را نامناسب خواند و ارائه پیشنهادهای سازنده از سوی اتاق ایران با هدف بهبود شرایط کشور در این بخش را خواستار شد.

اسدالله کردزنگنه، رئیس اتاق آبادان، رسیدگی به وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی برای واحدهایی که کارخانه‌های آنها در سایر استان‌ها مستقر هستند؛ اما کارت خود را از اتاق تهران دریافت کردند را مورد تأکید قرار داد. به نظر او لازم است این موضوع مورد بازنگری قرار بگیرد با این مضمون که هر واحد از اتاق استانی که در آنجا مستقر است، کارت دریافت کند و سه‌درهزار و چهاردر هزار خود را به همان اتاق پرداخت کند.

محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران به رکود تورمی به عنوان چالشی جدی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: باید راهکارهای مناسبی برای حل رکود تورمی در اختیار دولت قرار دهیم. تورم و رشد پایه پولی، عدم سرمایه‌گذاری و بالا رفتن نرخ استهلاک، بیکاری و مهاجرت نیروی انسانی دانش‌آموخته و حرفه‌ای، ناترازی در انرژی و آب و محدودیت‌های بانکی در دوران تحریم، از جمله مشکلاتی هستند که به جد آسیب می‌زنند و باید برای آنها راه‌حل ریشه‌ای ارائه دهیم.

حجت‌الله کشانی، رئیس اتاق اصفهان از لزوم ترسیم نقشه راه تجارت کشور توسط بخش خصوصی سخن گفت و تأکید کرد: وقتی این نقشه راه ترسیم شود، هیات‌های اعزامی به ایران هم هدفمند دعوت می‌شوند و در ارتباط با هر کشور می‌دانیم چگونه حرکت کنیم.

او به موضوع تعرفه‌های صادراتی و عکس‌العمل مناسبی که در برابر آن از سوی اتاق ایران صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: باید درباره همه مسائل به همین شیوه عمل کنیم چون حرف حق و منطقی، شنیده می‌شود. برای همین منظور باید درباره قطعی برق و گاز صنایع نیز واکنش درست نشان دهیم. اینکه به محض کمبود در برق و گاز، صنایع در اولویت قطعی قرار دارند، مورد اعتراض است.

علی عبداللهیان، رئیس اتاق اردبیل، یکی از چالش‌های جدی در اقتصاد ایران را ترک قانون اساسی دانست و تصریح کرد: توجه به قانون و مأموریت‌هایی که برای هر واحد و هر بخش در نظر گرفته شده است، یک ضرورت است. اگر چنین نگاه و رویکردی داشته باشیم، موفق خواهیم بود.

این فعال اقتصادی، تأکید کرد: هرکجا انحراف از قانون دیدیم باید اصلاح شود. این رویکرد اگر تجلی پیدا کند، بخش قابل توجهی از چالش‌ها برطرف می‌شود.

مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر تعطیلی مرزها در دوران اربعین به دلیل مشکلات زیرساختی و نبود مکانی برای دپوی کالاهای موجود در مرزهای عراق را مورد توجه قرار داد.

این فعال اقتصادی همچنین بر مدیریت واحد مرزی و کاهش بروکراسی‌ها در این بخش‌ها تأکید کرد.

علی تقی‌پور، رئیس اتاق ساری از به‌هم‌ریختگی در فرآیند صدور کارت و بی‌پاسخی از سمت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و از طرفی ابلاغ بخش‌نامه‌های متعدد در رابطه با روند بازگشت ارز به کشور از طرف بانک مرکزی، انتقاد کرد.

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز گفت: مطمئن باشید کار را شروع کردیم و پیگیر مسائل هستیم. منابعی که در اختیار اتاق ایران قرار دارد به ارکان اتاق تعلق دارد و به دنبال آن هستیم که به بهترین شکل ممکن این منابع را هزینه کنیم. سرفصل‌ها مشخص است و می‌خواهیم که شأن اعضای اتاق به خوبی حفظ شود. از طرفی به روند بودجه‌نویسی نیز ورود کردیم و می‌خواهیم جزئیات را بررسی و مسیر حرکت را درست کنیم.

در همین رابطه