رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در کنفرانس نفت 2017

زیرساخت‌های پتروشیمی چابهار مهیا شده است

آماده سازی و زیرساخت ها در سایت های پتروشیمی چابهار آغاز شده است و دو سرمایه گذار فعالیت خود را شروع کرده اند،یوتیلیتی آن هم هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور توسط شرکت مپنا، مجتمع پتروشیمی چابهار آغاز به کار کرده است.

13 بهمن 1395
کد خبر : 6759
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آماده سازی و زیرساخت ها در سایت های پتروشیمی چابهار آغاز شده است و دو سرمایه گذار فعالیت خود را شروع کرده اند،یوتیلیتی آن هم هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور توسط شرکت مپنا، مجتمع پتروشیمی چابهار آغاز به کار کرده است.
اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد به عنوان آخرین سخنران این کنفرانس با اشاره به اینکه در هفت منطقه آزاد فعلی که در ۴ منطقه چابهار، قشم، کیش و اروند در سواحل جنوبی و سه منطقه انزلی، ارس و ماکو در شمال کشور قرار دارند گفت: یک بخش از فعالیت های صنعت نفت جاری است که محوری نیست، اما یک کسب و کار مهم را تشکیل می دهند.
اکبر ترکان به مجموعه پالایشگاه های کوچکی که در ارس، قشم و اروند به طور مشخص کار می کننداشاره کرد و افزود: ۲۸ پالایشگاه کوچک با نزدیک به ۶۰۰ هزار بشکه نفت ظرفیت خوراک در این مناطق وجود دارند ۱۴ واحد از این پالایشگاه ها در ارس و مابقی در اروند و قشم است.
وی با بیان اینکه پالایشگاه های کوچک منطقه آزاد ارس، قشم و اروند از جایی شروع به کار کردند که نفت اقلیم کردستان توسط پالایشگاه های کوچکی پالایش می شود گفت: این پالایشگاه ها کمتر از ۵۰ درصد را به عنوان فرآورده استفاده می کنند و تقطیر آن نیز یک مرحله ای است. ترکان در خصوص این پالایشگاه های کوچک خاطر نشان کرد: آنها تقطیر در خلا ندارند و همه تبدیل به یک محصول می شود برای فروش، اقلیم کردستان نیز چون فقط به دنبال کسب درآمد است این فرآورده ها را با قیمت نازل به فروش می رساند.
وی افزود: عرضه این محصول از اقلیم کردستان باعث شده که پالایشگاه های مرحله دومی در جای جای ایران و در یک مرحله دیگر از این محصولات استفاده شود، که برخی در حوزه قیرسازی فعال هستند، برخی حلال ها و بعضی نیز برش های سوختی را تهیه می کنند.
وی با تاکید بر اینکه این یک حوزه فعالیت مناطق آزاد در نفت است گفت: مشکل اصلی این واحدها مربوط می شود به این که برای خوراکشان باید به بازی های سهمیه ای می رفتند که وزارت نفت موافقت کرد تا به بازار بورس خوراک دهد، محصول را عرضه کنند و خریدار به قیمت بورس آن را خریداری کند، این امر موجب شده است تا این واحد ها به یک نقطه تعادل برسند.
ترکان به بازسازی قدیمی ترین و بزرگترین پالایشگاه کشور، پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: این واحد در منطقه آزاد اروند واقع شده و در مرحله نوسازی و بازسازی است، امیدواریم از وضعیت فعلی که ۵۰ درصد نفت خام را به نفت کوره تبدیل می کند و هرچه روزهای بیشتری کار کند بیشتر زیان ده می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که این واحد به یک پالایشگاه اقتصادی تبدیل شود، چون هر یک بشکه نفتی که به نفت کوره تبدیل می کند ۳۰ درصد قیمت را یکباره از دست می دهد و ارزش افزوده حاصل از فرآورده های سبک آن مقدار نفتی که به نفت کوره تبدیل می کند را جبران نمی کند.
ترکان در ادامه به منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: نقطه امید مهم در این منطقه وجود دارد و آن هم خط گاز چابهار به ایرانشهر است که خط ۷ سراسری تا ایرانشهر کشیده شده است، اگر در ادامه به چابهار برسد یک مجموعه پتروشیمی شکل می گیرد که در آن ۱۴ واحد پیش بینی شده با خوراک اصلی گاز طبیعی که می تواند آن را به انواع فراورده های پتروشیمیایی تبدیل کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مناطق پیشنهادی جدید که کاندید منطقه آزاد شدن است بندر جاسک است، پیش بینی شده یک مجموعه پتروشیمی نیز در این منطقه دایر شود و خوراکش از انشعابات خط ۷ سراسری که از بندرعباس به ایرانشهر می رود، در شمال جاسک از انشعاب آنجا آغاز می شود و خوراک پتروشیمی جاسک را فراهم می کند.
ترکان جزیره قشم را دارای یک میدان گازی مستقل دانست و افزود: گاز میدان هنگام نیز به قشم وارد می شود که امیدوار هستیم این مرحله پایانی هم به اتمام برسد مقدار این گاز روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب از میدان مشترک ایران و عمان(هنگام) است.

موضوعات :
در همین رابطه