رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مرکز آمار از رشد 2.4 درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در مرداد خبر داد

سیگنال خوراکی‌ها به رشد تورم

نرخ تورم مصرف‌کننده در مردادماه به 2.4 درصد رسیده که 0.4 درصد بیشتر از تیرماه است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، افزایش شیب تورم در این ماه ناشی از شتاب رشد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است.

06 شهریور 1402
کد خبر : 67610
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در مرداد ۱۴۰۲، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 46.7 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 0.8 واحد درصد کاهش یافته است. از این منظر، می‌توان گفت همچنان روند کاهشی شیب تورم ادامه دارد؛ هرچند اطلاعات مربوط به تورم ماهانه، احتمال برگشت تورم به روند صعودی را تقویت می‌کند.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در مرداد ۱۴۰۲، تورم ماهانه خانوارهای کشور معادل 2.4 درصد بوده است. در این ماه، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» 2.6 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 2.4 درصد اعلام شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، آنچه باعث افزایش 0.4 درصدی شیب تورم ماهانه نسبت به تیرماه شده، شتاب رشد تورم در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بوده است که در تیرماه تورم 1.2 درصدی را تجربه کرده بود اما در مردادماه با تورم 2.6 درصدی مواجه بوده است.

از نگاهی دیگر، در مردادماه ۱۴۰۲، تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور یعنی قیمت‌های مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل، 39.8 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین، 39.8 درصد بیشتر از مردادماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کشور در مرداد ۱۴۰۲، برابر 46.7 درصد بوده که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 46.4 درصد برای دهک نهم تا 48.2 درصد برای دهک اول (فقیرترین دهک) متغیر است.

بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 1.8 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (3.1 واحد درصد) 1.3 واحد درصد کاهش داشته است.

در همین رابطه