رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

با افزایش نگرانی از وضعیت فعالیت اقتصادی در جهان

ارزش یورو به پایین‌ترین سطح در ۳ ماه اخیر رسید

نگرانی نسبت به رشد اقتصاد جهانی باعث شد روز سه‌شنبه ارزش دلار بالاتر برود و درنتیجه ارزش یورو به پایین‌ترین سطح خود طی ۳ ماه گذشته رسیده و ارزش دلار استرالیا بیش از ۱ درصد سقوط کند.

14 شهریور 1402
کد خبر : 67720
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

داده‌های ضعیف اقتصادی چین و پافشاری بانک مرکزی استرالیا برای بالا نگه‌داشتن نرخ بهره هم نتوانست از ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا حمایت کند. انتشار داده‌های جدید درباره عملکرد اقتصادی ضعیف چین و اروپا، ارزش یورو را با کاهشی ۰٫۴۵ درصدی به ۱٫۰۷ رساند درحالی‌که پوند استرلینگ هم با کاهشی ۰٫۶ درصدی ۱٫۲۵ ارزش‌گذاری شد؛ یعنی پایین‌ترین ارزش از اواسط ماه ژوئن تاکنون.

براساس جدیدترین داده‌های اقتصادی چین و اروپا، شاخص مدیران خرید صنعت خدمات چین (Caixin) به سطحی رسیده است که آخرین بار در اقتصاد تحت قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری مشاهده‌شده بود. این آخرین سری از داده‌های ضعیف اقتصادی است که در مورد دومین اقتصاد بزرگ جهان منتشرشده است. همچنین داده‌های جدید در مورد فعالیت اقتصادی منطقه یورو نشان از آن دارد که سطح فعالیت‌ها در ماه گذشته سریع‌تر ازآنچه در ابتدا تصور می‌شد کاهش‌یافته است. انتشار این داده‌ها بود که باعث شد دلار آمریکا در بازارهای جهانی تقویت شود.

دلار استرالیا که تحت تأثیر مستقیم وضعیت اقتصادی چین قرار دارد، از این وضعیت جدید بیشترین آسیب را دید و ارزش آن در برابر دلار آمریکا با کاهشی ۱٫۴۶ درصدی، به ۰٫۶۳ رسید. بانک مرکزی استرالیا برای سومین ماه متوالی نرخ بهره خود را روی ۴٫۱ درصد ثابت نگه داشت و اگرچه احتمال افزایش نرخ در آینده را بالا اعلام کرده است، بازارها تنها با احتمال ۳۰ درصد افزایش نرخ بهره، دلار استرالیا را قیمت‌گذاری می‌کنند.

دلار آمریکا در برابر یوان چین هم قدرتمند عمل کرده است و در بازارهای داخلی و بین‌المللی با ۰٫۴۷ درصد افزایش با نرخ ۷٫۳۰۹ معامله‌شده است. دلار آمریکا در برابر دلار کانادا هم رشدی ۰٫۵۶ درصدی داشته است. ارزش دلار کانادا در برابر آمریکا به ۱٫۳۶ رسیده است که این پایین‌ترین نرخ ارزش‌گذاری دلار کانادا از اواخر ماه مارس تاکنون به شمار می‌رود.

ارزش دلار آمریکا در برابر کرون سوئد هم ۰٫۸۵ درصد جهش‌یافته است و اکنون ۱ دلار کانادا برابر ۱۱٫۱ کرون سوئد معامله می‌شود. این نرخ هم بالاترین ارزش دلار در برابر کرون از نوامبر سال گذشته تاکنون به شمار می‌رود. ارزش ین در برابر دلار طی ۱ هفته گذشته پایین باقی‌مانده است و تحلیلگران احتمال می‌دهند ارزش آن در برابر دلار به ۱۵۰ برسد.

موضوعات :
در همین رابطه