رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان مطرح شد

ارتباط با دستگاه دیپلماسی، به توسعه تجارت کمک می‌کند

رئیس اتاق همدان با اشاره به میزبانی شورای گفت‌وگوی این استان از سفیر ایران در مجارستان، بر اهمیت ارتباط فعالان اقتصادی با دستگاه دیپلماسی و تأثیر آن بر توسعه تجارت تأکید کرد.

01 مهر 1402
کد خبر : 67855
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر ایران در مجارستان گفت: همدان جذابیت‌های خوبی برای گردشگری دارد و می‌توانیم از طریق جذب گردشگر از مجارستان شاهد شکوفایی گردشگری خارجی در این شهرستان باشیم.

مرتضی مرادیان در پنجاه و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان افزود: درصدد هستیم شبکه‌ای را برای ارتباط با بازرگانان مجارستانی ایجاد کنیم و زمینه حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی را در صنایع مجارستان فراهم کنیم.

تأکید کرد: ظرفیت‌ها و امکانات خوبی در مجارستان وجود دارد بنابراین باید نشان‌واره‌های تجاری استان همدان را بشناسیم تا بتوانیم چند پروژه خوب اقتصادی انجام دهیم.

سفیر ایران در مجارستان افزود: مجارستان ۱۰ میلیون جمعیت دارد و در رشته‌هایی مانند صنعت اتومبیل با ۲۵ میلیارد دلار صادرات، آی تی، تجهیزات پزشکی، گردشگری موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز در این نشئت با تأکید بر اینکه ارتباط با دستگاه دیپلماسی می‌تواند به گسترش مبادلات تجاری فعالان اقتصادی منجر شود، گفت: به همت واحد امور بین‌الملل اتاق همدان، اطلس کالاهای با قابلیت صادرات در استان تدوین شده که باید در راستای پویایی اقتصاد، ترجمه شود و از طریق وزارت امور خارجه در اختیار سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها قرار گیرد.

رحیم مرتضایی ادامه داد: در استان همدان، معادن و سنگ‌های منحصربه‌فردی داریم به‌طوری‌که ۱۹ سنگ قیمتی و معادن سرب و روی را در استان داریم.

مرتضایی اظهار کرد: معرفی ذخایر معدنی و کالاهای تولیدشده برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاری‌های جدید از راهکارهای رونق اقتصادی و توسعه اشتغال محسوب می‌شود که در این زمینه آماده همکاری‌های مشترک با کشور مجارستان هستیم.

وی با بیان اینکه امکان صادرات ۵۸ قلم کالا از همدان به کشورهای مختلف جهان فراهم شده است، گفت: مبل و منبت ملایر، سفال لالجین، سیر همدان، گردوی تویسرکان و بسیاری کالاهای دیگر در استان امکان صادرات به نقاط مختلف جهان را دارند.

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان نیز در این نشست، گفت: اتکا به توان داخلی در حوزه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در دستور کار است و در حوزه گردشگری نیز استان همدان جاذبه‌های کم‌نظیری دارد که می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت زیادی داشته باشد.

وی افزود: سرامیک و سفال، محصولات سبدبافی، شیشه، منبت مبلمان و چرم و مصنوعات چرمی ازجمله عمده صنایع‌دستی صادراتی همدان است و بیشترین مقصد صادراتی صنایع‌دستی همدان شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه و ارمنستان بوده است.

در ادامه خیراله اسدی، نایب‌رئیس اتاق همدان با اشاره به برخی مسائل حوزه حمل‌ونقل، گفت: همدان ۲۲ هزار کامیون دارد که ۸۰ درصد آنها فرسوده است و می‌توانیم برای نوسازی آنها با مجارستان همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

همچنین مومنعلی خزایی، عضو هیات رئیسه اتاق همدان با اشاره به موضوع صادرات سودپرک از شهرستان نهاوند، اظهار کرد: ما در حال حاضر سود پرک را جهت صادرات ابتدا به کشور ترکیه صادر کرده و در کشور ترکیه پس از بسته‌بندی به مجارستان و کشورهای دیگر صادر می‌شوند که انتظار می‌رود با تسهیل این تجارت و افزایش سطح تعاملات مشترک، این محصول مسیر مستقیم صادراتی خود را از ایران به مجارستان طی کند.

منوچهر رضایی، عضو هیات نمایندگان اتاق همدان نیز با اشاره به جهانی‌شدن انگور و کشمش ملایر به معرفی ظرفیت‌های عمده صادراتی این محصول پرداخت و افزود: شرایط روز اقتصاد جهانی اقتضا می‌کند تا حلقه‌های یک رشته فعالیت اقتصادی در ارتباط با یکدیگر باشند؛ چراکه تولید و صادرات در دنیای جدید نیازمند گردش اطلاعات و هماهنگی بین زنجیره تولید و صادرات است.

میرابیان، عضو هیات نمایندگان اتاق همدان نیز در این نشست، گفت: ۷۰ درصد زیرساخت ریل کشور را در همدان انجام می‌دهیم و آمادگی انتقال دانش فنی در این زمینه را داریم.

موضوعات :
در همین رابطه