رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی

کمبود مواد اولیه در صدر مشکلات تولیدکنندگان قرار دارد

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک، می‌گوید: باوجوداینکه طبق آمار گمرک تا 20 شهریور امسال، 24.2 میلیارد دلار واردات انجام شده است، همچنان تولیدکنندگان بخش خصوصی با مشکل تامنی مواد اولیه مواجه هستند.

04 مهر 1402
کد خبر : 67885
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، گفت: بر اساس آمار گمرک ایران، ارزش تجارت خارجی کشور تا بیستم شهریور به 43.3 میلیارد دلار رسیده که 24.2 میلیارد دلار از آن به واردات اختصاص دارد و سهم بزرگی از این رقم مربوط به مواد اولیه و ماشین‌آلات است؛ اما هنوز مشکل تأمین مواد اولیه پیشتاز چالش‌های بخش خصوصی بوده کمبود مواد اولیه همچنان در صدر مشکلات تولیدکنندگان قرار دارد.

ناصر بیکی در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، افزود: به نظر می‌رسد باوجوداین سطح از واردات، به دلیل عدم توزیع مناسب و حساب شده مواد اولیه خام، مشکلات در این حوزه پابرجاست و نیاز کارخانه‌ها به قوت خود باقی است.

او اظهار کرد: این موضوع در سفر اخیر وزیر امور اقتصاد و دارایی به استان مطرح و دستور پیگیری آن به‌ویژه در بورس کالا صادر شد تا نحوه توزیع در بورس نیز مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: عدم تأمین مالی وجوه موردنیاز واحدهای تولیدی از دیگر موانع تولید است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود تا از تبدیل آن به یک مشکل بزرگ‌تر جلوگیری گردد.

بیکی اضافه کرد: بخش خصوصی درخواست دارد آمار منابع مالی توزیع شده و وضعیت آن به‌ویژه در بحث جذب و توزیع تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه سنواتی اطلاع‌رسانی شود.

رئیس اتاق اراک توضیح داد: جذب و توزیع تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ مطلوب نیست و صنعتگران از تأمین مالی بانک‌ها و ارائه تسهیلات و نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری رضایت ندارند؛ چراکه بانک‌ها رسالتی را که در زمینه تأمین مالی وجوه موردنیاز بخش خصوصی بر عهده دارند به‌خوبی انجام نمی‌دهند و این وضعیت در استان مرکزی نسبت به کشور نامناسب‌تر است.

او قوانین مزاحم، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دست و پاگیر را زنجیری بر دست و پای تولید دانست که نیازمند عزم جدی برای اتخاذ راهکار است.

بیکی در ادامه با اشاره به شرایط کنونی شهرک صنعتی ایبک آباد اراک، گفت: دو مصوبه در شورای گفت‌وگوی استان، سه مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استانداری، دو مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری دراین‌ارتباط تدوین و لازم‌الاجرا شده اما مشکلات این شهرک صنعتی ادامه دارد و علی‌رغم پیگیری‌های مسئولین وقت استان و نمایندگان ادوار مختلف در مجلس، شرایط ایبک آباد بهبود نیافته است.

او تأکید کرد: تداوم این وضع خوشایند نیست و فعالین بخش خصوصی در این شهرک چشم‌انتظار حل مشکل هستند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: در آخرین تصمیم، پیگیری مسائل این شهرک به عهده فرماندار اراک گذاشته شد تا از ابتر ماندن مصوبات دراین‌ارتباط ممانعت شود.

بیکی در بخش دیگری از سخنان خود سفر مسئولان کشوری به‌ویژه وزرای اقتصاد و صمت به استان را برای صنعتگران استان رضایت‌بخش عنوان کرد و افزود: خوشبختانه جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مصوبات مفیدی را رقم زده و نتایج مثبتی در پی داشته است.

او تصریح کرد: یکی از این مصوبات که دستاورد سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان به شمار می‌رود ابلاغ بخشنامه‌ای توسط وزارتخانه است که بر اساس آن ازاین‌پس، واردکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولیدی جهت ترخیص کالای خود به‌جای سپرده ضمانت بانکی مالیات بر ارزش‌افزوده می‌توانند با سپرده به‌صورت چک نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

موضوعات :
در همین رابطه